Burnin Sven (oregistrerad) Postat 24 maj 2016 Postat 24 maj 2016 (redigerat) Video branschen spår att apple ligger risigt till i och med introduktionen av det här kortet då det är väldigt kraftfullt och extremt bra prissatt i förhållande till nuvarande kort i highend segmentet. Man menar att folk kommer gå över till PC win eller linux på grund av kostnads och kapacitets/flexibilitet skäl. Saknaden av Pcie är det största skälet och även om den förra versionen innan soptunnan går att skrämma upp sä är systemet chanslöst inför framtiden med högre upplösningar och allt vad det innebär tex att få 4k och högre att lira bra under editering. Frågan är om det kan ligga begränsningar i os x som innebär samma problem även om man kör hackmac på pc hårdvara. I så fall är det väl bara att dra igång win igen kan jag tro. Förr eller senare kommer väl detta att även bli känsligt för oss som mest håller på med ljud. Redigerat 24 maj 2016 av Burnin Sven
joachime Postat 24 maj 2016 Postat 24 maj 2016 Men Geforce är väl framförallt gaming-grafikort? Vad har en videoredigering för nytta av det?
pme (oregistrerad) Postat 24 maj 2016 Postat 24 maj 2016 Du kan koppla in pcie kort via thunderbolt om man har det problemet. Soptunnan är oerhört kladdig lösning om man har behov av mycket disk och kort, men det går. Då är det nog mer ett större problem att det inte finns några riktigt tunga maskiner från apple. Men det kommer nog en uppdatering med ddr4 stöd i sommar. Men det blir nog en soptunna ett tag till.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 24 maj 2016 Postat 24 maj 2016 (redigerat) Tydligen så är det inte bara för gaming utan kommer även att göra videoproduktion ganska mycket billigare då kortet is sig hamnar på halva priset eller nåt mot topnivån förut och mycket snabbare och så vitt jag förstår även mer framtidssäkrat dvs. om man kör på PC hårdvara då gränssnittet inte finns ens i nuvarande mac pro. Men det beror väl på hur thunderbolt 3 kan leverera. Jag förmodar att dom tänker high end mindre produktions system. Videoproduktion på den nivån kräver lite karduller i maskinen och kringutrustning när det nu förmodligen mer och mer handlar om 4k material och uppåt. Filerna blir dessutom monster stora så det måste gå fort som fan och det ska också i vissa fall finnas plats för oss med de "obegränsade" möjligheter/multikanaler/datakraft/samplingar så som vi är vana vid på ljudsidan. Som sagt jag gissar att det beror på hur det blir med thunderbolt 3. Min nästa maskin blir nog hör och häpna en PC Laptop med lite kräm i windows och med thunderbolt 3 då jag har två thunderbolt kort och hoppas på att det kommer convertrar upp till thunderbolt 3. Det går ganska enkelt att koppla ihop ljud och bild mellan OSen vilket = att en windows laptop med senaste hårdvaran med prestanda som inte finns i mac världen ännu under 20 000 spänn eller en desktop för halva priset blir ett väldigt prisvärt alternativ för mig i alla fall om man jämför med alternativen från Apple. Här skriver dom lite om det http://www.redsharkn...68a454-79164397 http://www.onerivermedia.com/blog/?p=2343 Redigerat 25 maj 2016 av Burnin Sven
joachime Postat 25 maj 2016 Postat 25 maj 2016 Men om man nu redan använder en Mac Pro. Vad kan man då räkna med för prestandaförbättringar? Grafikkortet i en Mac Pro leverar redan 4K. Det går att ansluta upp till tre 5K-skärmar, eller upp till sex "vanliga" skärmar. Skummade den första länken och författaren använder grafikkortet som ett exempel på att det idag är betydligt billigare att bygga en burk anpassad för videoredigering än det var på 1990-talet. Det håller jag med om.
Jon Rinneby Postat 25 maj 2016 Postat 25 maj 2016 När jag inte jättehaj på just videoredigering, men handlar det inte mer om processorn och antalet kärnor, även själva grafikkortet? Så länge det inte handlar om 3d-rendering och avancerade spel? mvh Jon
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 25 maj 2016 Postat 25 maj 2016 GTX 1080 kortet är tydligen så mycket snabbare och blir väldigt billigt i förhållande till nuvarande kort och en mac pro har inte Pcie så den kommer att halka efter oavsett. Så tror jag att dom menar och jag tror nog det också. Grafikkortets minne används i allra högtra grad när man jobbar med film så ju mer och snabbare kretsar på grafikkorten ju bättre går det. Det är inte många år sedan tidningen studio hade en artikel om grafikkortens minne dör man spådde att grafikkortens minne skulle bli en tillgång även när det gäller ljudhantering i och med att dom är snabba. Sen är det lite skillnad på videoredigering hur mycket must det suger. Att bara spela och klippa i 4k och till och med MP4 okomprimerat kräver ganska bra grejor ändå. Är det sen RAW filer då ökas kraven ska du sen också färglägga och stå i då krävs det bra grejor.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 25 maj 2016 Postat 25 maj 2016 Men om man nu redan använder en Mac Pro. Vad kan man då räkna med för prestandaförbättringar Inga helt enkelt då kortet inte går att sätta i maskinen och den gamla versionen helt enkelt är för slö i kretsarna. Jag gissar att även om den förra versionen mac pro har port typen så kommer man att få gå upp på psu sidan rejält med till och med kanske extern lösning.
Cathrine Postat 26 maj 2016 Postat 26 maj 2016 Video branschen spår att apple ligger risigt till [...] [...] Förr eller senare kommer väl detta att även bli känsligt för oss som mest håller på med ljud. Det är skillnad på gaming-kort och cad/3d-kort, men både Nvidia med sin Quadra serie och ATI med Fire Pro tillverkar som bekant kort för båda lägren. (D.v.s. desktop vs. workstation.) Detta gör att de har både tekniken och kunskapen för vad som krävs för spel, men oxå cad och bildredigering. Så även om det idag är skillnad på ett "riktigt" grafikkort för bildbehandling, så suddas gränsen ut. Det finns redan massor av tekniker som används både av CAD och spel (t.ex. PhysX stöds av spelmotorn Unity men oxå av 3DS MAX och Maya.) M.a.o. kommer man väldigt långt med ett spelkort, även om man sysslar med 3D-modellering och bildbearbetning. Mycket längre än man gjorde för 10 år sedan. Med det sagt tror jag inte Apple blir (mer) hotade än de varit tidigare. De har redan flyttat över mer och mer till "hem-pc-marknaden", d.v.s. bärbara datorer, surf/skrivbords-datorer (Mac Mini, iMac), paddor och iPhones. Servrar har de gett upp helt, och det är väl bara en tidsfråga innan de ger upp arbetsstationer med. Kanske inte så konstigt när de gräver sin egen elitistiska grav och skickar med sjukt dyra saker som vanligt folk inte använder. (Som t.ex. Xeon-processorerna i Mac Pro kostar gaaaalet mycket mer än de något långsammare lillebror i7 Extreme. Eller asdyra FirePro kort, som ingen musikproducent har användning för.) Jag tror absolut inte Apple ligger risigt till, de bara flyttar runt sina marknadsandelar till annat. Mycket (av förståeliga skäl) till förtret för de som kör Mac för bild- eller ljud. Själv som IT tekniker så löser jag alla mina datorproblem själv, och sålänge jag har en stram budget har jag inte råd med 3D-kort eller Xeon. Eller snarare, det finns alltid en annan musikpryl jag vill ha istället. Vilket gör att jag aldrig skulle vilja köra Mac i min studio. Det blir en omöjlig ekvation för mig. 😕
van Caine Postat 26 maj 2016 Postat 26 maj 2016 När jag inte jättehaj på just videoredigering, men handlar det inte mer om processorn och antalet kärnor, även själva grafikkortet? Så länge det inte handlar om 3d-rendering och avancerade spel? mvh Jon Ja och nej. Vi använder CUDA-kärnorna friskt från grafikkorten inom både redigering och effektläggning när det finns tillhanda, när jag uppgraderade mitt video-system med två nya kort lyckades jag exempelvis halvera renderingstiden just på grund av mycket bättre CUDA-stöd. Från ett dygn/hela filmen roughcut (fyra timmar som i slutprodukt hamnar på två), till ett kvarts dygn full rendering.... Dock är processorn fortfarande sjukt viktig, och det är inte allt som ens stödjer CUDA. Vissa delar inom video hanteras av processorn, och andra grafikkortet (om möjligt), så det är alltid en god idé att ha båda i decent biffighet.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 26 maj 2016 Postat 26 maj 2016 (redigerat) Jag tror det kommer att hamna på runt 10 000 tyckte jag att jag läste nån stans, man får avvakta och se vad övrig hårdvara som krävs hamnar på men runt 20 000 ex skärm borde vara möjligt. @ Cathrin jag var nog otydlig jag tänkte mera på om branschen skulle fortsätta med macar i och med som man då anser den här begränsningen dvs inga pcie slotar i desktopmodellerna. Det verkar inte som att man litar på thunderbolt att det räcker helt enkelt. Och som jag uppfattar artiklarna jag läst så handlar det om den delen av branschen som sysslar med "filmer" och kanske inte cad och 3d i industriell tillverkningsindustri eller interiör/inrednings design etc etc. Det vill säga också riktigt tunga processer där allt filmas mot greenscreen och allt övrigt är gjort i tex Fusion. Men att gränsen suddas ut mellan gaming kort och kort för andra områden det verkar stämma och det är väl enbart bra då gamingsidan förmodligen gjort det möjlig om man förenklar det lite. Jag menar Gaming är stort och ganska "folklikt" över världen och grafiken är avgörande där kan man väl säga så därav utvecklingen och hur fort det har gått. På macsidan har det visserligen varit hög standard på pro maskinerna men pc världen ligger alltid före nåt år eller så som det verkar. Snart ska det redigeras och färgfixas 8k filmer med multikanal ljud även i amatör sammanhang simultant med vanligt datoranvändande och det fixar nog inte en mac laptop inte ens den värsta. Frågan är väl som sagt om thunderbolt kan räcka till för allt folk behöver kunna göra med bara en maskin i pro läget utan ton av extern hårdvara. Redigerat 26 maj 2016 av Burnin Sven
Cathrine Postat 27 maj 2016 Postat 27 maj 2016 @ Cathrin jag var nog otydlig jag tänkte mera på om branschen skulle fortsätta [...] Jo, jag missstänkte det. 🙂 Såg det efter jag postat. Apple brukar alltid ha med nya tekniker (som t.ex. Firewire eller Thunderbolt), men risken är alltid att det inte slår. Om PC-marknaden inte anammar ett visst gränssnitt kommer det inte slå igenom och inte bli en så utbredd standard. Rent tekniskt är det ingen skillnad på en Mac och en PC. Det är SATA-diskar, DIMM-minnen, USB-portar, och Intel-processorer... ☺️ Skillnaden ligger i Mac OS och att Apple utvecklar drivrutiner för sitt eget OS, till en begränsad mängd hårdvara (d.v.s. Macarna). Att Apple säljer samma Mackar under flera år, gör ju att de efter något år blir lite gamla... Även om det fortfarande är bra datorer. Speciellt en byggd PC/arbetsstation kan man ju uppgradera vad som helst i, exakt när som helst. Vilket gör att folk inte behöver köpa en helt ny dator varje gång någonting börjar gå lite långsamt. Så för hem/budget-grafikern lär en PC tveklöst vara billigaste alternativet. Även med ett Quadra-kort i sig. Men för er som rendrerar/3D-modellerar tror jag att det blir vanligare att rendra med virtuella maskiner i molnet. D.v.s. lokal hårdvara blir allt mindre viktig och du kan hyra serverkraft när du ska rendrera en film eller musikvideo. Microsoft har ju platformen Azure för desktop och server-applikationer/tjänster, men det kommer även för grafik. Helt säker på att det kommer att vara framtiden inom även 3D-modellering/rendrering. Finns även komponenter/plugins till 3D-program som fixar detta i bakgrunden. https://azure.microsoft.com/en-us/documentation/videos/rendering-3d-modelled-scenes-with-azure-batch-with-karan-batta/ ps. Apple har säkert redan insett detta, och vet att de måste satsa på annat. Vilket de gör. 😊
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.