Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Håller på att jobba med en låt men har fastnat lite. Då jag lyssnat och jobbat på den en längre tid är jag delvis trött på låten hehe men har också svårt att höra vad som kan förbättras. Tycker den är lite otight på sina håll och den saknar dynamik längre. Skulle också vilja höra lite vad ni tycker om sången? Både inspelning och teknikmässigt. Funderar på att skicka den på mixning snart. Har ni är på studio-forum några tankar?

https://soundcloud.com/emma-viktor-433228574/noella

Redigerat av ViktorLe
Annons
Postat

Vad kan ni göra för att tydliggöra strukturen kompositionsmässigt? Sångnivåer behöver ses över ordentligt så de ligger rätt, är t ex alldeles för höga på några ställen. Annars gillar jag genren.

k9 (oregistrerad)
Postat

Skulle vilja ha ledsången lite starkare här och där. Särskilt när den är lägre sjungen i början av låten. Testa att normalisera och lyfta fram det partiet lite. Ibland så drunknar den i mixen. Gillar hur körspåren och synt stråket gifter sig. Finns mycket för öronen att vandra mellan där.

Men jag tycker nog att det är en helt OK mix ändå. Tycker den är dynamisk ändå. Sitter dock och lyssnar i ett trådlöst headset som brukar vara snäll mot öronen och inte lika ärlig som studiolurar.

Postat

Tack för svaren! Ja, tänkte skicka in den på mix istället. Risken finns ju dock att en del magi försvinner. Gillar också hur kören, stråkar och syntar samspelar. Dock tycker jag vissa grejer är otighta. Reagerar ni på det? Har lyssnat så mycket på den här att jag börjat acceptera fel

k9 (oregistrerad)
Postat

Tack för svaren! Ja, tänkte skicka in den på mix istället. Risken finns ju dock att en del magi försvinner. Gillar också hur kören, stråkar och syntar samspelar. Dock tycker jag vissa grejer är otighta. Reagerar ni på det? Har lyssnat så mycket på den här att jag börjat acceptera fel

Det ska inte vara för tight, tycker jag. För att det ska låta levande så är det skönt om alla spåren tillåts en viss frasering. Själv gillar jag musiker som driver eller hänger lite naturligt i deras sätt att tajma sina fraser. Ofta så börjar ju en vissa musiker och sångare attackera t ex ettan i takten så att deras instrument eller röster tjuvstartar lite för att vara starkast just när ettan i takten faktiskt hörs. Om en sångare sjunger ordet "sadnes" så kan hen lägga s:et lite tidigare så att a:et hamnar på ettan istället. Ibland så pass tidigt att s:et hamnar som en upptakt till ettan. På samma sätt så kan vissa instrument tjuvstarta lite för att markera ettan bättre om de har långsam attack i sig. På samma sätt så kan nästa instrument må bra av att inte tjuvstarta utan snarare får växa i styrka för att hamna på en omarkerad takt som inte alla andra instrument betonar.

Det är inte alltid som det passar med att driva och hänga på detta sätt, men oftast så tycker jag att det är snyggast när man gör så. Har personligen lite svårt för metronomskadad och/eller sönderprocesserad musik som är för tight och robotiserad. Om det inte är rent elektroniska beats där det kan vara sjukt snyggt med galna kompressorer och en massa effekter.

Problemet med att lyssna på vad man själv spelat in och mixat är ju att man hör felen så tydligt att man lätt fixar till allting så bra att det låter platt och stelt men rent snyggt och tight. Själv så ångrar jag mig oftast när jag varit för petig med mixen då det riskerar att ta livet ur låten vilket i sin tur gör att jag tröttnar på låten helt och hållet och upplever att jag inte kan rädda den alls.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.