kazineu Postat 6 maj 2016 Postat 6 maj 2016 Hallå. Hittade inget bättre ställe att posta detta på så jag gör det under allmänt. Så här är det. Ett band jag var delaktig i för ungefär 6-7 år sedan spelade in en coverlåt och la upp på myspace. Absolut inte seriöst och inte för att tjäna pengar. Upptäckte nu att orginalartisten laddat ner en risig mix av den från nätet och släppt under sitt eget namn som en singel digitalt nyligen. Detta utan att på något sätt tillfrågat oss.. Kan detta verkligen vara lagligt? Jag vill förtydliga att det inte är det faktum att dom tjänar pengar på det som jag motsätter mig. Och jag tvivlar på att det ens kommer inte många kronor på detta. Dom har utan att höra av sig till oss tagit fram ett helt eget skivomslag som är helt värdelöst, tagit en gammal mp3-fil (av en tidig mix) som låter skit från myspace och använder helt fel bandnamn. Hittade detta av en slump. Vad kan man göra åt detta?
oioioi Postat 6 maj 2016 Postat 6 maj 2016 Så originalartisten stal tillbaka låten. Ha ha! Sann humor. Även om ni inte var seriösa eller ville tjäna pengar var det ni som gjorde första felet då ni lade upp en cover på Myspace. Lösningen är att i fortsättningen inte lägga upp covers!
Neosus Postat 6 maj 2016 Postat 6 maj 2016 Tänk om det inte är original artisten då och att det är någon annan som fejkar? 😮
kazineu Postat 6 maj 2016 Trådstartare Postat 6 maj 2016 (redigerat) Så originalartisten stal tillbaka låten. Ha ha! Sann humor. Även om ni inte var seriösa eller ville tjäna pengar var det ni som gjorde första felet då ni lade upp en cover på Myspace. Lösningen är att i fortsättningen inte lägga upp covers! Orginalartisten hörde ju av sig och tyckte det var roligt att vi hade gjort en cover. Jag vet att det inte var en bra idé från början att lägga upp det från början. Redigerat 6 maj 2016 av kazineu
kazineu Postat 6 maj 2016 Trådstartare Postat 6 maj 2016 Jag vill också återigen klargöra att mitt problem inte är att det finns ute till försäljning. Utan att det är en tidig slaskmix och att det är under fel bandnamn.
Erik dP Postat 6 maj 2016 Postat 6 maj 2016 Har för mig nåt liknande hänt förr då Snap snodde nån rap för I got the power. originalartisten lär ha förpackat om låten med eget omslag då han ansåg att det bara var en bearbetning, ... eller cover, på hans låt. Det var även nåt med nån sångerska, så samplingar kan ställa till det. Hur som helst skulle jag (i ert fall) se det som kul att originalartisten tyckte det var släppbart. Det är ju ändå bara en cover så gör nåt eget och låt bli att bli provocerade. ...Vem var originalartisten?
everlastingrecords Postat 6 maj 2016 Postat 6 maj 2016 Ni äger mastern för er inspelning så vad originalartisten gjort är att ha stulit den från er. Ni har ett case tycker jag.
oioioi Postat 7 maj 2016 Postat 7 maj 2016 Orginalartisten hörde ju av sig och tyckte det var roligt att vi hade gjort en cover. Jag vet att det inte var en bra idé från början att lägga upp det från början. Något band gjorde en cover på vår låt och lade upp på soundcloud eller var det nu var, utan att ange vems låt det var eller ens meddela oss. Dessutom var deras inspelning av låten med i någon tävling. (Kom sist tror jag...) Inget fel med covers, men gör det ärligt.
everlastingrecords Postat 7 maj 2016 Postat 7 maj 2016 Visst måste man ange vem som har upphovsrätt men man har ingen skyldighet att kontakta upphovsmännen. Du får ge ut covers på skiva utan att fråga om tillstånd. Men all royalty ska så gå till upphovsmannen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.