flabbyjoe Postat 14 mars 2004 Postat 14 mars 2004 Litet problem. Har en Mackie 1202 VLZ pro mixer och ska koppla in 2 left +2 right tele från ljudkortet. Men vart ska dom in jag blir lite osäker.. En fråga till. Jag har två ljudkort installerade. ett musikkort och ett standard Soundblaster. Kan det bli någon konflikt mellan dessa. I Cubase hittar datorn nämligen inte mitt Audiophile 2496 . Utan bara Soundblaster. Tack
Claes Holmerup Postat 14 mars 2004 Postat 14 mars 2004 Ibland behöver man installera drivrutinerna innan man monterar in ljudkortet. Testa alltså att plocka ut kortet, starta datorn och installera drivers. Stäng av och montera kortet igen - så borde det hoppa igång i bästa fall...
Lundin Postat 14 mars 2004 Postat 14 mars 2004 Om du hade Soundblasterkortet installerat innan du installerade Cubase kan det t.o.m va så att Cubase "registerar" dessa SB drivisar som default, vilket innebär att du måste gå in under <ASIO> ( katalogen på HD'n allså )"ASIO-setup" och klicka dig fram till...avancerat?? tror jag det var och sedan klicka i ( aktivera)Audiophile's in och utgångar där. där kan du oxå ställa in om den ska köra med 16 eller 32 bitars datalängd. Där kan du oxå sedan se om dina installerade ASIO-drivrutiner för Audiophile fungerar genom att köra "test setup" eller något i den stilen... ( kör Cubase SX ihop med ett Creamwaresystem...som är helt annorlunda i setu-väg..det är därför jag slirar lite på min formulering, men jag tror du får fart på kortet med denna enkal anvisning.) Lycka till
Lundin Postat 14 mars 2004 Postat 14 mars 2004 ...och var du ska stoppa in L+R-ut från Mackiebordet, förmodar jag att du vill ansluta dom till ditt ljudkort? Efter att ha konsulterat Midiman's hemsida så ser scenariot ut som följer: Du har 1st svart break-outkabel med 1 par s/pdif ( digitalanslutning ) och 1 par MIDI anslutningar Sedan vid sidan om den anslutningen där Break-outkabeln sitter hittar du 4 stycken RCA-kontaker detta är LINE ingångar: 2 IN-gångar (1 vit 1 röd) och 2 UT-gångar ( 1 vit 1 röd ) detta står stansat på bracketplåten precis under kontakterna Då gör du så här: För att kunna spela in till datorn behöver du ansluta någon utgång till Ljudkortets ingångar, antingen om du vill spela in hela stereomixen: anslutningen sitter på Left+Right MAINOUT.. Enstaka instrument: antingen via ALT 3/4 eller via INSERT på den kanalen du vill spela in från till respektive ingång på ljudkortet Om du menar för att spela UPP ljud FRÅN datorn, kopplar du in Audiophiles RCA Left+Right OUT till någon av Mackiebordets stereoingångar ( efter att ha konsulterat mitt 1402VLZ ) så har du 4st stereo in?? alternativt kan du ansluta dom till TAPE input, så slipper du slösa bort vädefulla anslutningar som du troligtvis vill ha syntar på?? 😉 då ska du ju ha RCA-kontakter i båda ändar TIPS: Skaffa dedikerade kablar med rätt kontakter direkt så du slipper ha adaptrar imellan...av ren erfarenhet brukar detta förr eller senare innebära att du får glappkontakt med knaster o skit som följd... 😉 och vad tycker vi om KNASTER 🙂 Lycka till
Lundin Postat 14 mars 2004 Postat 14 mars 2004 Då gör du så här: För att kunna spela in till datorn behöver du ansluta någon utgång till Ljudkortets ingångar, antingen om du vill spela in hela stereomixen: anslutningen sitter på Left+Right MAINOUT.. Enstaka instrument: antingen via ALT 3/4 eller via INSERT på den kanalen du vill spela in från till respektive ingång på ljudkortet Ohhh JESUS... brukar inte skriva manual...men detta såg otroligt svårt ut t.o.m för mig när jag läste det... 😉 Denna snåriga beskrivnng gällde alltså hur du ska ansluta ditt mackiebord till datorns ljudkort ( audiophile ) Då gör du så här: För att kunna spela in till datorn behöver du ansluta någon utgång FRÅN: mackiebordet TILL: Ljudkortets ingångar, Left+Right RCA-IN eller om du bara vill spela in en monokanalr, anslut då bara ena RCA-kontaken / TELE-kontakten Hoppas att molnen skingrar sig....
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.