Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Finns det någon plugg eller mjukvara som hyfsat bra klarar av att lägga till artificiella höga frekvenser i en lågfrekvent ljudfil? Dvs jag menar inte en vanlig equalizer, utan en plugg där en algoritm faktiskt skapar ett större frekvensomfång som inte fanns där innan.

Jag tänker mig att jag öppnar en ljudfil med en "telefonröst" om runt 8000 hz och talar om för pluggen att ljudfilen innehåller en människoröst, varpå pluggens algoritmer analyserar filen och automatiskt lägger till resten av det hörbara frekvensomfånget ovanför 8000 hz så att rösten låter skarp och klar, med t.ex. tydliga kristallklara S-ljud och Sch-ljud.

Rent teoretiskt borde det i min mening vara i högsta grad möjligt att skapa en algoritm som känner igen karaktären på en lågfrekvent röstinspelning, för att därigenom simulera hur denna röst skulle låta med ett "fullt" frekvensomfång. Min tanke är som sagt att detta är mest användbart på tal eller acapella-sång, dvs inte hela musikproduktioner med många parallella spår & instrument där det sannolikt skulle vara väldigt svårt att uppnå ett realistiskt resultat.

Sorry om detta diskuterats tidigare men har faktiskt inte sett till det.

Annons
Joaquim88 (oregistrerad)
Postat

Japp. Exciter kallar ljudverktyg som gör sånt.

Mild distorsion/mättnad funkar med, men dist/mättnad gör mer med ljudet än bara skapar syntetiska övertoner. Bäst då att använda nån dist-plugg som man kan ställa in exakt. Izotope Trash tyckar jag e bra på de.

Postat

Du kan aldrig få mänsklig tydlighet och nåt som ens påminner om naturlighet i ett ljud som så fullständigt saknar topp, men en Aural Exciter kan ta dig så nära du kan komma. Dock kan, som redan nämnts, distorsion, och lite reverb, rätt hanterat, ge dig äkta topp som inte fanns förr. Men det måste vara ett väldigt bra reverb, en dist som inte är återhållen (särskilt digitala distar är ofta bra mesiga i bettet) och man måste använda omdöme.

Postat

Kanske lite off-topic, men om du har problemet i en av dina egna ljudfiler kan det vara värt att dra ner låga mellanfrekvenser innan man börjar öka på i högre frekvenser. Man kan ofta få en bättre tydlighet i sång/tal när "mumlet" dämpas.

Alltså att man med en hyfsat smal EQ tar bort information någonstans i området ca 80-300 Hz.

pme (oregistrerad)
Postat

Waves vitamin kanske kan vara något.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.