Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ok...

Jag kör en MAC Mini: 1,42 Ghz, 1 Gb Ram, 250 Gb FW-hårddisk....

M-box, Pro Tools LE 6.4

och

jag håller på att bli galen! 🙁

Mitt PT stannar hela tiden och jag får meddelandet "Increase buffer size"...

Nu är saken den...

Om jag kör Reason 3.0 ensamt så kan jag köra ett i stort sett obegränsat antal spår med en buffer size på 256 samples...Detta om jag kör ut ljudet genom datorns inbyggda ljudkort ( att hela Reason hänger sig om jag försöker använda min M-box som utljud är en annan femma )...

Om jag laddar upp ett Reasonprojekt i Pro Tools med ca 5 spår och har en buffer size på 512 samples så får jag meddelandet "increase buffer size".....Om jag bara försöker spela in min elgitarr får jag samma felmeddelande ca hälften av gångerna...och att försöka spela in ett till spår när redan ett är inspelat...hahaha....glöm det....

Jag har prövat att köra Logic på datorn och det är inga problem. Jag kan komma ner i larvigt låga latencyvärden och spela ett stort antal virtuella instrument samtidigt. Nu känns det dock surt att behöva lägga ut 2000:- till när jag redan har köpt en M-box för 4000:-.

Jag fattar inte att Pro Tools kan vara så använt och hyllat. Det är ju så ruttet att man trillar av stolen. Att det t ex inte går att köra ( eller iallafall inte fram tills nu...iochmed 14 uppdateringar ) under SP2 är ju så löjligt att man inte vet om man ska skratta eller gråta.

Nä, jag är hur nära som helst att sälja av skiten...och köpa ett billigt audiointerface och Logic Express. Då kanske man kan få någonting gjort istället för att sitta och slita sitt hår.

Jag har gått igenom tutorialen på DUC och mailat supporten ( tack för ingenting förresten ).

Det här inlägget är kraftigt disorienterat och osammanhängande men jag är så jäkla arg så att jag håller på att duka under 😛😮🙂😠😠

Nu måste jag gå och avreagera mig på något.

Annons
Postat

Hej!

Har en kompis som också haft en massa strul med M-Box, det var nog inte så smart av Digidesign att släppa den innan den var buggfri!

Hela grejen med att köpa en Digidesign-pryl och deras goda rykte kan ju falleras nu! Digidesign - dyrt och dåligt 🙁!

Postat
Jag har prövat att köra Logic på datorn och det är inga problem. Jag kan komma ner i larvigt låga latencyvärden och spela ett stort antal virtuella instrument samtidigt. Nu känns det dock surt att behöva lägga ut 2000:- till när jag redan har köpt en M-box för 4000:-.
Nä, jag är hur nära som helst att sälja av skiten...och köpa ett billigt audiointerface och Logic Express. Då kanske man kan få någonting gjort istället för att sitta och slita sitt hår.

Jag lider med dig... 🙁

Postat (redigerat)

Hej!

Har själv 4 M-boxar och de har idag PTLE 6.7 idag. De har fungerat klanderfritt i tre år. Enda versionen där det ibland hände lite oförutsägbara grejer var 6.4, en liten varning för den. Då kunde vi få samma meddelande som Du men efter en omstart av PT så löste det sig. Det andra, jobbigare, som hände några gånger med 6.4 var att: "Programmet har oväntat avslutats". Det hände också i de två Digi 001 vi har. Sen vi uppdaterade till 6.7 har vi ännu inte haft dessa problem. Vi har dock inte provat att köra med den dator Du har men väl med sammanlagt åtta andra Mac-modeller genom åren och det har fungerat fin-fint.

Berätta för Din leverantör om Ditt problem. Jag tycker han borde kunna erbjuda Dig en uppdatering gratis, åtminstone tills Du fått testa om det funkar bättre. Sen tycker jag att Du skall ha den uppdateringen för väldigt lite pengar om den visar sig funka!

Sen det här med "buggfri". Vi har hittills aldrig råkat ut för någon bugg orsakad av M-boxen. Jag har också vänner som kör M-box till PC. De har heller inte haft problem. Dock har de datorer byggda enligt Digidesigns rekommendationer.

Redigerat av wonderboy
Postat

"Programmet har oväntat avslutats" är en annan klassiker ja....

Jovisst....en uppdatering kanske löser problemet men jag förstår ändå inte. Finns det ingen annan här som kör 6.4 på en MAC ( OS X 10.3.9 ) och får det att funka? Varför har jag dessa våldsamma problem?

Jag kan inte fatta att jag var så dum och köpte MAC. Har verkligen gått på hela lögnen om att det skulle vara så "stabilt" eller att det "helt enkelt funkar"...

Postat

Jag kör i och för sig INTE 10.3.9 då jag fått rådet av flera leverantörer att vänta. 10.3.8 kör jag.

Sen, snälle Pluffo, så vet vi ju inte riktigt vad det är som orsakar de problem Du har ännu. Jag kan förstå Din frustration. Varför inte kontakta den som sålt grejorna till Dig? Har Du verkligen kollat DUC:n ordentligt? Man brukar alltid hitta något där. Answerbasen?

Postat

Jag vet att jag är oresonlig och osammanhängande i mina inlägg men jag är så förblindad av ilska att jag inte kan tänka klart 😆

Jo, jag har kollat DUC, men jag har självklart inte kollat allt. Det är tämligen omöjligt att göra. Men jag försöker.

Återförsäljaren kommer ju bara att hänvisa mig till Digidesign eftersom det inte är något fysiskt fel på grejorna. Och Digidesign kommer bara med råden att gå tillbaka till ett operativsystem som tillverkades innan Pac-man. Grejen är den att jag inte tänker göra vilka uppoffringar som helst. Jag vill kunna använda datorn i övrigt också...

Postat
Ok...

M-box, Pro Tools LE 6.4

Du har möjligen nämt det tidigare.. men har du enbart kört mot den externa FW disken. Uppför sig systemet på samma sätt om du jobbar mot den interna disken?

Vad mer har du anslutet till din Mac Mini, midi interface, USB hub?

Hur är det externa hårddisken formaterad (med vad)?

Vad sa supporten åt dig att göra som inte hjälpte?

Har du kontaktat din återförsäljare? Om ja, har han hjälpt dig på något vis?

Postat
Ok...

M-box, Pro Tools LE 6.4

Du har möjligen nämt det tidigare.. men har du enbart kört mot den externa FW disken. Uppför sig systemet på samma sätt om du jobbar mot den interna disken?

Jag hade problem med detta även innan jag köpte den externa hårddisken.

När jag köpt den, formaterade jag systemet, men hade ändå samma problem.

Och jag vet inte hur FW-disken är formaterad ( så het på datorer är jag inte 😆 )

Jag har bara ett tangentbord kopplad till den andra USB-porten, som i sin tur har en Logitechmus och en Keystation 49e inkopplad till sig.

Supporten frågade om jag hade M-boxen kopplat till någon USB-hub ( vilket jag inte har ) och sa sedan att 10.3.9 inte var kompibatibel med PT, samt att jag skulle pröva 10.3.8 istället. Problemet fanns redan när jag hade 10.3.8 och jag har ingen USB-hub. Sedan sa de åt mig att registrera min produkt.

Jag har inte kontaktat min återförsäljare. Jag tror inte att dem kommer kunna hjälpa mig om inte hela internet eller digidesigns support kan det.

Postat
Ok...

M-box, Pro Tools LE 6.4

Och jag vet inte hur FW-disken är formaterad ( så het på datorer är jag inte 😉 )

Jag har bara ett tangentbord kopplad till den andra USB-porten, som i sin tur har en Logitechmus och en Keystation 49e inkopplad till sig.

Supporten frågade om jag hade M-boxen kopplat till någon USB-hub ( vilket jag inte har ) och sa sedan att 10.3.9 inte var kompibatibel med PT, samt att jag skulle pröva 10.3.8 istället. Problemet fanns redan när jag hade 10.3.8 och jag har ingen USB-hub. Sedan sa de åt mig att registrera min produkt.

Jag har inte kontaktat min återförsäljare. Jag tror inte att dem kommer kunna hjälpa mig om inte hela internet eller digidesigns support kan det.

Ok, vad jag förstår så uppför sig systemet likadant vare sig du arbetar mot den interna eller den externa FW disken.. så vi glömmer disken så länge..

Logitech mus och keystation säger du?

Kan du inte prova att koppla bort allt utom Mbox, apple tangentbord och apple mus och testa (om du inte redan gjort det).

Postat (redigerat)
Ok...

M-box, Pro Tools LE 6.4

Och jag vet inte hur FW-disken är formaterad ( så het på datorer är jag inte 😉 )

Ok, vad jag förstår så uppför sig systemet likadant vare sig du arbetar mot den interna eller den externa FW disken.. så vi glömmer disken så länge..

Logitech mus och keystation säger du?

Kan du inte prova att koppla bort allt utom Mbox, apple tangentbord och apple mus och testa (om du inte redan gjort det).

Ok...jag prövar det nu.

Edit: Ok...prövade det...tog 2 sekunder med några spår i Reason för att få felmeddelandet "CPU usage is holding of USB Audio..." som vanligt.

Redigerat av Pluffo
Postat
Ok...jag prövar det nu.

Edit: Ok...prövade det...tog 2 sekunder med några spår i Reason för att få felmeddelandet "CPU usage is holding of USB Audio..." som vanligt.

hmm, du nämner Reason.. kan du skrämma fram samma fel om du kör utan reason?

Ja vet , det ska fungera med reason också. Försöker bara bilda mig en uppfattning om var och när det händer..

Postat (redigerat)

Intressant....jag gjorde några små test ( i och med att du började prata om Reason )...

Problemet uppstår när jag försöker köra Reason eller EWQLSO plug-innen....Inte när jag bara kör audio. Jag kopierade upp en 20 audiospår och det gick som på räls.

PB engine....? Jag är inte helt inne på vad nu menar...

Jepp, jag sitter på 6.4...

Edit: Intressant i sammanhanget är att både EWQLSO och Reason funkar bra när jag kör de för sig själva...Det är när de slavar under Pro Tools som problemen uppstår...

Redigerat av Pluffo
Postat
Intressant....jag gjorde några små test ( i och med att du började prata om Reason )...

Problemet uppstår när jag försöker köra Reason eller EWQLSO plug-innen....Inte när jag bara kör audio. Jag kopierade upp en 20 audiospår och det gick som på räls.

PB engine....? Jag är inte helt inne på vad nu menar...

Jepp, jag sitter på 6.4...

Edit: Intressant i sammanhanget är att både EWQLSO och Reason funkar bra när jag kör de för sig själva...Det är när de slavar under Pro Tools som problemen uppstår...

Playback Engine under setup.. jag har ingen Mbox här så jag kan inte kolla själv..

Där har du HW buffer, men jag antar att du har lite annat oxå..

Postat

Jepp..

Jag har CPU usage limit som jag har satt på högsta ( 85% ).

Samt DAE playback buffer..

Den står på Level 2 (default )

Här har jag dock varit inne många gånger och exprimenterat.

Inget har hjälpt.

Postat

Hej!

Sen det här med "buggfri". Vi har hittills aldrig råkat ut för någon bugg orsakad av M-boxen. Jag har också vänner som kör M-box till PC.

De har heller inte haft problem. Dock har de datorer byggda enligt Digidesigns rekommendationer.

- Men i så fall borde väl Digidesign informera om detta innan de säljer den! Fungerar endast med vissa PC´s :rolleyes:! Jag har försökt hjälpa honom så gått

jag kan (och det är inte mycket) men det är alltid något som strular! Först tog det en vecka innan datorn ens hittade M Box (man var tydligen tvungen

att av-aktivera Nätverkskortet) och därefter har problemen rullat på!

Men det är klart spenderar man en dag med att ladda hem diverse specifika drivrutiner och använder sin datorn enbart till M Box, fungerar det säkert perfekt!

Mvh Peder

Postat (redigerat)

Hej Peder!

Som Du mycket riktigt påpekar så är digidesign ganska klara med vad för specar som behövs för att kunna köra PT, precis som alla de andra stora programtillverkarna. Alla dessa försöker ju inte precis gömma undan de här uppgifterna på sina hemsidor!

Med vänliga hälsningar

W-boy

Redigerat av wonderboy
Postat

Hej!

Nja, dom specar du pratar om nu har ju alla moderna datorer! Dom specar som Digidesign borde ha informerat om är väl snarare då:

DU måste Installera nya drivrutiner hit och dit en gång i veckan samt kan inte installera något annat än M Box på datorn, då funkar det...

... ifall det är en PC (kanske)!

Mvh Peder

Postat

Jag håller på att lösa problemet nu.

Är 3000:- för M-boxen exkl. Reason Adapted ett okej pris? jag har en köpare på det. Då ingår VST2RTAS också.

Postat

Är 3000:- för M-boxen exkl. Reason Adapted ett okej pris? jag har en köpare på det. Då ingår VST2RTAS också.

Fan jag lider med dig mannen!!

Personligen undersöker jag möjligheterna om Digidesign står för skadegörelse som uppstått i samband med ett icke fungerande PT och tillhörande dator... Var så jäääääävla arg häromdagen när jag åkte ned för att spela in Nol IKs nya fotbollskamplåt (Nol är alltså vårt fotbollslag)... Får de jävla meddelandena hela tiden fortfarande och datorn verkar fortfarande tro att det är en 486:A 133MHz DX som man försöker köra på... För mer än så är den fan inte värd att kallas....

(Kan tillägga att jag dessutom när jag åkte från studion efter att ha skrikit mig hes på diverse icke lämpliga utrop, fick skrapa rent bilrutan från is.. och då brast det fanimig.... slog sönder rutan och punkterade däcken, ryckte loss avgasröret och demolerade karossen fullständigt... Sen märkte jag att det ju inte var MIN bil.... (Allt är sant..... utom det där med bilen, fast det var is på rutan iaf)

Jag skulle inte betala 200:- för en M-box med det jag har upplevt än så länge...

Postat

Fan jag lider med dig mannen!!

Personligen undersöker jag möjligheterna om Digidesign står för skadegörelse som uppstått i samband med ett icke fungerande PT och tillhörande dator... Var så jäääääävla arg häromdagen när jag åkte ned för att spela in Nol IKs nya fotbollskamplåt (Nol är alltså vårt fotbollslag)... Får de jävla meddelandena hela tiden fortfarande och datorn verkar fortfarande tro att det är en 486:A 133MHz DX som man försöker köra på... För mer än så är den fan inte värd att kallas....

(Kan tillägga att jag dessutom när jag åkte från studion efter att ha skrikit mig hes på diverse icke lämpliga utrop, fick skrapa rent bilrutan från is.. och då brast det fanimig.... slog sönder rutan och punkterade däcken, ryckte loss avgasröret och demolerade karossen fullständigt... Sen märkte jag att det ju inte var MIN bil.... (Allt är sant..... utom det där med bilen, fast det var is på rutan iaf)

Jag skulle inte betala 200:- för en M-box med det jag har upplevt än så länge...

Hehe, det där med bilen skulle ju kunna ha varit sant. Själv fick jag ryck igår när systemet vägrade fungera för 50 11:e gången.

Nä, hoppas att det löser sig för dig Pusa. Jag ger iallafall upp kampen. Jag säljer bort min M-box till någon som förhoppningsvis har mer tid och tålamod än jag.

Postat
Hej!

Nja, dom specar du pratar om nu har ju alla moderna datorer! Dom specar som Digidesign borde ha informerat om är väl snarare då:

DU måste Installera nya drivrutiner hit och dit en gång i veckan samt kan inte installera något annat än M Box på datorn, då funkar det...

Mvh Peder

Käre Peder!

Jag känner personligen till 5 personer vars PC:s kör PTLE. En av dem har haft problem. De är numer lösta och berodde på PC:n.

Postat (redigerat)

Hej!

Käre wonderboy, PTLE har ingen talat om, dock M Box och skulle nog säga att (i stort sett) alla fel beror på PC´n om man ser det som

kundens skyldighet att ha deltidsjobb som nedladdare utav diverse drivrutiner samt konfigurera datormaskin stup i kvarten för att få...

... ett enda ljudkort att fungera korrekt :rolleyes:!

Mvh Peder

Redigerat av Peder
Postat
Hej!

Mvh Peder

Käre Peder!

Jag känner personligen till 5 personer vars PC:s kör PTLE. En av dem har haft problem. De är numer lösta och berodde på PC:n.

Känner du inte din arbetskamrat Anders oxå? Han har vansinniga problem med sitt PT oxå, i GottSounds Studiolokaler (det inkluderar mig oxå :rolleyes: ..

så där går det från att 20% har problem till 33,3% ... (Dock tror jag att detta är datorn i vårt fall oxå...)

Postat
Jag har svårt att tänka mig att det skulle vara Protools hårdvara och mjukvara i alla fall eftersom det fungerar för andra.

Jo, jag oxå.. men saken är ju den att problemen kvarstår och en DEFEKT dator sitter jag ju inte på, vilket innebär att kompabiliteten med PT är under all kritik.. Det räcker med att gå in på PT support där de öppnat en "hotline" för folk med grava problem.... De har tom ett litet program som man skall köra på sin dator och sedan skickar alla ens systemdata till deras tekniker så att de kan spåra något i ens system som skulle kunna orsaka problemen...

Jag har inte hört några andra program som dragits med dessa strul.. har du?

Så att det är datorns "fel" är väl fel att säga.. snarare borde en tydligare policy gå ut från pro tools att: Har du några av dessa hårdvaror i din dator bör du genast byta dessa om PT skall köras på din dator.... ..

Många verkar ha haft strul med sina ATI grafikkort medan det för andra verkar fungera alldeles utmärkt med de samma....

Jaja lustigt det där... Men jag jobbar på det.. skall byta ut grafikkortet ikväll... börjar ju växa ifrån cubase och in i PT-världen.. så jag fäktar nog illa än flyr tror jag.. :rolleyes:

Postat

När det var dags för en studiouppgradering byggde jag min dator enligt de specar jag hittade på digidesigns hemsida + http://duc.digidesign.com ... (ämne: PTLE for windows, tråd: Best Desktops fot PTLE)

Och varken min burk eller digidesign har givit mig några problem (förutom en 002:a som gick offline hela tiden, men den skickades iväg och gick som en klocka när den återkom.)

HaraldS (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Fick samma problem med PT DIGI 002 när jag uppgraderade Reason till 3.0. Har gått tillbaka till 2.5 och det fungerar som förr igen. Propellarheads har fått flera rapporter om att 3.0 i vissa sammanhang fungerar dåligt och jobbar på det om man får tro supporten. Något strul med PT och Reason 3.0 är det i alla fall.

Harald

G4 Powerbook 1.5Ghz, 1.5Gb

Redigerat av HaraldS

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.