Jump to content
Annons

Recommended Posts

Så fort jag börjar arbeta med ett större projekt så får diskmätaren damp, går i höjden och resulterar i att man inte kan varken lyssna på det eller spela in mer på det. Vad ska jag göra? Hur undivker man dopouts? Vad ska jag egentligen göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Minska upplösning på bildskärmen innan du spelar in (om du har ett enklare grafikkort),

Stäng av alla plugineffekter vid inspelning

spela bara upp de absolut nödvändigaste spåren (de andra spåren kan "mutas" och sen slås på vid nedmixning)

Defragmentera hårdisken

Toppfyll inte hårddisken

(om hårddisken är fylld över ca 80% går den långsammare eftersom både processorn

och hårddisken måste anstränga sig för att leta efter ledigt utrymme att lagra filerna på

och det lediga utrymmet som finns kvar är då oftast inte i en följd utan kan ligga lite varstans på hårddisken)

Inaktivera systemåterställning (den sparar allt på hårddisken 2 ggr) (finns i XP och senare Windowsutgåvor)

Se till att du har de senaste drivrutinerna till all hårdvara.

EDIT: Systemåterställning inaktiveras genom

Start -> Kontrollpanelen -> System -> Systemåterställning (det är en av flikarna)

Bocka sedan för "inaktivera systemåterställning på alla enheter", tryck OK.

Redigerat av Nossloh
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Skall testa upplösningen... EDIT: Hade redan näst lägsta, och sänker jag till lägsta ser jag inte Sonarfönstret ordentligt, men det blev dropout i alla fall.

Använder inga plugineffekter.

Även om jag mutar spår så "spelas de upp" i alla fall, bara att de inte hörs, det vill säga att även om jag mutar samtliga spår får jag dropout i alla fall.

Har ej defragmenterat på länge, men hade samma problem när datorn var helt ny, så jag tror inte det är direkt relaterat till det.

Datorn är relativt tom.

Vart inaktiverar jag det?

Tror mig ha senaste drivrutinerna.

Redigerat av Hemluth
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är frågan om ca 10 spår samtidigt som på ett ställe får totaldamp och droppar ut. Har 20 spår på ett annat ställe så det har knappast något med antalet spår att göra. :S

Datorn är 4 månader gammal Fujitsu/Siemens-klump. Har ingen koll på några siffror, men det är nog en av dagens största hemmadatorer i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du istället för mute högerklickar på spåret och väljer "archive", så läser datorn inte in filen.

Annars tycker jag att det låter skumt; jag har en mycket äldre dator och klarar lätt av att spela upp fler spår än det du skriver.

Vad har du för hårddisk? Om det är ett sånt där "hemmadatorpaket" är det risk att dom snålat och slängt in en 5000rpm-disk istället för 7200rpm som man bör ha om man ska hålla på med musik (eller kör alla diskar på minst 7200rpm nuförtiden?).

Men som sagt, kolla även upp inställningarna under "Audio options", så att du inte kör på 192kHz eller nåt sånt, vilket gör att filerna blir enormt stora och jobbiga för datorn att hantera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktum är att jag då och då får helt omotiverade dropouter. Fan vet varför, men det verkar ofta vara relaterat till ett vist spår. Och jag snackar då projekt som är långt under rimlig belastningsnivå (ett par spår, kanske 3-5 effekter... alltså typ ingenting).

Dock känns det stabilare sen jag dubblade RAMminnet, har nu 1 Gb.

/Bengan

En annan grej som oxå gett mig dropout, är om jag programmerat ett midispår, som en SFZ sampler ska spela upp; om jag då slår an en ton som inte finns i sampleregistret (t ex en programmerad bas en oktav för lågt) så stannar hela paketet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu lyckats lösa problemet genom att klippa ner "tomrummet" så mycket som möjligt på samtliga klipp på det stället och nu går inte diskmätaren över 86% (vilket iofs fortfarande är jättemycket, men det dropoutar itne i alla fall).

Link to comment
Dela på andra sajter

Archive hjälper inte heller, det gör rent av ingen skildnad.

Hur kollar jag rpm:en på hårdisken? Har en kännsla av at det är väldigt lågt.

Kostigt, archive och mute gör väldigt stor skillnad för mig. Iofs har jag sonar2 om nu det kan göra nån skillnad...

Snurrhastigheten på hårddisken borde gå att hitta på tillverkarens hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

Info om hårdvara skulle kanske göra det enklare att svara.

Min omedelbara tanke är för liten buffertstorlek -mitt Delta66-kort går väldigt stabilt vid 256 samplingar(Athlon64 3400+) -fick köra på 384 i gammeldatorn (AMD athlon 2800+)

Prova att byta mellan WDM & ASIO-drinrutiner -kan påverka i en del datorer.

Processor med litet cache2minne kanske?

Lite Ram kanske,minst 512Mb,men gärna mer än 1Gb.

Prova att experimentera med read-cache -bör synas på diskaktivitetsmätaren.

Lite heta tips finns annars på musicxp.net

Lycka till &

Play LOUD!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
  • 1 månad senare...
kasman (oregistrerad)

Ljudkort?

En Fundering

Det lär inte spela någon roll hur kraftig en dator är om flaskhalsen ligger hos ljudkortet som kanske inte ens stödjer Asio,

Finns det förinstallerade ljudkortsfunktioner tex mixer med rumsljud och en massa annat onödigt man inte behöver?

Det låter som ett latency problem

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är frågan om ca 10 spår samtidigt som på ett ställe får totaldamp och droppar ut. Har 20 spår på ett annat ställe så det har knappast något med antalet spår att göra. :S

Datorn är 4 månader gammal Fujitsu/Siemens-klump. Har ingen koll på några siffror, men det är nog en av dagens största hemmadatorer i alla fall.

Det här hjälpte mig när jag hade en massa omotiverade drop-outs:

- Gå in under Start-menyn och välj "Kör".

- Skriv "msconfig" och klicka OK.

- Välj fliken "Autostart". Där ser du antagligen en massa saker ikryssade som startar så fort du drar igång datorn.

- Skriv upp vilka som är ikbockade (ifall du behöver bocka i dem igen)

- Ta bort så många bockar som möjligt. Behåll möjligtvis antivirusprogram och om det finns nåt du behöver för ljudkortet eller annat.

- Klicka OK.

- Starta om datorn.

Testa igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter sjukt knepigt men om du har programmet Ultimate Defrag så kan du testa att flytta ut projektkatalogen till dom yttre spåren på disken. Dom yttre spåren har högre prestanda än dom inre.

Testa något program för att mäta prestandan på hårddisken. Finns lite olika. Vore mycket intressant att höra vad din disk egentligen klarar av. Vad är det för disk? Någon gammal historia? Vilket operativsystem kör du? Kanske måste enabla DMA om du har något sunkigt OS...

/Metz

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Dom yttre spåren har högre prestanda än dom inre.

Det här blir ju mikro-optimering, eftersom den ökade prestandan blir marginell, framförallt i praktiken.

Felet ligger ju någonstans i kombinationen av hårdvara som FuSi har plockat ihop. En billig kontrollerchip nåstans, och vips, till tippen med FuSi. Lyckligtvis är det ju mycket sällan en dator är "inkompatibel".

Link to comment
Dela på andra sajter

knallert (oregistrerad)

Kolla I/O Buffer size i Audio Options. Default är 64 (Sonar 6), jag ställde upp min till 256 KB. Inga mer dropouts!

/Knallert

Link to comment
Dela på andra sajter

Försökte idag lira in trummor (6 kanaler) via mitt nya FirePod till Sonar Prod Edit, och får konstiga dropouts eller vad det nu kallas.

1:a spåret är en MP3/WAV (har testat båda varianter) med förinspelad gitarr+bas och resterande 6 spår är trummorna som ska liras in. Till lyssningen av gitarr+bas har jag även click.

När jag lirar in så sker det vid slumpmässig tidpunkt i låten (kan vara direkt vid click-inräkningen eller så sent som 2 minuter in i låten) att det låter som det hackar en aning (musik+click hackar till och släpar för ett ögonblick). I vissa fall så mycket att inspelningen avstannas.

Jag kör på en ny värsting laptop (DELL XPS M170 med 2GB internminne), defragmenterad disk (ca 50% kvar) och med allt vad nätverk+antivirus och internetuppkoppling heter disablat eller stoppat.

Jag har inaktiverat systemåterställning, kör ASIO 25ms latency (säker), XP pro, 256KB buffer etc, testade alla LOW, MEDIUM och HIGH CPU på ljudkortsinställningen.

CPU'n kommer som mest upp till 23% och diskmätaren händer knappt något alls med under inspelning. Ändå hackar det till?

Hjälp! Vad kan jag mer testa? Datorn borde verkligen kunna klara av uppgiften galant tycker jag!

Testade nu hemma att köra msconfig som Assar föreslog och plockade bort allt onödigt (en j-a massa) men det visar sig slå igenom även på min vanliga Användare på XP (= inte bra). Ska det inte gå att välja vad som ska startas upp för respektive användare?

Tacksam för alla vettiga tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kikade närmare på Device Manager och ser att mitt firewire-kort har samma IRQ som mitt nätverkskort (Broadcom 570x Gigabit Integrated Controller).

Även om jag disablade det trådlösa nätverket så kanske det uppstår konflikt här?

Någon som är duktig på detta? Kan man enkelt ändra IRQ på endera korten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste på ett annat forum att de vid dropouts rekommenderade laptop-användare att införskaffa ett PCCard FireWire (400) att använda istället för datorns inbyggda.

Där stod det också att de rekommenderade ett PCCard med TI Chipset. Jag har dock inte hittat detta kortet att köpa någonstans i Sverige.

Någon som har erfarenhet av detta? Kör ni med det inbyggda eller har ni ett PCCard?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...