TOOTHLESS DENKAN Postat 1 september 2016 Postat 1 september 2016 God afton vänner! Suttit hemma med mitt cubase 5 ett bra tag nu och börjar bli lite trött på att aldrig få till det som jag vill ha det. Har pillat runt lite med effekterna där o det har bara ledit till att jag kan stava till några av dom. Så om nån vänlig själ kan ge mej lite tips o framför allt förklaringar till vad som gör vad så skulle jag va grymt tacksam. behandla mej gärna som ett barn då jag har noll kunskap om detta. tack på för hand! // Denkan
k9 (oregistrerad) Postat 1 september 2016 Postat 1 september 2016 Vad är det för något du vill göra med Cubase? Spelar du in instrument eller använder du VST instrument?
TOOTHLESS DENKAN Postat 1 september 2016 Trådstartare Postat 1 september 2016 brukar blanda. trummorna är alltid VSt då jag inte har tillgång till riktiga men det är framförallt dom riktiga instrumenten jag behöver hjälp med.
k9 (oregistrerad) Postat 1 september 2016 Postat 1 september 2016 (redigerat) Börja med att lära dig att micka instrumenten först så blir resten lättare. Sedan så är det EQ och stereopanoreringar du bör jobba med. Efter det så bör du lära dig kompressorer. Det är oftast dessa redskap som är de viktigaste att veta hur man använder. Testa att utgå från presets som är avsedda för de instrument du använder när du spelar in. Har du spelat in en gitarr så kan du testa olika typer av EQ men de förinställda valen som finn för just gitarr bland pluggarna som hör till Cubase. Lek lite med dem tills du hittar ljud som låter bra eller för att hitta intressanta ljud. Blir nog ett lite för stort ämne för att svara på helt utförligt, men jag ska skriva ett längre svar när jag hinner. Redigerat 1 september 2016 av k9 1
k9 (oregistrerad) Postat 1 september 2016 Postat 1 september 2016 Mixandets syfte är ju att få flera spår att pass bra ihop med varandra. Lite som när man inreder ett rum så måste alla spåren i mixen få sin plats och passa in på ett tilltalande sätt. När man spelat in de instrumenten man vill ha på låten så måste man putsa till dem och placera dem rätt så att örat upplever det som hanterbart och intressant att lyssna på. För att göra detta så är det tre huvud redskap som man har att tillgå i mixandet. Det första är något så enkelt som streropanoreringar. Genom att flytta ett spår till höger eller vänster i ljudbilden så upplever man ljudet som att det har en ny plats i ljudbilden. När man hittar rätt med alla ljuden så att de är panorerade så låter mixen redan bättre. Sedan så måste man se till att alla instrumenten låter lagom högt med. Det gör man på flera olika sätt men det enklaste är såklart att bara använda volymkontrollen på varje spår. Man kan behöva använda sig av kompressorer eller limiters för att få till rätt volym eller rätt typ av attack i ljudet, men det är en hel tråd i sig så jag kommer inte gå in på det mera just nu. När ljuden ligger rätt panorerat och låter lagom högt i ljudbilden så går man lös med EQ för att trimma bort frekvenser som krockar med varandra. Se det som att välja rätt färger för att få ett rum som du möblerar att se harmoniskt ut. Ibland innebär det att man kanske måste skära bort lite av ljudet i gitarren för att få plats med sången, även om gitarren låter lite sämre om man bara lyssnar på den med soloknappen aktiverad. Därför kan det vara bättre att justera alla EQ medans man lyssnar på alla spåren samtidigt. Ibland blir det knepigt att göra så dock. Men man vänjer sig med det efter ett tag. Hör man något missljud så är det ju bara att solo lyssna på ett spår i taget tills man hittar felet såklart. Detta är den ordningen jag personligen brukar jobba i men du kanske vill använda EQ först och sedan panorera vilket ju inte spelar någon större roll då gör du bara så helt enkelt. Ofta så kommer man att behöva justera både volym, panorering och EQ lite om man justerar någon av dessa saker för att få till det i mixen. Ibland vill man använda effekter som t ex reverb, delay och chorus men de hanteras oftast som just effekter och inte som den viktigaste delen av mixandet. Även om de kan lyfta en mix, eller ett spår, om de används rätt. Oftast så är det bäst att var sparsam med dessa effekter men ibland kan man skapa riktigt intressanta och snygga effekter om man går bananas med. 1
Die Hard (oregistrerad) Postat 1 september 2016 Postat 1 september 2016 Det finns instruktionsvideos av proffs. Kan vara värt investera i den genren du pysslar med.
k9 (oregistrerad) Postat 1 september 2016 Postat 1 september 2016 Men förutom mixandet så har du en till sak som Cubase är bra för. Det är lätt att kopiera ljudspår och flytta runt dem så att man kan använda t ex ett gitarrkomp som man ville ha som intro även till andra ställen i låten om man kommer på att man vill ha det som ett litet avbrott om låten känns lite för monoton. Fast då pratar vi om att arrangera själva låten och inte om att mixa, såklart. En annan sak är att editera enstaka spår med. Om du t ex får ett missljud på ett inspelat instrument så kan man ofta rädda tagningen ändå genom att editera just det spåret en smula. Har man ett sångspår där det distar liter småfult för att man spelat in det med för stark volym så kan man ofta rädda spåret genom att lägga på en kompresser eller en snyggare dist som döljer det osnygga distljudet en smula. Men det är heller inte att mixa, även om det är något man ofta kommer att göra medans man mixar när man märker att man har problem som inte enbart mixandet kan lösa.
k9 (oregistrerad) Postat 1 september 2016 Postat 1 september 2016 Jo kolla videos på hur proffsen mixar, som Die Hard skrev. Kolla om du kan se hur de mixar just de instrument som du själv använder för att få lite idéer om vilka ljud du själv gillar. Ett tips kan vara att du lär dig hur de spelar in dessa instrument till att börja med. För har du inspelningar som redan låter bra så blir ju mixandet lättare med.
TOOTHLESS DENKAN Postat 1 september 2016 Trådstartare Postat 1 september 2016 Gött! då har jag lite o göra i helgen. tack för alla visdoms ord o tips grabbs!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.