Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Obs! Jag vill börja med att poängtera för mods att denna tråden inte ämnar diskutera piratande. Snarare så är detta en frågeställning om hur jag undviker shady business och hur köp av plugins/licenser på ebay fungerar.

Så here goes:

jag är naiv och har tänkt att det är en sak att köpa en bränd skiva eller köpa en "exe-fil" från någon på ebay - då är det ganska självklart att det handlar om crack.

Däremot har jag i min naivitet tänkt att om jag köper en serienyckel och jag UTAN PROBLEM kan aktivera denna på tillverkarens hemsida (säg waves) - så är allting grönt - eller vad säger ni?

Varför undrar jag då detta?

jo jag köpte en licens på ebay för den gamla klassiska Waves L1 av en person till ett mycket bra pris. Enligt säljaren är den aldrig registrerad varför en transfer-process inte måste göras hos Waves.

Fick nyckeln mailad till mig och det fungerade utmärkt hos Waves att rega denna - "thank you for registering your new product" etc...

Det enda jag tycker känns olustigt är att jag nu ser i historiken för denna säljaren att han har sålt 3-4 L1:or senaste halvåret - samt 3-4 Trueverb... gamla plugins men än dock. Luktar fisk...

Men om nu denna licens inte skulle vara legit - vad kan det då röra sig om tror ni? är den stulen? Waves hemsida gnällde som sagt inte alls vid registrering...

återigen till mods - jag har faktiskt mailat serienumret till waves och frågat dem om saken - väntar på svar.

kanske löjligt - men jag vill göra rätt för mig även om det är en gammal plugin.

Annons
Postat

Det fanns en liknande tråd för någon vecka sen på Gearslutz men den verkar ha blivit raderad. Gissar således att det är någon typ av bluff.

Die Hard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Har köpt några pluggar andra hand men det har varit på kvr och det känns som en säkrare plats. Där är det stor misstanke om någon säljer en plugg och det är deras första inlägg. Visst det finns aldrig några garantier med någon alls men det är inte så vanligt med bedragare där.

Redigerat av Die Hard
Postat

Det fanns en liknande tråd för någon vecka sen på Gearslutz men den verkar ha blivit raderad. Gissar således att det är någon typ av bluff.

Det var jag som postade även på gearslutz och tyckte det var mycket tramsigt att de raderade tråden. Jag är ju tydlig med att jag INTE vill ha med pirateri att göra OCH att jag kontaktat waves och delgivit dem auth-koden

Postat

Jag resonerar som så att om nyckeln går att registrera hos tillverkaren borde det vara säkert? Ofta får man ju med licensnummer bundlade med annan mjukvara, eller om det är personer som kanske jobbar på en musikaffär och har tagit några hyllvärmare som ändå inte kunde säljas?

Jag har köpt några licenser på detta sätt (d.v.s. via ebay och sedan registrerat hos tillverkaren), och använder dem med gott samvete. MEN jag är ändå intresserad av vad du får för svar av Waves. Om det förekommer licensbedrägerier som fungerar att registrera. 😊

För många långa år sedan var piratande av spel enormt, men så fort speltillverkarna och distributörerna började med licensnummer och automatiska uppdateringar samt online-autentisering (d.v.s. Steam, Uplay, Origin), dog det mesta av spel-piratmarknaden väldigt snabbt. Säkert därför de flesta kör med just online-autentisering, för att det är nästan oknäckbart?

(Självklart går det att knäcka programvaran och köra offline, men så fort du måste registrera mot en licensserver är det jäkligt pyssligt att få piratlicensnummer att fungera online, vad jag vet. 😱 )

Postat

Waves har ju ganska extrema rabatter med jämna mellanrum - det kanske är en del av förklaringen?

T.ex. TrueVerb var gratis på Black Friday i höstas.

Postat

Waves har ju ganska extrema rabatter med jämna mellanrum - det kanske är en del av förklaringen?

T.ex. TrueVerb var gratis på Black Friday i höstas.

ursäkta men förklaringen till vadå?

Postat

ursäkta men förklaringen till vadå?

Förlåt för otydligheten.

Bara en tanke, om någon reggar flera konton och har satt i system att köpa pluggar när de är som billigast och sälja i andra hand när de är dyrare.

Jag själv fick som sagt TrueVerb gratis. L1 Ultramaximizer köpte jag från Waves för 34 USD om jag minns rätt, och för några veckor sedan köpte jag CLA-2A (också från Waves) för 19 USD...

Förklaringen kan vara en helt annan, men det skulle kunna förklara varför någon har originalpluggar till salu.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Visst kan det vara så men det är inga stora pengar man tjänar på det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.