Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

När jag ska spela in t.ex. sång i SE, så läcker alla VSTi-kanalerna in på audiospåret också...och jag lyckas inte hitta någon inställning för att endast recorda sången. Förmodligen ett fånigt enkelt problem för den som kan......men ska jag leta i SE eller är det i inställningarna i mitt E-MU 0404?

peterpop

Annons
Postat

I såna fall spelar du in ljudutgången i på ljudkortet och alltså inte ljudingången. Se till så att du använder E-MU ASIO som drivrutin och ställ sedan in rätt ljudingångar i VST Connections.

/Majken

Postat

hmmmm.... E-MU ASIO anväder jag, men jag lyckas inte med rätt ljudingång - antingen recordar jag allt, dvs med läckaget, eller inget - men då är jag i ljudkortets patchmix och härjar...... Lyckas inte med att endast recorda sången. SE verkar inte ha "VST Connections" som meny.....

shit vad irriterande.

Postat
SE verkar inte ha "VST Connections" som meny.....

Kanske heter VST inputs.

Det är inte så att du spelar in genom en extern mixer dit du också kopplat utgångarna på ljudkortet för medhörningen?

Postat

jo - E-MU 0404 har en egen patchmix.

alltså under VST inputs kan jag slå av och på tre olika portar, men enda resultatet av att slå på och av dessa är att audioljudet kommer in eller också kommer det inte in. och när det kommer in, ja då läcker VSTi från midikanalerna också in...

tror du det kan vara i patchmixen som jag ska försöka styra om utgångarna?

peterpop

Postat

vänta lite här nu.....:-) ibland tar det tid innan poletten trillar ned....

extern mixer - du menar förmodligen min porta? för här har jag upptäckt en märklig sak........utgången på ljudkortet tar jag in i portan. och stereo out på portan tar jag till förstärkaren, och monitor out på portan tar jag till ljudkortets ingång.....och här märker jag att om jag nollar utvolymen för monitor out, så får jag heller inget läckage i cubase....men jag får och andra sidan inte in sången heller eftersom volymen är nollad.... ;-)

vilket är bästa sättet att lösa detta på, och behålla medhörningen....?

peterpop

Postat

Du menar att EMU kortet har en egen mixer.

Vad jag minns skall man lägga upp en speciell plug som skickas signalen till en VST input. Lägg den på din in-kanal. Sedan måste du ju välja just den ingången i cubase (Vst connections/inputs) och då bör det inte bli något läck.

Eller också har du valt fel input från ljudkortet till Cubase. Du kanske spelar in master kanalen eller någon gruppkanalen.

En grej det kan vara är att du använder en SEND effekt som delas av flera kanaler. Om den är med läcker det ju onekligen.

Ett problem jag antar att du eliminerat är att hörlurarna läcker eller att du glömot monitorerna på (jag har själv gjort den pinsamma tabben).

Själv fick jag krupp på EMU kortet och sålde det. Programvaran var mest bökig även om den var väldigt flexibel. Det var dock inte bara därför, men ändå.

Det är nog i emu kortets mixer du har problemet, förutsatt att du valt rätt input kanal i cubase förstås. Har aldrig fått läck inut cubase.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.