k9 (oregistrerad) Postat 1 augusti 2016 Postat 1 augusti 2016 (redigerat) Fast mixen osar ju av olika pluggar. Det är väl ändå de som gör att hela mixen sitter rätt bra ändå? Dessutom så undrar jag vad de fina instrumenten kostar och hur mycket man lagt ner på akustiken i rummet. Skulle han kunna få samma resultat i ett obehandlat rum och med en trummis som vill kunna spela mera dynamiskt? Trummorna är ju så stela och döda att man mycket hellre skulle hört ett digitalt trumset och någon trumplugg än att ha ett så kompromissat och platt trumkomp genom hela låten. Vist går det att få till ett hyfsat ljud men skulle man använda lite bättre mikrofonteknik så skulle ju trummorna låta betydligt bättre med. Men då behövs någon eller några mickar till. Så jag tycker bara att videon visar att man kan kompromissa fram ett bra ljud med just den utrustningen som man använder i detta fall. Redigerat 1 augusti 2016 av k9
joachime Postat 1 augusti 2016 Postat 1 augusti 2016 Jag kanske är partisk här, men pluggar tillhör väl inte den kostsamma delen i ekvationen? Om du pytsar 10 papp på pluggar för att sätta mixen, så har du lagt ungefär vad en professionell mixare tar för att mixa två-tre låtar. Dessa pluggar kan du förhoppningsvis använda om och om igen.
k9 (oregistrerad) Postat 1 augusti 2016 Postat 1 augusti 2016 Beror ju lite på hur man vill jobba och vad man vill/kan lägga ut på utrustningen med. Skulle själv aldrig lägga 10 papp på pluggar. Tycker att det är roligare att testa mikrofonplaceringar än att sitta och pilla i datorn. Oftast så lägger jag bara en kompressor och lite EQ och för det så duger de vanliga pluggarna man får med Cubase gott och väl tycker jag. Tycker att det är mera värt att ha ett bra grundljud vid inspelningen och sedan bara putsa lite i mixen. Därför föredrar jag hårdvara framför mjukvara, men det är som sagt ett fråga om tycke och smak samt hur man vill arbeta rent praktiskt. Oftast när jag spelar in andra musiker så kan de ju låtarna så bra att det bara krävs några få tagningar och jag kan göra mixen medans de lägger på nya spår. Så när låten är inspelad så är den nästan färdig mixad med. Kommer ju bli skillnad nu när jag tänker spela in trummor såklart. Men att göra det med en mick är helt otänkbart för mig. Tyvärr så har jag heller inte möjlighet att fixa akustiken i det rummet jag spelar in i, så för mig blir det oftast närmickning som gäller. Skulle jag ha ett optimerat rum så skulle det ju vara lättare att fånga allt med färre mickar, men nu går det inte med tanke på hur rummet ser ut. Och jag tänker inte sitta och dutta på trummorna då det oftast krävs ett hårdare trumspel för den typen av ljud jag kommer behöva få till. Men vist går det att få till ljudet i efterarbetet med, men jag hatar det pillret och väljer hellre mickar och placeringar än pluggar och korrigeringar i efterhand. Smak sak tycker jag.
Casperfren Postat 4 augusti 2016 Postat 4 augusti 2016 Fast mixen osar ju av olika pluggar. Det är väl ändå de som gör att hela mixen sitter rätt bra ändå? Dessutom så undrar jag vad de fina instrumenten kostar och hur mycket man lagt ner på akustiken i rummet. Skulle han kunna få samma resultat i ett obehandlat rum och med en trummis som vill kunna spela mera dynamiskt? Trummorna är ju så stela och döda att man mycket hellre skulle hört ett digitalt trumset och någon trumplugg än att ha ett så kompromissat och platt trumkomp genom hela låten. Vist går det att få till ett hyfsat ljud men skulle man använda lite bättre mikrofonteknik så skulle ju trummorna låta betydligt bättre med. Men då behövs någon eller några mickar till. Så jag tycker bara att videon visar att man kan kompromissa fram ett bra ljud med just den utrustningen som man använder i detta fall. Rummet är väl inte riktigt behandlat egentligen, mest 1:st reflection till mixningen o lite grejer i hörnen, skulle nog låta väldigt likt om man tog bort dem, från en truminspelning. Min upplevelse av inspelning är att det alltid är olika nivåer av kompromisser om man inte är i en 100000000pengar studio, så det är rätt lärorikt material endå. Oavsett vad man gör vill man ju maximera, det är det enda konstruktiva man kan göra. Det innebär också att göra så att trummisen spelar på ett optimerat sätt, även om man är i ett finare rum osv.
k9 (oregistrerad) Postat 4 augusti 2016 Postat 4 augusti 2016 "Det innebär också att göra så att trummisen spelar på ett optimerat sätt, även om man är i ett finare rum osv. " Det blir ju inte ett optimerat sätt att sela på om man måste kompromissa bort anslagstekniker bara för att det ska "passa rummet". Så det blir ett kompromissat spel sätt för att det ska vara hanterbart alls. Vilket ju resulterar i ett platt och tråkigt trumljud och ett tattigt framförande av trummisen med. Men dessa kompromisser funkar ju hyfsat i denna video. Ett annat alternativ skulle ju kunna ha varit att spela in varje del av trummorna för sig. Först baskagge, sedan virvel osv. Då skulle man ju fått ut mera av trummornas klang och dynamik. Men det skulle ju påverka hur trummisen spelade det med.
van Caine Postat 4 augusti 2016 Postat 4 augusti 2016 Det går, under förutsättningen att man är medveten om att det kommer påverka karaktären fullständigt och vad man får, att spela in ett helt trumset med ett stereopar mickar. Absolut. Men det kräver sjukt fantastiska mickar, dito omvandlare, och ett rum som spöar stjärt. Den här tomten har spelat in ett helt set - för nån form av fjollig popmusik - med en Behringer B1 som redan den är en fruktansvärt dålig mick, i ett uselt dämpat rum. Det här gjorde fysiskt ont att lyssna på....
Jayway Postat 4 augusti 2016 Postat 4 augusti 2016 Hursomhelst, videon är ju ett bra exempel på hur man kan jobba utifrån sina begränsningar. Killen som spelade in skulle förstås också ha valt ett helt annat sätt att spela in trummorna om han "fick", men förutsättningen var ju att han bara skulle använda en mick. :-) Läs artikeln som hör till videon om ni inte har gjort det. Alla har vi våra begränsningar i tid, pengar, musiker eller andra resurser, och jag håller med Casperfren om att inspelning/musikproduktion för de flesta av oss har ett inslag av att man vill försöka optimera resultatet utifrån de resurser man själv har (kan kallas att kompromissa). :-) Bra inspelning efter förutsättningarna tycker jag, superbra trumtagning med en mick, antagligen helrätt mix om man lyssnar "in style", dvs tar hänsyn till vilken musikstil man lyssnar på. Sen får man som sagt ta med sig de lärdomar man själv har nytta av. För mig var det t.ex. intressant att de satte trum-micken snett bakom trummisen för att inte få för mycket hihat i soundet. ...och jag gillar inställningen att kunskap/erfarenhet är viktigare än vilka grejor man har. :-) Trevlig helg!
Die Hard (oregistrerad) Postat 5 augusti 2016 Postat 5 augusti 2016 (redigerat) Smygreklam för behringer också?Och avid, och protools, och graham..? Ja det är så typiskt svensk socialism. I andra länder hade man inte reagerat alls på sånt. Sånt händer bara i konformismens land. 😏 Redigerat 5 augusti 2016 av Die Hard
Die Hard (oregistrerad) Postat 5 augusti 2016 Postat 5 augusti 2016 "Det innebär också att göra så att trummisen spelar på ett optimerat sätt, även om man är i ett finare rum osv. " Det blir ju inte ett optimerat sätt att sela på om man måste kompromissa bort anslagstekniker bara för att det ska "passa rummet". Så det blir ett kompromissat spel sätt för att det ska vara hanterbart alls. Vilket ju resulterar i ett platt och tråkigt trumljud och ett tattigt framförande av trummisen med. Men dessa kompromisser funkar ju hyfsat i denna video. Ett annat alternativ skulle ju kunna ha varit att spela in varje del av trummorna för sig. Först baskagge, sedan virvel osv. Då skulle man ju fått ut mera av trummornas klang och dynamik. Men det skulle ju påverka hur trummisen spelade det med. Men hallå, ta videon och poängen, som är vitsen, för vad det är. Punkt.
Die Hard (oregistrerad) Postat 5 augusti 2016 Postat 5 augusti 2016 Det som ingen verkar tro skulle förbättra låten är att välja någon annan: - Mikrofon - Preamp - AD/DA - Pluggar - Summering - (Ytterligare saker som inte är med på viktigt-listan men som jag inte kommer på just nu) Tänker att det ändå är den viktigast poängen/lärdomen med denna video 🙂 Vad då? Din konstiga åsikt eller?
k9 (oregistrerad) Postat 5 augusti 2016 Postat 5 augusti 2016 Men hallå, ta videon och poängen, som är vitsen, för vad det är. Punkt. Jo jag tar videon för vad den är, men samtidigt så är det ju intressant att diskutera kring ljud och inspelningsteknik. Särskilt om det är någon som inte har så bra koll på inspelning om läser denna tråd. Punkt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.