Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej igen!

Jag hade lött fel på en kabel. Men problemet kvarstår, dock inte riktigt i samma skala.

- Kolla ifall du lött mindre fel på ngn annan kabel!

Mvh Peder

Redigerat av Peder
Annons
Postat

Jag har testat 3 hosa-kablar, med samma resultat.

Klart jag inte testkör med en sinuston som är över 20.000khz. Den jag testade med var runt 3.000khz skulle jag tro.

makaroner mm gött

Postat

Vad var det för fel? det jag läste i tråden fick mig att tro att en last hade lagts på utgången av något slag..typ som när du får impedansfel.

i andra fall kan det kanske vara att mjukvarukontrollpanelen inte kan kalibrera in och utgångar korrekt.

Mitt RME 96/8 PRO beter sig lite lustigt vid uppstart ibland och 'nollställer' signalnivå ut från ljudkortets analoga utgångar... med ett klick på ikonen ställer den sedan in sig rätt.. vet inte om det är XP som skapar detta ( Jag tror det är Bill Gates som ligger bakom problemet )

Postat

HAHA! Va i...När jag ställer in ut och ingångarna på -10 dBv så får jag perfekt nivå i Cubase...Varför?! Det funkar inte med +4dBu ju...

Postat
Nu dök det upp nå't i bakhuvudet. Jag vill minnas att EMU filtrerar av allt över 20 kHz på utgången. Har man ljud som ligger med övertoner i det området (och kör tex 96 kHz samplingrate) så kan man ju tappa en del i effekt. Du kan ju testa med sinustonen på ex 10 kHz och lägg ett lågpassfilter på 15 kHz över kanalen och se om det är lika stor skillnad fortfarande.

en sinuston har inga övertoner.

Postat (redigerat)

Jag postade en tråd i ett annat forum, men har inte fått någon vettigare hjälp där. Jag copy/paste'ar det inlägget hit:

Here is an update.

I did as you told me too, and exported a wave-file of the sinus testtone. Cubase showed 0dB offcourse. The sinustones was played with c g and e, on 2 octaves.

I did 3 different tests.

sinus.gif

#1: From Cubase to Cubase via the Emu softwaremixer.

#2: Played the wave-file in windows mediaplayer, and routed the signal via the Emu softwaremixer.

#3: Played the wave-file in windows media player, and routed the signal via a balanced 0.3-meter cable, from the output of the soundcard, to the input.

On all the above tests, the Emu softwaremixer was set to work with +4dBu-signals.

---------------------------------------------------------------------------------

I tried a new thing now.

I switched the inputs and outputs to -10dBv in the Emu softwaremixer, and then started Cubase.

I used the exakt same sinus testtones, and set the level to 0 in Cubase, and then exported a new wave-file. Then I played it in windowsmediaplayer, and routed the signal via the same balanced 0.3-meter cable I used in #3, from the output to the input of the soundcard.

Then I recorded it in Cubase. It looked like this:

sinus%202.gif

Then I played it in Cubase, and it distorted like heck.

This doesnt make any sense...what is going on?!

Redigerat av ChrioN

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.