Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Med alla projektfiler/zipfiler medföljer en README-fil som beskriver vad som fÄr göras med materialet. Ingen som helst kvalitetsgaranti. LÀgg dock gÀrna upp era mixar hÀr sÄ att folk kan fÄ höra vad ni Ästadkommit. Har vi tur kan folk lÀra sig nÄgot.

Damn Sunday Drivers - Memories And A Bottle
År: 2003
Utrustning: Vill minnas att ljudkortet var Terratec EWS88MT och preamparna var SM Pro Audio PR8 (blÄa). Mikrofonerna var Shure SM57, Shure Beta 52, Studio Projects B1or plus billiga och mindre bra mikrofoner.

Projektfil:
https://mega.nz/#!JwEk2JAZ!0e-_DMrfj4hKRSW-Ty5DpdNsHq6XVE1-ry-Z9JX5ZAk

FĂ€rdig demoversion:

Damn Sunday Drivers - Out There, Somewhere
År: 2002
Utrustning: ST Audio DSP2000 C-port + mikrpreamparna i gammalt Behringer mixerbord. Mikrofonerna var en eller tvĂ„ Shure SM57 och resten var blandade SM58 kopior. ÖverhĂ€nget kan ha varit tvĂ„ AKG C1000S.

Projektfil:

FĂ€rdig demoversion:

Damn Sunday Drivers - Perfect Day
År: 2003
Utrustning: ST Audio DSP2000 C-port eller Terratec EWS88MT ljudkort och mikrpreamparna i gammalt Behringer mixerbord eller SM Pro Audio PR8. Mikrofonerna var Shure SM57, Shure Beta 52, Studio Projects B1 (överhÀng). GitarrförstÀrkaren ska ha varit en Fender Blues Jr som var maxad och sÄ glödhet att jag var orolig, seriöst. Basgitarren var nog DI och tyvÀrr lÄter den vÀrdelöst troligtvis p.g.a. döende batteri till de aktiva mikrofonerna. Varför vi inte ÄtgÀrdade det kan jag inte svara pÄ och det Àr pinsamt att man kunde lÄta den lÄta sÄ dÀr.

Projektfil:
https://mega.nz/#!M4tAyJba!hNlBaLIyfF-NvgV_GcX-984EjNE9RSTEXA4Mni-fU60

FĂ€rdig demoversion:

Fingers Crossed - Where You Gonna Go
År: 2007
Utrustning: MOTU 828 mkII USB + RME ADI-2. Trummorna Àr nog enbart in i MOTU medans allt annat kan vara enbart genom ADI-2. Trummorna spelades nog in med preamparna i Line Audio OMP och gitarren, basen och sÄngen har anvÀnt blandning av Groove Tubes The Brick och Electro-Harmonix 12AY7 Pre.

Projektfil:

https://mega.nz/#!FxNmjDQL!6OldKFPjgFjdFBsy8BuTB_9RNf95z0ARg7R42fjimRg

FĂ€rdig demoversion:

Shibby - Eternal Summer
År: 2010
Utrustning: Tror att allt spelades in genom Focusrite ISA828 med dess ADC. Mikrofoner Àr blandat och jag minns inte exakt men det Àr Shure SM57, Shure Beta 52, kan vara Sennheiser MD421N och Groove Tubes ST44 med pÄ nÄgot hörn.

Projektfil:
https://mega.nz/#!04sDjarD!qzth7kMFcl0WKC0B_NsCikpfisXuUucHSqTTQ1DXGQA

Redigerat av punkrockdude
  • Gilla 1
Annons
Postat (redigerat)

Jag ska ladda upp en ny paketerad fil vilken minut som dÄ det verkar som att /interchange/out_there/audiofiles/#mb kör1_01.wav fattades.

Postat

Lade till en andra lÄt. Denna gÄr enkelt att lÀgga in i flertalet sequencers. Kan programmen inte importera FLAC sÄ konvertera dem till WAV eller AIFF med t.ex. Deadbeef, Foobar2000 och dBPoweramp.

• 2 veckor senare...
Postat

Det skulle vara roligt ifall nÄgon lekt med materialet och vill posta smakprov hÀr (tillÄtet). Det Àr inte det lÀttaste materialet att fÄ bra men ÀndÄ roligt ifall nÄgon lekt med det och vill visa vad de lyckats fÄ till.

Postat

Jag ska ladda ner detta och ge mig pĂ„ en liten testmix av nĂ„got. NĂ€r jag har nĂ„got klart postar jag det 😉

Postat

UtmÀrkt, Pesek!

Jag Ă€r generellt emot auto-tuner men skulle förstĂ„ ifall du/ni anvĂ€nder det i detta fallet. Även basgitarrens batteri var pĂ„ vĂ€g att dö nĂ€r Perfect Day spelades in sĂ„ den Ă€r hemsk och lĂ„ter döende. Att vi inte bytte batteri Ă€r oerhört svĂ„rt att rĂ€ttfĂ€rdiga men tyvĂ€rr blev det inte sĂ„.

Postat

Precis laddat upp lagt till lÄten Memories And A Bottle. Information och lÀnkar i första inlÀgget under trÄden. Projektet ser ut som följande i Ardour4:

post-95-0-33791100-1469616558_thumb.png

post-95-0-77731700-1469616552_thumb.png

Postat (redigerat)

kristlang: UtmÀrkt! Det kommer upp en till lÄt snart med ett annat band dÀr musiken Àr lÄngsammare punk jÀmfört med tidigare lÄtarna jag lagt. Den största utmaningen med Damn Sunday Drivers lÄtarna Àr i min mening att tÀmja virvel och bastrumman med dynamiska verktyg. Virveln Àr vÀldigt tyst i snabba partier och stark i mediumtempo och kompression kan lÀtt dra upp hihatlÀcket i virvelmikrofonen som tar upp hihatljudet frÄn det som kommer frÄn överhÀnget. Bastrummans slagstyrka Àr vÀldigt varierande ocksÄ. Nu Àr slagen "D dd D dd" nÀr de egentligen borde vara "D DD D DD". Nog en anledning till att snabb musik (tyvÀrr) ofta Àr triggade för att ha en jÀmnt ljud.

Basljudet i Perfect Day Àr hemskt. Batteriet i den aktiva basen var nog pÄ vÀg att dö och... Jag har egentligen ingen bra förklaring till hur vi kunde acceptera att basen blev inspelad sm den blev.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Virveln Àr vÀldigt tyst i snabba partier och stark i mediumtempo och kompression kan lÀtt dra upp hihatlÀcket i virvelmikrofonen som tar upp hihatljudet frÄn det som kommer frÄn överhÀnget.

Men du automatiserar vÀl virveln dÄ? Funkar det bra? Annars prova mixa virveln lite annorlunda i snabba partier. Eller Àr det bastrumman som Àter för mycket energi dÄ? Prova med att automatisera kickens högpassfilter högre upp i de snabba partierna. Har inte som det mÀrks lyssnat pÄ lÄten Àn.

Postat

Men du automatiserar vÀl virveln dÄ? Funkar det bra?

Problemet Àr att trummisen spelar ibland oerhört mjukt pÄ virveln samtidigt som han slÄr hÄrt pÄ hihaten och differansen blir hörbar ifall man inte lÀgger ner ganska bra med tid pÄ enbart virveln vilket kan vara trÄkigt att behöva. Det kan vara en utmaning att fÄ den nÄgorlunda konsekvent ljudande utan för mycket hihatspill.
  • 2 veckor senare...
Postat

Kul att du delar med dig! 🙂

SÄ lite sÄ. Inom datorvÀrlden tycker jag om Linux, GPL licenser etc sÄ kan jag applicera liknande inom ljudskapande i viss utstrÀckning sÄ gör jag gÀrna det.
  • 3 mĂ„nader senare...
Postat

Fingers Crossed - Where You Gonna Go

Inspelning frÄn 2007 som delas till de som vill ha material att mixa och/eller öva med. Programmet som projektet anvÀnds i Àr Ardour4 (inspelat i annat program frÄn början) och kan kanske anvÀndas i Harrison Mixbus ocksÄ. Filerna som hittas i /interchange/memories/audiofiles/ Àr alla av samma lÀngd och kan importeras i program som klarar av FLAC vilket de flesta program stödjer. 14 spÄr sammanlagt.

Tjo! Jag kom pÄ att jag hade de separata spÄren till den hÀr lÄten pÄ hÄrddisken sÄ jag tÀnkte jag skulle ge lÄten ett försök.

HÀr Àr var jag landade efter ett par timmars rattande:

https://www.dropbox.com/s/q49ko5dsdipmyw1/Fingers%20crossed%20-%20where%20you%20gonna%20go.mp3?dl=0

Postat

Bra jobbat Casperfren!

Gillar hur sÄngen ligger i din version. Och jag tycker stereobreddningen pÄ gitarren funkar. Jag fegade lite med den detaljen.

Det var ganska mycket cymbal-lÀck i virvelmicken. Det blir gÀrna det dÀr pysh-pysh-ljudet om man gejtar och sedan lyfter diskant.

Jag testade nÄgot nytt. Körde kanalen genom Izotope RX Spectral Repair/Attenuate. Den funkar lite som en multibands expander dÀr man kan vÀlja vilket frekvensomrÄde som ska vara styrsignal. Funkade riktigt bra!

Kunde hissa massvis med diskant efter det. 🙂

Postat

Bra jobbat Casperfren!

Gillar hur sÄngen ligger i din version. Och jag tycker stereobreddningen pÄ gitarren funkar. Jag fegade lite med den detaljen.

Det var ganska mycket cymbal-lÀck i virvelmicken. Det blir gÀrna det dÀr pysh-pysh-ljudet om man gejtar och sedan lyfter diskant.

Jag testade nÄgot nytt. Körde kanalen genom Izotope RX Spectral Repair/Attenuate. Den funkar lite som en multibands expander dÀr man kan vÀlja vilket frekvensomrÄde som ska vara styrsignal. Funkade riktigt bra!

Tack!!

InsÄg att det Àr ju bara en gitarr, om intentionen var 2st sÄ fixade jag det genom att lÀgga gtr 2 i en left right delay, ena sidan 4 ms delay 100% andra sidan 15ms 100%

Pannat Gitarr 1 L gitarr 2 R

Är intresserad av RX.... verkligen en gamechanger som kan rensa bort specifika ljud med tillhörande övertoner..

SÄngen ligger i slates röda kompressor, typ 18 db gain reduction, sen in i slates blÄa 1176, 7 db gain reduction.

Mixen gĂ„r i multi mono paralell kompression för att fĂ„ fram lite mer energi + automatisk automation 😉

Postat

Tack!!

InsÄg att det Àr ju bara en gitarr, om intentionen var 2st sÄ fixade jag det genom att lÀgga gtr 2 i en left right delay, ena sidan 4 ms delay 100% andra sidan 15ms 100%

Pannat Gitarr 1 L gitarr 2 R

TyvÀrr ville bandet enbart spela in sÄ som deras konstellation var vilket gjorde/gör det svÄrt att fÄ en bred eller intressant ljudbild. Lite "punk som blir för mycket punk" kan tyckas.

Postat

Jag ska se ifall jag kan fÄ nÄgra fler band jag spelat in genom Ären att gÄ med pÄ att lÄta mig lÀgga ut en eller flera av deras lÄtar.

Postat

Har RX demon nu dÄ jag behövde fixa bort brus dÄ jag spelade in 2 nylongitarrpass med -10db pad pÄ mikrofonen...... Funkade snuskigt bra.

Jag förstÄr dock inte funktionerna du beskriver...

Man vÀljer tex 80 hz pÄ virveln, och de nÀrmsta övertonerna och sÀger att det bara Àr övertonerna till detta man vill höra eller..?

Postat

SÄ kanske man ocksÄ kan göra. Jag vÀnde pÄ problemet och markerade det jag ville ta bort/reducera. 

HÀr Àr ett kort klipp: 

Postat

SÄ kanske man ocksÄ kan göra. Jag vÀnde pÄ problemet och markerade det jag ville ta bort/reducera. 

HÀr Àr ett kort klipp: 

Riktigt intressant och tack för tipset! Jag ska se ifall jag laddar ner demo (ifall man inte behöver iLok) och provar.

• 2 veckor senare...
Postat

1. Jag har konsoliderat Damn Sunday Drivers - Out There, Somewhere sÄ att alla filer Àr samma lÀngd och kan importeras lÀtt till andra program. Dessutom var det av misstag 32-bit filer tidigare vilket Logic verkar ha problem med sÄ jag har gjort dem till 24-bit.

2. Jag har Àven gjort sÄ att alla projekten nu Àr ZIP-filer som enkelt bör kunna öppnas utan extra mjukvara i Windows, Mac och de flesta distros av Linux.

3. Jag har Àven lagt över projektfilerna till www.mega.nz dÄ de erbjuder större utrymme i gratisvarianten och filerna Àr krypterade end-to-end. Smakproven ska jag ocksÄ överföra till MEGA sÄ snart som möjligt.

Jag uppskattar ifall ni rapporterar missvisande lÀnkar eller nÄgot annat som inte stÀmmer.

• Gilla 1
Postat

Än en gĂ„ng har jag gjort Ă€ndringar men förhoppningsvis till det bĂ€ttre. Nu Ă€r alla projekt zipfiler som innehĂ„ller readme-filen och alla spĂ„ren som WAV-format i lika lĂ€ngder sĂ„ det bör vara hur enkelt som helst att importera dem i vilken DAW / sequencer som helst. Precis som jag borde ha gjort frĂ„n första början (face palm).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.