Carl Lotus Postat 21 augusti 2016 Postat 21 augusti 2016 Har länge varit nyfiken på att lära mig löda lite enkla grejer till studion, ex. kablar och enklare burkar. Jag saknar vana och den tekniska kunskapen och hoppas därför kunna få lite hjälp på vägen! :-) Vad jag förstår så är en passiv DI ett bra nybörjarprojekt: ingen starkström och inte så mycket komponenter. Jag har ett antal mickstärkare (Avedis MA5, Chandler TG-2 500, Focusrite RED 1) som saknar DI -- hade varit kul att kunna använda dessa med min synth- och keyboardsamling eller elgitarrer/basar. För ett par år sedan köpte jag ett par Lundahl LL1935 som bara legat och samlat damm (nåväl, fortfarande inplastade!). Tanken är nu ett skaffa en box och låta dem komma till användning! Min första undran rör lämplig box för dessa trafos. Jag tänker mig en 19-tums rackenhet (har inte behov av portabel box och tänkte i framtiden husera ytterligare två DI i samma enhet). 1) Bör det räcka med en 1U 19-tummare? Jag antar att trafosarna behöver fästas mot något -- -räcker höjden eller ska jag köra på en 2U för säkerhets skull? 2) Spelar materialet i rackenheten stor roll (med tanke på avskärmning)? 3) Kan det vara en idé att skaffa en billig rackad DI och bara byta ut trafosarna? Jag tänker på exempelvis en t.racks TD14 eller en Whirlwind Multi Director. Kan risken vara att de använder ett mönsterkort och att det därför blir oanvändbart för mitt projekt?
Radiogossen Postat 22 augusti 2016 Postat 22 augusti 2016 Kul projekt med hög utdelning för liten insats! Har pysslat lite med liknande projekt. Bytte trafo i befintliga lådor. Ser snyggt ut på utsidan i alla fall. Gör du en egen borde 1U räcka gott. Om du inte gör egna mönsterkort bör du använda experimentkort för infästning av trafo och kablar. Trafosarna är väl hyfsat skärmade i sig. En aluminiumlåda blir lätt och bra. Om du inte gjort det tidigare kan du få inspiration av exemplen hos Lundahl: http://www.lundahl.se/schematics/ 1
Carl Lotus Postat 22 augusti 2016 Trådstartare Postat 22 augusti 2016 (redigerat) Låda: Har letat runt lite efter ett tomt rackhölje/racklåda, och electro:kits låda är den enda jag kunnat hitta som är helt i aluminium. Någon hundralapp dyrare än alternativen på Thomann (där bara fronten är i aluminium), men det kan det kanske vara värt. Experimentkort: Aha, det är alltså på detta jag fäster Lundahl-trafon! Till skillnad från Cinemags DI-trafo (som kommer med fasta kopplingstrådar), så verkar ju Lundahl-trafon vara anpassad för att fästas på ett kort. Lundahl skriver att de rekommenderar "PCB hole diameter" på 1,5 mm. Innebär detta att jag ska leta efter ett experimentkort med sådana håldimensioner? Kopplingstråd: har det någon betydelse vilka kopplingstrådar/kablar (dvs,för att koppla ihop trafon med chassikontakter) jag köper? Skulle exempelvis denna från Kjell & CO funka? Tänker att det är viktigt med tråd som inte degraderar ljudkvaliteten, men det är kanske så korta avstånd att det saknar betydelse? Å andra sidan är det så korta kablar som behövs att jag skulle kunna satsa på bättre kabel. Köpa mikrofonkabel av bättre kvalitet och dissekera denna för att få fram kopplingskablar? 🙂 Kopplingscheman: Kikade också på länksidan hos Lundahl men hittade inget om passiv DI. Det jag hittat online (som verkar vettigt för en nybörjare som jag) finns hos DIYRE samt NF Audio. Jensen Transfomers har också några DI-scheman, men dessa verkar vara lite mer komplicerade och har fler komponenter och finesser. Redigerat 22 augusti 2016 av Carl Lotus
Radiogossen Postat 22 augusti 2016 Postat 22 augusti 2016 Börja bygga enkelt. Det är fördelen med egenbyggen, man kan förändra och förbättra med tiden. Lådans material är inte kritiskt, ta det som passar utseendemässigt och plånboken. Trafons in- och utgångar är balanserade så partvinnad skärmad kabel blir bra. Inte nödvändigt med kabel för PA bruk, de är gjorda för att dra i och trampa på. I din låda är de skyddade ändå. I nödfall kan du vrida ihop tre isolerade trådar till kontakterna. Kortets hål kan du göra lite större med en liten borr, se bara till att du får kontakt mot kabelanslutningarna. Kapa sen bort onödiga kopparbanor med kniv eller fräs. När det gäller jordning och skärmning får du läsa på själv, här finns det lite olika varianter. Ex. vis omkopplare för jordlyft. 1
Carl Lotus Postat 23 augusti 2016 Trådstartare Postat 23 augusti 2016 (redigerat) En väldigt basic fråga (hoppas inga frågor är för dumma -- som sagt är detta allra första bygget!): är det nödvändigt med ett experimentkort? Vad jag förstår så finns det två huvudvägar: en design à la DIYRE, som enbart har kablar mellan allt, eller en annan designvariant där mönsterkort används (och som Lundahl-trafon verkar vara anpassad för, till skillnad från en Cinemag). Om jag kör på experimentkort, används kopparbanorna för att leda signalen "istället" för kablar (eller kanske rättare sagt, där kablar inte behövs)? Finns möjligheten att skippa experimentkort och löda kablarna direkt på Lundahl-trafon? Eller är detta en dålig idé? Nybörjarförvirrad men entusiastisk! 😉 Redigerat 23 augusti 2016 av Carl Lotus
Radiogossen Postat 24 augusti 2016 Postat 24 augusti 2016 Kul att du frågar. För mig som har pysslat med hembyggen i många år blir en del saker självklara, eller åtminstone att jag vant mig vid hur jag brukar göra. Det handlar om mekanisk stabilitet. Förvånansvärt mycket problem och trassel uppstår på grund av mekanisk instabilitet. Du måste fästa trafon i lådan och trådarna mot anslutningspinnarna på något sätt. Denna trafo är konstruerad att sitta på ett mönster/kretskort. Du kan förstås fästa trafon och trådarna på annat sätt, se bara till att grejerna sitter fast. Det är trist om anslutningspinnarna skulle skadas på trafon, den är ju ganska dyr. 1
Carl Lotus Postat 24 augusti 2016 Trådstartare Postat 24 augusti 2016 (redigerat) Stort tack för alla detaljerade svar -- experimentkort blir det! Ska försöka beställa lite delar imorgon. [Tillagt:] Jag verkar förresten missuppfattat Lundahl-trafons datablad. Avståndet mellan anslutningspinnarna ser nämligen ut vara en standarddimension (5.08 mm), och jag kommer därför inte behöva borra några hål i kortet. Redigerat 24 augusti 2016 av Carl Lotus
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.