Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej hej 🙂

Jag håller på att bygga upp en studio...

Är inte så jättebra på ljudkort... 😆

Nu har jag lite frågor om Ljudkort 🙁

1 För att ha en mixer, måste man ha ett musik ljudkort, el går det med mitt SB?

2 Externt eller Internt? För och nackdelar? Fire-wire eller Usb???

3 Vilket kort? (vet att det finns en massa såna trådar)

4 Stämmer det att ljudet försämras digital väg,

löser detta sig med ett bättre ljudkort?

5 För och nackdelar med att köpa begangat?

Det var alla mina dumma frågor... 😳

Annons
Postat (redigerat)
Hej hej 😆

Jag håller på att bygga upp en studio. Är inte så jättebra på ljudkort. Nu har jag lite frågor om Ljudkort!

- det borde gå med SB även om detta kort ju har sina begränsningar.

2 Externt eller Internt? För och nackdelar?

Externt är smidigare, du kan ställa det var du vill osv men samtidigt dyrare.

2.5 Fire-wire eller Usb???

Beror på hur många kanaler du ska spela in "Live" samtidigt? 2st samtidigt ska inte vara några problem via USB!(?)

3 Vilket kort? (vet att det finns en massa såna trådar)

Beror helt på pris! Det billigaste är väl M-Audio Audiophile 24/96 som för under lusenlappen är förvånansvärt bra!

Drygt 2,000 kr ger dig E-MU Emulator X, ljudkort + inbyggda DSP-effekter samt sampler (inkl 2 GB med ljud) som inte belastar datorns CPU.

Sen finns väl ljudkort med fler och fler in/ut-gångar för upp till 20,000 kr innan det börjar gå mer åt integrerade delar utav proffssystem!

4 Stämmer det att ljudet försämras i sin digitala väg, löser detta sig med ett bättre ljudkort?

- Inte väl inne i datorn, ljudkortet påverkar bara in/ut-signal och deras respektive tidsfördröjning (i milli sekunder, kallad latency).

Teoretiskt vore det inga problem o jobba med audio i en dator helt utan ljudkort... går inte o lyssna/spela in ljud utifrån, men annars så!

Beethoven skulle kunna göra musik utan ljudkort, (åhh utan dator också ju pucko!)

Det är billigare sålänge det inte krånglar ty då blifva det dyrare.

Mvh Peder

Redigerat av Peder
Postat

Svar till Gogg:

- det borde gå med SB även om detta kort ju har sina begränsningar.

Den tydligaste begränsningen med ditt SB är nog ljudkvaliteten. Sen har det bara två separata linjeingångar så en mixer hjälper dig inte särskilt mycket.

Ett annan begränsning är SBs drivrutiner, som är långsamma. Det kan funka med Asio4All, men det löser fortfarande inte det begränsade antalet in-/utgångar eller ljudkvaliteten på AD/DA-omvandling. Sök på forumet och du kommer få en del tips oc information om de billigare ljudkorten anpassade för musik.

2 Externt eller Internt? För och nackdelar?

Externt är smidigare, du kan ställa det var du vill osv men samtidigt dyrare.

2.5 Fire-wire eller Usb???

Beror på hur många kanaler du ska spela in "Live" samtidigt? 2st samtidigt ska inte vara några problem via USB!(?)

Håller inte med Peder. Enligt mina erfarenheter kan externa ljudkort kan vara minst lika krångliga att få att fungera. Det hänger mycket på sammansättningen av övriga datorkomponenter, dvs moderkort, minne, cpu, operativsystem, grafikkort etc. 24 bitar/44.1 kHZ kan vara problemtiskt för ett USB-interface att hantera. Vill man kunna hantera många in- och utsignaler samtidigt är PCI-kort mitt tips. Det finns massor av info på forumet om olika ljudkort.

Det är billigare sålänge det inte krånglar ty då blifva det dyrare.

Vet man vad man vill ha (och vad som fungerar till datorn) är det i princip bara fördelar med att hitta ett beggat kort/interface. Den enda nackdelen jag kan komma på är den uppenbara att garantin antagligen har gått ut.

Postat

Hej!

Jag menade "smidigare" i att man kan ta med sig den, sätta den på huvudet, osv!, "Mixer" tolkade jag som virtuellt mixerbord i datorn.

Postat

Jag skulle inte rekomendera Duo USB, har ett själv liggandes och förvisso har det funkat fint under de 2 år jag haft det men kortet tillverkas inte längre och några fler uppdateringar av drivrutiner ser inte heller ut att vara på gång... dessutom saknar det direktmonitor funktion vilket de flesta externa kort verkar ha i dag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.