everlastingrecords Postat 5 maj 2016 Postat 5 maj 2016 Går i tankarna att byta interface framöver. Det jag framförallt är ute efter är att det ska ha minst två inserts och möjlighet att öka kanalantaletmed adat. Det förstnämnda, inserts, tycker jag är svårt att hitta och skulle behöva er hjälp. Hade ett Steinberg MR816 som hade två inserts men det ljudkortet var för stort och klumpigt för min smak. Så kom gärna med tips på ljudkort med inserts!
Claes Holmerup Postat 5 maj 2016 Postat 5 maj 2016 Antelope Audio Zen Studio har inserts på två av ingångarna. Audient iD22 har också inserts - balanserade sådana till och med.
HoboRec Postat 6 maj 2016 Postat 6 maj 2016 Jag har ett Onyx Black Bird som jag använder hemma och till mobila inspelningar. Inget superfint direkt men det funkar bra och har två inserts. Åtta preamps, och ADAT för 8 till om man vill.
everlastingrecords Postat 6 maj 2016 Trådstartare Postat 6 maj 2016 Antelope var ju fin men tyvärr lite över min prisklass. ID22 har jag kikat på tidigare och tycker den är intressant. Jag måste vara mobil och det klarar den ju galant. Onyxen ser ut att ha lite samma koncept som MR816, och samma storlek.. lite för mycket låda på djupet för mig. Kanske låter drygt men jag behöver en smidig lösning.
everlastingrecords Postat 6 maj 2016 Trådstartare Postat 6 maj 2016 Uppskattar tipset Fnulf! Hade missat Onyxen.
Cathrine Postat 7 maj 2016 Postat 7 maj 2016 Du vet säkert redan om det, men tänk på att många DAWs har mjukvaru-inserts, vilket gör att det helt enkelt räcker med många in- och ut-gångar för att koppla in gammal hederlig hårdvara. Annars har ju RME med sin totalmix möjligheter att routa saker (nästan?) hur som helst.
everlastingrecords Postat 8 maj 2016 Trådstartare Postat 8 maj 2016 Men då får jag väl problem med latency vid tracking? Eller har jag fattar det fel? Sen blir det två omvandlingar eftersom man ska in och ut ur ljudkortet två gånger. Ska kolla upp RME!
everlastingrecords Postat 8 maj 2016 Trådstartare Postat 8 maj 2016 (redigerat) *dubbelpost* Redigerat 8 maj 2016 av everlastingrecords
Claes Holmerup Postat 8 maj 2016 Postat 8 maj 2016 Men då får jag väl problem med latency vid tracking? Eller har jag fattar det fel? Sen blir det två omvandlingar eftersom man ska in och ut ur ljudkortet två gånger. Ska kolla upp RME! Jag har fått reda på att RME har omvandlare som tar 14samples för A/D och 7 samples för D/A, så det är inget att fundera över alls. 🙂 Har sett siffror från andra tillverkare också, där de nämner ca 0.5ms på vardera hållet - och det är inte heller något att hänga upp sig på. Att gå ut/in genom omvandlaren några extra gånger nuförtiden, är inget problem alls, utan det kommer inte att påverka ljudkvaliteten hörbart. Kanske att du kan märka någon liten skillnad om du kör typ 10ggr ut/in, på grund av kvantiseringsbrus o dyl - men enstaka rundor skulle jag inte fundera ett ögonblick över. 🙂
everlastingrecords Postat 8 maj 2016 Trådstartare Postat 8 maj 2016 Bra att veta Claes, tack! Men latencyn då? Om ljudet ska in i DAW och ut igen blir det väl fördröjning? Eller kan man ruta ljudet i totalmix så att det går ut och in i ljudkortet innan det går till DAW? Rme är lite över min prisklass men kanske att man kan hitta begagnat.
Claes Holmerup Postat 8 maj 2016 Postat 8 maj 2016 Bra att veta Claes, tack! Men latencyn då? Om ljudet ska in i DAW och ut igen blir det väl fördröjning? Eller kan man ruta ljudet i totalmix så att det går ut och in i ljudkortet innan det går till DAW? Rme är lite över min prisklass men kanske att man kan hitta begagnat. Total mix är nästan löjligt flexibelt. Det går att routa signalen i princip hur som helst. Du kan skicka ut ljudet direkt till en utgång, utan att gå in i datorn, så det blir inget annat än omvandlarnas fördröjning - och fördröjningen i den externa burken förstås. Sedan spelar du in det som kommer i retur från den externa burken på en annan ingång. Du kan också exempelvis koppla in en gitarr och skicka ingången både till datorn för att spela in den rena signalen - och samtidigt till en utgång som kopplas till din gitarrstärkare, så att du kan få rätt feeling medan du spelar. Sedan kan du i efterhand använda den rena signalen och skicka till diverse pluggar i DAW-programmet, utan att vara begränsad av grundljudet som du annars hade spelat in från gitarrstärkaren. Det går också att skicka ut inkommande signal på så många utgångar du vill, för att koppla till externa hörlursförstärkare, för att ha medhörningen den vägen - samtidigt som du spelar in den inkommande signalen i DAW-programmet.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 8 maj 2016 Postat 8 maj 2016 Men man behöver ingångarna och utgångarna och på PC sidan är det väl lite svårare att köra med två ljudkort till samma pogram så det blir till att skaffa ett kort med så många ingångar som man behöver. Annars minimeras ju allt utifrån det antal inångar som kortet som är anslutet till datorn har oavsett hur många varianter av inkopplingar man kan göra till det. Då kan man lika gärna lägga dit en extern mixer eller ett par på några av dom ingångarna för instrumentgrupper man kan mixa ihop utan strul.
everlastingrecords Postat 9 maj 2016 Trådstartare Postat 9 maj 2016 Det fina med RME är att de har ADAT. Så med en extern preamp får man åtminstone åtta in- och utgångar till. Utöver de som finns i kortet redan. Det täcker iaf mina behov i dagsläget. Eftersom man tydligan kan routa nästan precis hur som helst. Det är den funktionen jag saknar i min nuvarande setup. Nu måste jag bara sälja av annat och spara så att jag kan köpa en begagnad Fireface UC.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 9 maj 2016 Postat 9 maj 2016 Jag undrar just om inte mitt Saffire Pro 10 i/o går att länka vidare till ytterligare ett kort via FW och då slipper man skaffa tex en preamp. Det sitter två FW portar på det nämligen. Jag menar det kan finnas flera kort med samma möjligheter så det både finns att välja på när det gäller tillverkare och pris. Att det skulle vara någon större skillnad på hur dom låter och vad som är möjligt att göra med kort inom ungefär samma prisklass det tror jag inte riktigt på. Det kan max låta lite olika men inte bättre eller sämre, bara en smaksak helt enkelt.
Cathrine Postat 10 maj 2016 Postat 10 maj 2016 (redigerat) Men då får jag väl problem med latency vid tracking? Eller har jag fattar det fel? Sen blir det två omvandlingar eftersom man ska in och ut ur ljudkortet två gånger. Ska kolla upp RME! Jo, det är sant. Du åker på latency-roundtrip ifall du ska spela in samtidigt som du använder extern hårdvara (edit: ...och lyssna på den processade signalen). Ifall det bara är mix så kompenserar DAW för just rounttrip med externa inserts. Protools ska vara särskilt bra på det har jag hört. Men precis som ovan redan nämnt, om du kan routa direkt i ljudkortet vänder signalen i breakoutboxen utan att processas av datorn. Så då borde du slippa roundtrip-latensen. Annars har ju RME grymma drivisar för löjligt låg latens, och allt fortsätter vara stabilt... Redigerat 10 maj 2016 av Cathrine
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 10 maj 2016 Postat 10 maj 2016 Eller så sätter man en liten Behringer mixer innan ljudkortet så kan man inserta och stå i hur mycket man vill för en billig peng.
HoboRec Postat 10 maj 2016 Postat 10 maj 2016 Eller så kan du köpa mitt Allen & Heath gsr24. Det har 32 inserts... Men inte så portabelt;)
Claes Holmerup Postat 10 maj 2016 Postat 10 maj 2016 En anledning att vilja använda ljudkortet istället för en extern mixer, är att en mixer tar mycket större plats i form av bordsyta och dessutom blir en burk till att ta med sig när det behöver vara rimligt portabelt - något som jag tycker att ursprungsfrågan tyder på att önskemålet är...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 11 maj 2016 Postat 11 maj 2016 En sån är inte stor men har ett gäng ingångar och möjligheter att koppla. Men nåt kilo mer och något lite mindre portabelt blir det väl men billigare.
drloop (oregistrerad) Postat 11 maj 2016 Postat 11 maj 2016 Jag har en extern preamp där jag kör en kompressor/desser som insert med direktlyssning. För reverb och delay så har jag reverb från min DAW i lyssningen. Funkar kanon.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.