Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Häller på att bygga en replokal som också skall fungera som inspelningsrum samt delvis som lusthus.

Se ritning och bifogad bild.

Takhöjd upp till nock ca 4,6.

Min fundering är om jag som innertak (snedtak upp mot nock och limträbalk) skall passa på att använda typ Träullit akustikplattor som innertak.

http://www.traullit.se/files/2014/04/Traullit_Akustik_Byggteknisk_anvisning.pdf

Tänkte att sätta mineralull bakom (45mm) för att få en så jämn dämpning som möjligt på alla frekvenser. Se sid 7 typ 2, byggteknisk anvisning.

Min farhåga är om det kan bli för dämpat i rummet? 

Väggar kommer att vara OSB+gips. Golv blir golvspån + parkettgolv. Inget behöv av ljudisolring från yttervärlden behövs.

Vilka tips har ni  vad gäller akustikbehandling. Tänkte att när huset är klart att sedan akustikbehandla med absorbenter och diffusioner efter behov. Men som sagt behöver ta ett beslut om att använda träullit akustikplattor som innetak eller ej. Det blir samma kostnad som att sätta upp finsågad träpanel.

1_2 Bygglovsritning Sektion Plan och Fasadritning komplettering - 2016-1911.pdf

post-43015-0-99768200-1475609885_thumb.jpg

Annons
Postat (redigerat)

Med så mycket fönster kanske det studsar för mycket? Lösa paneler du kan hänga för fönstren o stuva bort när du inte spelar in?

Redigerat av Guitar Nilsson
  • Gilla 1
Postat

Helt rätt om fönstren. Jag har tänkt mig flyttbara skärmar så att man kan använda rummet på flera sätt. Den enda delen är utan fönster och den andra fullt av dem ...

Tänker också att det kan vara bra med ett rum som har lite olika egenskaper då det inte är ett monitorrum. Monitorrum blir i ett annat hus och inspelning kommer att ske via Ethernet/Audinate.

Förstår inte riktigt varför alla bygger glasruta mm när det finns modern teknik. Men jag har kanske fel.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.