Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag behöver tips pÄ masteringstudios du har arbetat med och vet gör ett bra jobb?

Vad tÀnka pÄ? Hur delar du filerna?

HĂ€lsar

Cecilia

Annons
Postat

Jag har jobbat en del med 304 Mastering och dÄ har jag enkelt skickat filer via hemsidan dÀr det finns lÀnk till deras uppladdning. Det jag gillar med dom Àr att det blir bra resultat och att man enkelt kan bolla idéer ang önskemÄl och frÄgor.

Hemsidan hittar du hÀr:   www.304mastering.com

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Har jobbat en hel del med Cutting Room och jag tycker dom Àr bra. http://cuttingroom.se/
Men det finns massor med andra.
Förhoppningsvis sÄ kommer folk att posta sina erfarenheter hÀr sÄ du fÄr nÄt att gÄ pÄ.

Att tÀnka pÄ:
Bounca/mixa ner lĂ„tarna i det format du har spelat in i. Exempelvis Ă€r det inspelat i wav 24 bitar och 44.1 khz sĂ„ mixar du ner det i det formatet. Kom överens med masteringsfirman om vad du vill ha för format. Är det till CD sĂ„ fixar firman det till 16 bitar och 44.1.
Kolla ocksÄ med firman om dom kan hjÀlpa dig med ISRC-koder (International Standard Recordning Code) dvs identifikation för lÄten/lÄtarna..
Sista och viktigaste Àr att du inte mixar ner det med för hög output. Det Àr inte trevligt att fÄ filer som inte ger en nÄgot headroom för sjÀlva mastringen. Normalt brukar man ligga ca -4dB pÄ peakarna. Om du har nÄgra pluggar pÄ masterbussen sÄ var försiktig med att det inte Àr nÄt hejdundrande pÄskruvat pÄ dom. LÀmna helst masterbussen tom.

Hur du delar Àr lite olika beroende pÄ masteringsfirma. Men ex Cutting Room brukade iaf förut ta emot via https://www.wetransfer.com/

Redigerat av KillwithSkill
  • Gilla 1
Postat

Tack! 🙂 Fantastisk bra feedback! Inser att jag behöver fixa till mixen först efter att ha lĂ€st detta. Jag har spelat in i 24 bitar oh 48 kHz och legat pĂ„ -1dB dvs alldeles för högt.

Har spanat in Cutting Room 😉

• Gilla 1
Postat

Tack! 🙂 Fantastisk bra feedback! Inser att jag behöver fixa till mixen först efter att ha lĂ€st detta. Jag har spelat in i 24 bitar oh 48 kHz och legat pĂ„ -1dB dvs alldeles för högt.

Har spanat in Cutting Room 😉

Hold your horses.... Ring eller maila dom först innan du mixar om. Det Àr inte sÀkert att du mÄste sÀnka. 

Finns mÄnga Äsikter hur högt det fÄr vara och hur man löser det. Nu vet jag inte vad du kör för DAW. Men ex i Logic kan man markera alla reglarna i mixer och dra ner. Men mÄnga brukar inserta en volymplugg pÄ mastern och dra ner och en del andra drar bara i masterregeln.

Dom tvÄ sista har jag sjÀlv aldrig gjort utan jag tror mer pÄ vad man matar masterregeln med och jag lÄter regeln ligga pÄ noll och hÄller utkik pÄ hur mkt jag matar in. Men mÄnga brukar köra med den lösningen och det verkar vara okej.  

• Gilla 1
Postat

En person som jag skickar allt mitt material till oavsett genre Àr Erik pÄ InnerPortalStudio.com. Det normala Àr att jag skickar en 24bitars 44,1khz wavfil, och fÄr tillbaka en 16bitars, och en flac (om man ber om det).

Han tar $60 per lÄt och man fÄr tvÄ revisioner per lÄt. (D.v.s. tvÄ försök utöver den första versionen.) Han kan Àven mixa stammar, men dÄ fÄr man öppna upp plÄnboken en aning.

VĂ€rt Ă„ veta Ă€r att han har mastrat professionellt i över 16Ă„r, sĂ„ om man fĂ„r tillbaka nĂ„gonting som lĂ„ter dĂ„ligt, Ă€r det inte mastringen det Ă€r fel pĂ„. 😊 (Ja, du fĂ„r anvĂ€nda revisioner och skicka nya mix-versioner pĂ„ samma lĂ„t. â˜ș )

Postat

Cutting room Àr som sagt stabila.

Jag har Àven testat Tomas Eberger pÄ Stockholm Mastering. Kunnig, trevlig och lyhörd.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.