Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå. Hittade inget bättre ställe att posta detta på så jag gör det under allmänt.

Så här är det. Ett band jag var delaktig i för ungefär 6-7 år sedan spelade in en coverlåt och la upp på myspace. Absolut inte seriöst och inte för att tjäna pengar. Upptäckte nu att orginalartisten laddat ner en risig mix av den från nätet och släppt under sitt eget namn som en singel digitalt nyligen. Detta utan att på något sätt tillfrågat oss.. Kan detta verkligen vara lagligt?

Jag vill förtydliga att det inte är det faktum att dom tjänar pengar på det som jag motsätter mig. Och jag tvivlar på att det ens kommer inte många kronor på detta.

Dom har utan att höra av sig till oss tagit fram ett helt eget skivomslag som är helt värdelöst, tagit en gammal mp3-fil (av en tidig mix) som låter skit från myspace och använder helt fel bandnamn. Hittade detta av en slump. Vad kan man göra åt detta?

Annons
Postat

Så originalartisten stal tillbaka låten. Ha ha! Sann humor.

Även om ni inte var seriösa eller ville tjäna pengar var det ni som gjorde första felet då ni lade upp en cover på Myspace.

Lösningen är att i fortsättningen inte lägga upp covers!

Postat (redigerat)

Så originalartisten stal tillbaka låten. Ha ha! Sann humor.

Även om ni inte var seriösa eller ville tjäna pengar var det ni som gjorde första felet då ni lade upp en cover på Myspace.

Lösningen är att i fortsättningen inte lägga upp covers!

Orginalartisten hörde ju av sig och tyckte det var roligt att vi hade gjort en cover. Jag vet att det inte var en bra idé från början att lägga upp det från början.

Redigerat av kazineu
Postat

Jag vill också återigen klargöra att mitt problem inte är att det finns ute till försäljning. Utan att det är en tidig slaskmix och att det är under fel bandnamn.

Postat

Har för mig nåt liknande hänt förr då Snap snodde nån rap för I got the power. originalartisten lär ha förpackat om låten med eget omslag då han ansåg att det bara var en bearbetning, ... eller cover, på hans låt. Det var även nåt med nån sångerska, så samplingar kan ställa till det.

Hur som helst skulle jag (i ert fall) se det som kul att originalartisten tyckte det var släppbart. Det är ju ändå bara en cover så gör nåt eget och låt bli att bli provocerade.

...Vem var originalartisten?

Postat

Orginalartisten hörde ju av sig och tyckte det var roligt att vi hade gjort en cover. Jag vet att det inte var en bra idé från början att lägga upp det från början.

Något band gjorde en cover på vår låt och lade upp på soundcloud eller var det nu var, utan att ange vems låt det var eller ens meddela oss. Dessutom var deras inspelning av låten med i någon tävling. (Kom sist tror jag...) Inget fel med covers, men gör det ärligt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.