Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ibland händer det att artisten vill ha en singback. Hur diskuterara ni här?

Det är ju ändå ett jobb som ska göras och en del mixning.

Kanske man alltid ska förbereda detta innan med en typ samma mix som vid den man skickat till mastering.

Annons
k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Fråga artisten ifråga innan du gör det. Erbjuder du en vettig tjänst till ett vettigt pris så är det ju win/win för er båda.

Redigerat av k9
Postat

Är det en låt som du mixat de vill ha en singback på?

Jag brukar bara mute:a sången och exportera ut den. Hela grejen med singbacks är ju att det ska låta som på plattan. En sådan liten tjänst bjuder jag gärna på, det går ju inte på mer än fem minuter med en långsam dator (en nöjd kund är en återkommande kund).

Men om du bara ska mixa ett singback spår från scratch är det ju bara att ta betalt som om det vore ett mixjobb.

Postat

Tack för alla svar.

Man tar betalt för arbetstiden helt enkelt. Oberoende på rigg och arbetssätt. Enklast så.

Många tror tyvärr att dom har någon slags never ending deal.

Postat (redigerat)

Är det en låt som du mixat de vill ha en singback på?

Jag brukar bara mute:a sången och exportera ut den. Hela grejen med singbacks är ju att det ska låta som på plattan. En sådan liten tjänst bjuder jag gärna på, det går ju inte på mer än fem minuter med en långsam dator (en nöjd kund är en återkommande kund).

Men om du bara ska mixa ett singback spår från scratch är det ju bara att ta betalt som om det vore ett mixjobb.

Ibland så är körpaketet lite för involverat i arret och det blir lite kompromisser. Så det är inte alltid eneklt att bara muta sången. Redigerat av rammega
Postat

Jag brukar nästan alltid mixa

Total mix

Instrumental mix

Accapella mix

Skickar med alla filer när det går på mastering också. Ifall man upplever att sången måste upp eller ner när man hör vad masteringsteknikern gjort.

Dels för att jag mixar analogt till stor del och oftast är det på sångnivåer som justeringar sker på. Så då slipper jag återkalla allt. Men också för att förlag brukar vilja ha materialet separerat.

Detta är inget jag tar extra för utan gör det som rutin. Det har minskat arbetsbördan att slippa återkalla en analog mix för att höja sången lite.

Postat

Jag brukar nästan alltid mixa

Total mix

Instrumental mix

Accapella mix

Skickar med alla filer när det går på mastering också. Ifall man upplever att sången måste upp eller ner när man hör vad masteringsteknikern gjort.

Dels för att jag mixar analogt till stor del och oftast är det på sångnivåer som justeringar sker på. Så då slipper jag återkalla allt. Men också för att förlag brukar vilja ha materialet separerat.

Detta är inget jag tar extra för utan gör det som rutin. Det har minskat arbetsbördan att slippa återkalla en analog mix för att höja sången lite.

Intressant!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.