Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan. Skulle kolla hur många som känner till och har jobbat med inspelningsprogrammet Paris. Som de flesta vet så tillverkas ju inget mer på den fronten. Skulle ni vilja att Paris återupptas i en ny form?

Nyfiken.

Annons
Postat

Paris används bl a av Göteborgsoperans MYCKET kompetenta ljudtekniker när de spelar in hela orkestern, ljud- och musikinslag till föreställningar och när de samrbetar med Sveriges Radio vid utsändningar. De är nöjda med programmet men missnöjda med att programmet är på väg ut.

Postat

*slickar marken för "veteranernas" egen tråg* 😆

Intressant.. har inte ens hört talas om det, hehe.. finns det nån hemsida för detta utdöende program?

/David

Postat

Är det bara ett program? Våran första skiva spelades in i en studio som använde Paris, men jag fick för mig att det var något sådant där komplett system som t ex ProTools HD, men olika interface, kontrollytor o s v.

Postat

Har inte ens sett Paris i verkligheten men hört mycket gnäll. Minns faktiskt inte vad det handlade om nu, men det saknas visst en massa livsavgörande funktioner så man blir helt galen när man jobbar.

Postat
Har inte ens sett Paris i verkligheten men hört mycket gnäll. Minns faktiskt inte vad det handlade om nu, men det saknas visst en massa livsavgörande funktioner så man blir helt galen när man jobbar.

Jag tror inte de har VST support.

Postat

Någon som vet om hårdvaran går att använda ihop med andra inspelningsprogram?

Postat

Följ länken i mitt ovanstående inlägg (det med EQ'n). Där hittar du ASIO-drivrutiner till PARIS hårdvara.

Postat

Följ länken i mitt ovanstående inlägg (det med EQ'n). Där hittar du ASIO-drivrutiner till PARIS hårdvara.

Död länk.

• 5 månader senare...
Postat

Såg detta inlägg och ville svara lite...

Jag har kört med EMU Paris PRO sedan 97 och måste säga att jag gärna ser ett återupptag av produkten och mjukvaran.

Paris Pro funkar för både PC och MAC, själv kör jag Mac. De stora nackdelarna är att Paris programvara och hårdvara inte har drivrutiner för OSX, utan är begränsat till OS9.2.2, det innebär att alla pluggar som går att använda (VST) är för OS9 och de allra senaste inte blir tillgängliga.

Det som gör att jag stannar kvar i Paris är helt enkelt soundet.

Jag har gjort lite egna (ovetenskapliga) tester och tycker att Paris låter bättre än konkurrenterna. Det har ett analogt sound och är fantastiskt stabilt. Att jämföra med Protools och Logic som mjukvara blir därför lite frustrerande pga omstarterna i Logic, när det hänger sig.

Nackdelen som sagt är att den största maskin som kan användas med Paris i Mac-miljö blir en G4 med 1,25 Mhz processor. Programmet kan inte heller tillgodogöra sig multiprocessorer.

Det finns ett forum för användare av Paris Pro där det diskuteras egna lösingar för att komma igång även i OSX och Multiprocessor. Så där är hoppet just nu.

Får ni chansen, så testlyssna på Paris, det är coolt.

Postat
Mysko.  🙂  Den funkar för mig.

Paris EQ (VST) plus ASIO

Not Found

The requested URL /~mcraig/projects/paris/ was not found on this server.

😄

Postat

Argh. Jag satt med det i 2 år och minns det med fasa 😉

Otroligt irriterande med submixfunktionen tyckte jag.

Postat
Mysko.  😕  Den funkar för mig.

Paris EQ (VST) plus ASIO

Not Found

The requested URL /~mcraig/projects/paris/ was not found on this server.

😳

Oops! Verkar som att sidan är nere. Hittade den här direktlänken till ZIP-filen. Borde funka om du zippar upp och lägger i mappen för VST-plugins.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.