vmbr Postat 9 maj 2016 Postat 9 maj 2016 (redigerat) Hur resonerar ni kring omedvetet plagiat? Det har hänt mig flera gånger, att jag har skrivit en låt och sedan påpekar en lyssnare att det låter nära eller identiskt med något som jag tidigare aldrig har hört. För en simpel melodi kan man nästan anta att det finns någon som redan gjort den exakt lika, möjligtvis i en annan tonart, lika för textrader. Vad gäller egentligen? Jag har kommit fram till att jag inte bryr mig så länge som det inte är något känt eller ikoniskt verk. Redigerat 9 maj 2016 av vmbr
Cathrine Postat 9 maj 2016 Postat 9 maj 2016 Just dur-, moll- och pentaskalor har ju överanvänts i popmusik lääänge. Lägg därtill att en "hitmelodi" ofta ska ha få toner som ligger nära varandra (så den sätter sig i hjärnan). Det blir inte överdrivet många kombinationer när allt kommer kring... Så jag är beredd att hålla med. Sålänge det inte uppenbart plagierar en jättekänd låt så man riskerar att bli ordentligt stämd. Men det händer absolut att artister stämmer varandra lite nu och då.
slejnard Postat 9 maj 2016 Postat 9 maj 2016 Jo precis det mesta är likt det andra. Gör man nåt helt nydanande så låter det ofta inte så harmonifullt. Det ska "kännas" igen!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.