Jump to content
Annons

Recommended Posts

Jag har ett Apogee Quartet som jag vill expandera via ADAT, med ett Behringer ADA8200 eller liknande. Det är första gången jag använder ADAT och det har dykt upp en del oklarheter. Kvartetten har två ADAT-ingånger som om jag förstått saken rätt har 4 kanaler vardera. När jag kollar på baksidan Behringer ADA8200 så ser jag att den endast har en ADAT-utgång för alla 8 kanaler. Innebär detta att den inte är kompatibel med mitt ljudkort, eller att jag bara kan använda 4 av kanalerna, eller att jag kan skaffa någon sorts 2 ut - 1 in-sladd att köra emellan dessa? Måste jag kanske skaffa två separata 4-kanalers ADATHar googlat runt efter bästa förmåga men inte hittat något om detta.

Hoppas att någon här kan hjälpa mig att reda ut detta!

Tack på förhand 🙂

Redigerat av Gustav_holmqvist
Dela på andra sajter

Annons

Själva ADAT-gränssnittet kan skicka åtta samtidiga signaler per S/PDIF (d.v.s. digital kabel). Behringern har både in och ut, och kan därmed skicka alla sina in- och utgångar via ADAT.

Du måste bara bestämma upplösning (t.ex. 24bit/44.1khz) samt vad som ska stå för klocksynken (så du inte får knaster och sprak) - antingen Behringern, eller ditt ljudkort. Graham på TheRecordingRevolution förklarar hur du kopplar och hur du gör:

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svar!

Jag trodde S/PDIF bara kunde skicka två kanaler? Och det behöver väl inte hänga ihop med ADAT? Eller har jag missförstått något?

Tror förresten jag har hittat svaret på min fråga! Verkar som att de två olika ADAT-ingångarna på mitt quartet är till för om man vill spela in 96khz, som då tar upp dubbel bandbredd och bara kan skicka 4 kanaler per sladd. Spelar man in på 44 eller 48 khz räcker det med bara en sladd för att få över alla 8 kanaler. Ska man spela in med 96khz måste man alltså ha två ADAT ut från AD-omvandlaren, vilket behringern inte verkar ha. Kanske får bli en Octopre istället!

Redigerat av Gustav_holmqvist
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.