Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Såhär är det. Jag testade att koppla in en hårdvarukompressor i Cubase, men jag märkte att jag fick smiska på rätt fett med gain för att få en fin signal i Cubase. Jag testade då att helt enkelt att dra en sladd direkt från utgången på ljudkortet in till ingången på ljudkortet , utan att blanda in någon kompressor. Jag märkte då (trotts att nivån ligger på -0.1 i Cubase) att signalen blev mycket lägre när den gick ut och in genom ljudkortet. , (fortfarande -0.1 i Cubase) och det inspelade spåret ser då ut såhär:

ful.gif

Lite märkligt, för att om jag routar utsignalen från Cubase in till en virtuell ingång (via mjukvarumixer), så ser det inspelade spåret (exakt samma stycke som förra bilden) ut såhär:

fin.gif

Detta är väldigt konstigt tycker jag.

Lite specs:

Ljudkortet är ett Emu 1820M och både in -och utgångar är ställde på +4dBu, balancerade kablar används.

edit: Förtydligade lite, så gott jag kan.

Redigerat av ChrioN
Annons
Postat

Hej!

Det kan vara så här enkelt, att när du bypassar kompressorn så bypassar du bara själva "kompressorn" i kompressorn men att du

fortfarande har in och utgångsvolym i kompressorn som aparat sett, och att utgångsvolymen där är ställd lägre än ingångsvolymen!

Postat

Jag har ju även testat att koppla utgången till ingången, utan att använda kompressor.

Postat

Hej!

Sorry missade det, ja det var skumt du! Finns det någon typ "-6dB knapp" som kan vara intryckt, ibland så sitter det en mikroskåpisk sådan undangömd

på baksidan av apparaten! Apparater vill ju ofta mopsa upp sig, brukar skrika åt dem aggresivt men det är alltför sällan man kan skrämma dem till lydnad!

Postat (redigerat)
Hej!

Sorry missade det, ja det var skumt du! Finns det någon typ "-6dB knapp" som kan vara intryckt, ibland så sitter det en mikroskåpisk sådan undangömd

på baksidan av apparaten! Apparater vill ju ofta mopsa upp sig, brukar skrika åt dem aggresivt men det är alltför sällan man kan skrämma dem till lydnad!

På ljudkortet? Nej.

Kompressorn har egentligen ingenting med saken att göra, jag berättade bara hur jag kom på att något inte riktigt stämde. Jag fattar inte vad felet är!

Redigerat av ChrioN
Postat

Hej!

Jo, och egentligen borde väl signalen inte alls bli lägre utan 8db högre då "både in -och utgångar är ställde på +4dBu", eller?

Sorry att jag bara förvirrade saken!

Postat (redigerat)
Kanske onödigt att fråga, men har du kollat att kanalstrippen i EMU mixern står på 0 (unity gain)?

Ja.

Men kan någon svara mig på om det ska se ut såhär eller om det är något fel? Kan ni inte prova att göra samma sak själva? Alltså koppla en sladd mellan utgången och ingången.

Redigerat av ChrioN
Postat
Kan ni inte prova att göra samma sak själva? Alltså koppla en sladd mellan utgången och ingången.

Jo, men det får nog vänta till veckan. Återkommer...

Postat (redigerat)

Problemet var av sådan pinsamt karaktär att jag ens inte vågar säga vad det var.

Nu är det dock fixat, men nivån blir fortfarande 0.3 dB lägre när signalen har vistats utanför ljudkortet och in igen (via en kabel). Varför? Det hörs tydligt att signalen som aldrig har lämnat cubase är starkare än den som har körts ut och in igen via kabeln.

Redigerat av ChrioN
Postat (redigerat)

Är det kanske så att utgången i cubase ljuger för oss?

Har ingen aning men har oxå sett att det blir "fel"... 🙁

När jag fixar en mixdown och öppnar upp i Wavelab så blir det en avvikelse där oxå. Fast det kanske är något helt annat?

Jag har ingen aning.

Redigerat av Grahn
Postat
Är det kanske så att utgången i cubase ljuger för oss?

Har ingen aning men har oxå sett att det blir "fel"... 🙁

När jag fixar en mixdown och öppnar upp i Wavelab så blir det en avvikelse där oxå. Fast det kanske är något helt annat?

Jag har ingen aning.

Jaså? Ofasen...men det blir helt rätt när man routar signalen i Emus mjukvarumixern, vilket tyder på att det skulle vara ad-da-omvandlarna det är nått fuffens med. Eller?

Postat

Ja kanske det är adda som spökar. Har ingen aning. Nån annan har nog bättre koll på detta...

Jag vill oxå veta. Fast jag sitter med Echo Layla.

Postat

Såhär står det om Echo Layla:

# 8 balanced ¼" analog inputs with 110dB (A-weighted) dynamic range

# 8 balanced ¼" analog outputs with 115dB (A-weighted) dynamic range

Har det nån betydelse?

Kan det vara det som spökar på Emu kortet oxå?

hmm.... 🙁

Postat (redigerat)

Hmm...där ser man. Det skulle kunna vara det. Kan någon konfirmera?

edit:

Så här står det om mitt:

Output: Dynamic Range (1kHz, A-weighted): 120dB

Input: Dynamic Range (1kHz, A-weighted): 120dB

Alltså samma. Så det kan det nästan inte vara.

Redigerat av ChrioN
Postat

Såhär står det på 1820m:

------------------------------------------

Analog Line Inputs (6)

Type: servo-balanced, DC-coupled, low-noise input circuitry

Level (software selectable):

- Professional: +4dBu nominal, 20dBu maximum (balanced)

- Consumer: -10dBV nominal, 6dBV maximum (unbalanced)

Frequency Response: +/- .05dB, 20Hz - 20kHz

THD+N (1kHz at -1dBFS): -110dB (.0003%)

SNR (A-weighted): 120dB

Dynamic Range (1kHz, A-weighted): 120dB

Stereo Crosstalk (1kHz at -1dBFS): < -115dB

Common-Mode Rejection (60Hz): > 40dB

Analog Line Outputs (8)

Type: balanced, low-noise, 3-pole low-pass differential filter

Level (software selectable):

- Professional: +4dBu nominal, 20dBu maximum (balanced)

- Consumer: -10dBV nominal, 6dBV maximum (unbalanced)

Frequency Response: 0.0/-.35dB, 20Hz - 20kHz

THD+N (1kHz at -1dBFS): -105dB (.0006%)

SNR (A-weighted): 120dB

Dynamic Range (1kHz, A-weighted): 120dB

Stereo Crosstalk (1kHz at -1dBFS): < -115dB

hmmm...... 🙁

Postat (redigerat)

Precis. Input och output har samma värden.

hehe crossposting

Redigerat av ChrioN
Postat (redigerat)

Nope, det har jag inte missat. Både in och ut står på +4dBu

Redigerat av ChrioN
Postat
Problemet var av sådan pinsamt karaktär att jag ens inte vågar säga vad det var.

Kom igen nu, Chrion! Bjussa på vad det var! Det är roligt, sånt där! Man sitter själv framför mixer och dator och fattar ingenting om varför man inte hör något och så kommer det någon förbi och trycker upp den Mute-knapp man själv nyss tryckt ner!

Postat

Jag hade lött fel på en kabel.

Men problemet kvarstår, dock inte riktigt i samma skala.

Jag testar med en sinuston nu, och signalen som går ut och in igen i ljudkortet visar nu "bara" 3.8dB för lite. Jag fattar verkligen inte varför.

Postat (redigerat)

Nu är jag ingen höjdare på det elektriska, men en kabel har väl alltid ett visst motstånd? Så kopplar du med en lång kabel kan du nog få en liten signalförlust (kanske med en kort också).

EDIT: 3.8 dB låter ju mycket förståss....du har inte Pan Law inställt på -3 dB?

EDIT igen: Äh, glöm pan law...får du rätt signal om du mjukvaruroutar kan det ju inte vara det.

Redigerat av Rapid Wanker
Postat

Nu dök det upp nå't i bakhuvudet. Jag vill minnas att EMU filtrerar av allt över 20 kHz på utgången. Har man ljud som ligger med övertoner i det området (och kör tex 96 kHz samplingrate) så kan man ju tappa en del i effekt. Du kan ju testa med sinustonen på ex 10 kHz och lägg ett lågpassfilter på 15 kHz över kanalen och se om det är lika stor skillnad fortfarande.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.