Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

GÄr i tankarna att byta interface framöver. Det jag framförallt Àr ute efter Àr att det ska ha minst tvÄ inserts och möjlighet att öka kanalantaletmed adat. Det förstnÀmnda, inserts, tycker jag Àr svÄrt att hitta och skulle behöva er hjÀlp. Hade ett Steinberg MR816 som hade tvÄ inserts men det ljudkortet var för stort och klumpigt för min smak. SÄ kom gÀrna med tips pÄ ljudkort med inserts!

Annons
Postat

Antelope var ju fin men tyvÀrr lite över min prisklass. ID22 har jag kikat pÄ tidigare och tycker den Àr intressant. Jag mÄste vara mobil och det klarar den ju galant.

Onyxen ser ut att ha lite samma koncept som MR816, och samma storlek.. lite för mycket lÄda pÄ djupet för mig. Kanske lÄter drygt men jag behöver en smidig lösning.

Postat

Du vet sÀkert redan om det, men tÀnk pÄ att mÄnga DAWs har mjukvaru-inserts, vilket gör att det helt enkelt rÀcker med mÄnga in- och ut-gÄngar för att koppla in gammal hederlig hÄrdvara.

Annars har ju RME med sin totalmix möjligheter att routa saker (nÀstan?) hur som helst.

Postat

Men dÄ fÄr jag vÀl problem med latency vid tracking? Eller har jag fattar det fel? Sen blir det tvÄ omvandlingar eftersom man ska in och ut ur ljudkortet tvÄ gÄnger.

Ska kolla upp RME!

Postat

Men dÄ fÄr jag vÀl problem med latency vid tracking? Eller har jag fattar det fel? Sen blir det tvÄ omvandlingar eftersom man ska in och ut ur ljudkortet tvÄ gÄnger.

Ska kolla upp RME!

Jag har fĂ„tt reda pĂ„ att RME har omvandlare som tar 14samples för A/D och 7 samples för D/A, sĂ„ det Ă€r inget att fundera över alls. 🙂 Har sett siffror frĂ„n andra tillverkare ocksĂ„, dĂ€r de nĂ€mner ca 0.5ms pĂ„ vardera hĂ„llet - och det Ă€r inte heller nĂ„got att hĂ€nga upp sig pĂ„.

Att gĂ„ ut/in genom omvandlaren nĂ„gra extra gĂ„nger nuförtiden, Ă€r inget problem alls, utan det kommer inte att pĂ„verka ljudkvaliteten hörbart. Kanske att du kan mĂ€rka nĂ„gon liten skillnad om du kör typ 10ggr ut/in, pĂ„ grund av kvantiseringsbrus o dyl - men enstaka rundor skulle jag inte fundera ett ögonblick över. 🙂

Postat

Bra att veta Claes, tack! Men latencyn dÄ? Om ljudet ska in i DAW och ut igen blir det vÀl fördröjning? Eller kan man ruta ljudet i totalmix sÄ att det gÄr ut och in i ljudkortet innan det gÄr till DAW?

Rme Àr lite över min prisklass men kanske att man kan hitta begagnat.

Postat

Bra att veta Claes, tack! Men latencyn dÄ? Om ljudet ska in i DAW och ut igen blir det vÀl fördröjning? Eller kan man ruta ljudet i totalmix sÄ att det gÄr ut och in i ljudkortet innan det gÄr till DAW?

Rme Àr lite över min prisklass men kanske att man kan hitta begagnat.

Total mix Àr nÀstan löjligt flexibelt. Det gÄr att routa signalen i princip hur som helst. Du kan skicka ut ljudet direkt till en utgÄng, utan att gÄ in i datorn, sÄ det blir inget annat Àn omvandlarnas fördröjning - och fördröjningen i den externa burken förstÄs. Sedan spelar du in det som kommer i retur frÄn den externa burken pÄ en annan ingÄng.

Du kan ocksÄ exempelvis koppla in en gitarr och skicka ingÄngen bÄde till datorn för att spela in den rena signalen - och samtidigt till en utgÄng som kopplas till din gitarrstÀrkare, sÄ att du kan fÄ rÀtt feeling medan du spelar. Sedan kan du i efterhand anvÀnda den rena signalen och skicka till diverse pluggar i DAW-programmet, utan att vara begrÀnsad av grundljudet som du annars hade spelat in frÄn gitarrstÀrkaren.

Det gÄr ocksÄ att skicka ut inkommande signal pÄ sÄ mÄnga utgÄngar du vill, för att koppla till externa hörlursförstÀrkare, för att ha medhörningen den vÀgen - samtidigt som du spelar in den inkommande signalen i DAW-programmet.

Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Men man behöver ingÄngarna och utgÄngarna och pÄ PC sidan Àr det vÀl lite svÄrare att köra med tvÄ ljudkort till samma pogram sÄ det blir till att skaffa ett kort med sÄ mÄnga ingÄngar som man behöver. Annars minimeras ju allt utifrÄn det antal inÄngar som kortet som Àr anslutet till datorn har oavsett hur mÄnga varianter av inkopplingar man kan göra till det. DÄ kan man lika gÀrna lÀgga dit en extern mixer eller ett par pÄ nÄgra av dom ingÄngarna för instrumentgrupper man kan mixa ihop utan strul.

Postat

Det fina med RME Àr att de har ADAT. SÄ med en extern preamp fÄr man Ätminstone Ätta in- och utgÄngar till. Utöver de som finns i kortet redan. Det tÀcker iaf mina behov i dagslÀget. Eftersom man tydligan kan routa nÀstan precis hur som helst. Det Àr den funktionen jag saknar i min nuvarande setup. Nu mÄste jag bara sÀlja av annat och spara sÄ att jag kan köpa en begagnad Fireface UC.

Postat

Jag undrar just om inte mitt Saffire Pro 10 i/o gÄr att lÀnka vidare till ytterligare ett kort via FW och dÄ slipper man skaffa tex en preamp. Det sitter tvÄ FW portar pÄ det nÀmligen. Jag menar det kan finnas flera kort med samma möjligheter sÄ det bÄde finns att vÀlja pÄ nÀr det gÀller tillverkare och pris.

Att det skulle vara nÄgon större skillnad pÄ hur dom lÄter och vad som Àr möjligt att göra med kort inom ungefÀr samma prisklass det tror jag inte riktigt pÄ. Det kan max lÄta lite olika men inte bÀttre eller sÀmre, bara en smaksak helt enkelt.

Postat (redigerat)

Ska kolla upp RME!

Jo, det Àr sant. Du Äker pÄ latency-roundtrip ifall du ska spela in samtidigt som du anvÀnder extern hÄrdvara (edit: ...och lyssna pÄ den processade signalen). Ifall det bara Àr mix sÄ kompenserar DAW för just rounttrip med externa inserts. Protools ska vara sÀrskilt bra pÄ det har jag hört.

Men precis som ovan redan nÀmnt, om du kan routa direkt i ljudkortet vÀnder signalen i breakoutboxen utan att processas av datorn. SÄ dÄ borde du slippa roundtrip-latensen. Annars har ju RME grymma drivisar för löjligt lÄg latens, och allt fortsÀtter vara stabilt...

Redigerat av Cathrine
Postat

Eller sÄ sÀtter man en liten Behringer mixer innan ljudkortet sÄ kan man inserta och stÄ i hur mycket man vill för en billig peng.

Postat

En anledning att vilja anvÀnda ljudkortet istÀllet för en extern mixer, Àr att en mixer tar mycket större plats i form av bordsyta och dessutom blir en burk till att ta med sig nÀr det behöver vara rimligt portabelt - nÄgot som jag tycker att ursprungsfrÄgan tyder pÄ att önskemÄlet Àr...

Postat

En sÄn Àr inte stor men har ett gÀng ingÄngar och möjligheter att koppla. Men nÄt kilo mer och nÄgot lite mindre portabelt blir det vÀl men billigare.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har en extern preamp dÀr jag kör en kompressor/desser som insert med direktlyssning. För reverb och delay sÄ har jag reverb frÄn min DAW i lyssningen. Funkar kanon.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.