Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

När jag producerar så tar mixningen upp 70 % av tiden. Jag tror att jag jobbar på fel sätt. Så här gör jag steg för steg.

1. Först väljer jag skalan.

2. Main lead.

3. Sen gör jag chords.

4. Sen kick

5. Bassline.

6. Sen bygger jag dropet.

7. Mixar dropet.

8. Sen gör jag first breakdown.

9. Build up.

10. Mixar

11. Intro

12. Mixar.

13. Sen gör jag ett break

14. Kopierar dropet och breakdown

15. Mixar.

16. Ändrar dropet

17. Mixar

18. Ändrar introt.

19. Datans cpu bråkar och man tappar tålamod.

20. Refernslyssnar ändrar nästan hela mixningen.

21. Ändrar droppet.

22. Mixar

23. Tar en längre pause.

24. Mixar.

25. Ändrar intro.

26. Lägger till signature ljud.

27. Mixar.

28. Lyssnar i bilen.

29. Mixar.

30. Sen skicka in på mastring.

Finns de något annat sätt så jag slipper mixa hela tiden. Jag är inte så bra på att mix. Ska jag mixa färdigt ljudet innan jag börjar på nytt kanske. Gör house.

Annons
Postat

Ja, det lät omständigt.. Tänker att öronen måste bli väldigt trötta efter allt mixande, så det måste bli svårt att höra vad man håller på med tillslut.. Är inne på det laban1 säger om att skriva och arra innan man sätter igång, så man har en klar bild av låten. Att mixa innan allt är på plats, känns som att försöka lägga pussel med massa bitar som saknas.. För mig handlar det om att ha allt färdigt på plats och sedan pussla ihop ljudbilden genom mixning.

Postat

Herre jöstanes!

Krångla inte till det i onödan!

Gör först klar låten, sedan så mixar du när låten är HELT klar!!

Och innan du mixar så lyssnar du på en referenslåt som har det färdiga ljudet du är ute efter.

Sedan så mixar du, och när du mixar så växlar du ofta mellan referenslåt och din egen mix.

That´s it! 🙂

k9 (oregistrerad)
Postat

Lär dig att utgå från en bra melodi eller ett bra komp. Spela/programmera in det och försöka att känna vad det behöver när du lyssnar på det. Låt låten växa medans du lyssnar på den. Så fort du lägger något nytt instrument så panorera det i förstahand och pilla bara lite med EQ innan du lägger nästa spår.

Det är ingen idé att fixa för mycket med ljuden innan alla spåren är satta. Ofta så måste man ändra ett spår som lät bra så fort man lägger på ett nytt spår.

Ett tips kan vara att använda förinställda effekter och EQ som du sprarar så fort du hittat ett bra sound på de instrument du jobbar med. Då har du förmodligen ett ljud som funkar ok för att komma vidare med låtskrivandet och kan fixa med mixen det sista du gör.

Ibland kan det vara så att man har en massa idéer på olika stämmor och ackordsbyten som skulle passa, men frågan är då, behövs dem för att låten ska funka? Om inte så använd dem till en annan låt istället.

Postat

Jag mixade/proddade mina låtar i åratal men brottades just med att jag målade in mig i ett och samma hörn, och låtarna blev tråkiga och tog onödligt lång tid att göra.

Precis som redan föreslaget, dela upp låtmakeriet i olika steg. Jag har fyra: komposition, produktion, mixning och mastring. Om du mixar låten allteftersom du producerar kommer du ödsla mer tid både på produktion och mixning. T.ex. du kanske mixar/tweakar ett leadljud som du inte ens kommer använda i slutprodukten. Fokusera på en sak i taget, så kommer du med all sannolikhet lättare in i ett "flow".

Om produktionen inte låter bra kan låten som bäst bli halvbra efter mixning. En grymt bra låt producerar (nästan) sig självt. D.v.s. bara genom att lyssna på den får man idéer.

När det kommer till komposition är det ackord, melodi, övergångar och de olika partierna. Använd endast ett fåtal instrument och se till att det låter bra. Sen i produktionen layera upp med massor med synthar, pads, stråkar och trummor. Slutligen i mixningsfasen, mixa som om du fått låten utifrån. Volyma in saker, EQa och komprimera på kanalnivå, bussnivå och sedan krydda med effekter.

Det tog ett tag innan min hjärna började tänka i vattentäta skott mellan just dessa moment/faser i låtmakeriet, men väl där känns det ljusår från tidigare sätt att jobba.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Innan du sen ens börjar pilla på någon effekt så fundera ut din vision om hur du vill att låten ska låta. Att bara sätta sig och pilla och hoppas på det bästa är ett säkert sätt få en amatörmix som låter medioker och trist. Samma sak som gäller för en författare, konstnär. De sätter sig inte bara och skriver och målar och bara hoppas på något vettigt. Iden ska finnas först.

drloop (oregistrerad)
Postat

Inte alls ovanligt att jag jobbar mig fram sakta men säkert som Lonie beskriver.

Beror helt på vad man gör för typ av låt.

Viss typ av musik går inte att jobba i stegen, skriv låten,arra och mixa utan arr, låtskrivning och mix sker i stunden där man är i låten.

Men ibland sker den i stegen som föreslås av andra här i tråden. Ser inget rätt eller fel med nåt av arbetssätten.

Postat

Finns olika sätt att jobba, men att börja mixa låter som slöseri med tid och kommer att stoppa upp det kreativa flödet. Det är väl troligen det som TS har problem med?

Postat

Tack för alla svar! Studio forum har fått en bättre stämning på sista tiden:) har tagit till mig och mitt projekt så har jag bounceat varje spår och börja mixa helheten. Fick en ny infalls vinkel på låten till och med:)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.