Gäst Postat 1 juni 2016 Postat 1 juni 2016 Hej! Hur tänker ni när/om ni ska ha rumsmic i ett projekt. Hur väljer ni mic, inspelningsteknik och mixning? Har ni några tips på bra rumsmickar för ca 1000 kr lr mindre? Idag äger jag bara en Audio-Technica at4033 och en sm57. Kan säga att de gånger jag hittills har använt rumsmic har jag lånat en "no-name"-mic och satt den i omni på ca 15m avstånd på en plats i rummet som jag tycker låter bra. Sedan panorera jag den oftast 100% och om jag panorerar närmicen gör jag det 100% åt motsatt håll. Det blir ett himla fint pre-delay och stereobild tycker jag men det funkar nog inte till allt. Nu är jag intresserad av era tankar 🙂
drloop (oregistrerad) Postat 1 juni 2016 Postat 1 juni 2016 Funkar med det mesta beroende på vad man vill uppnå förstås. En cool grej är att köra en bandmick. Bandmickar brukar plocka mer bas än andra mickar.
Gäst Postat 1 juni 2016 Postat 1 juni 2016 Intressant. Så du gillar basigt reverb? Jag brukar kapa allt under 600Hz på sångreverb för att få torra signalen tydligare men har inte tänkt på det jättemycket. Brukar du köra bandmic även till sång lr har ljudkälla ingen betydelse?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.