AnnaE Postat 27 april 2016 Postat 27 april 2016 Hej! (vet inte om jag skriver i rätt ämne för detta, säg till annars) Jag har hört att egot är ett återkommande problem hos många kreativa själar. Dock så känner jag mig ensam om att ha det allra största av dem. Jag startade med musikproduktion för många år sedan, med en extremt stor glädje i att skapa och arrangera. Jag bokstavligt talat spydde ut låtar. Sen kom en dag då jag började djupdyka i mitt arbete, så pass mycket att jag började känna mig konstant missnöjd med allt jag skapade / skapar. Jag vill hela tiden bli ännu bättre och det känns som det äter upp mig på något sätt. Det lustiga var att ju hårdare jag blev mot mig själv, desto bättre blev produktionerna, men glädjen mindre. Nu förtiden kan jag nästan inte visa mina låtar för folk, trots att en del av mig säger att det är bra nog att vara stolt över. Vad beror detta på? och hur kan jag träna bort det? Folk undrar vad jag håller på, har jag blivit galen? Tacksam för svar!
magnus83 Postat 27 april 2016 Postat 27 april 2016 Tror det är rätt vanligt tyvärr. Men det är både på gott och ont, det blir ju som du skriver bättre produktioner men glädjen blir lidande. Det som har hjälpt mig är att våga visa musiken för andra och ta åt mig av den positiva och negativa kritiken och använda den till att må bra över att någon tycker det låter bra och ta den negativa kritiken till att få musiken till att bli bättre. Det svåraste är att verkligen tro att när någon säger att det låter bra att dom menar det och inte bara är snälla. Då tror jag det är bra att lägga upp musiken tex här där inte mamma eller bästa kompisen hänger och säger "guuud va bra" fast dom tycker det låter som satan själv.
Modern Rockstar Postat 27 april 2016 Postat 27 april 2016 Kanske kan den här hjälpa; http://www.loopmasters.com/articles/2557-5-Techniques-To-Help-You-Make-More-Music
everlastingrecords Postat 27 april 2016 Postat 27 april 2016 En idé skulle kanske kunna vara att samarbeta med andra. Så du tvingas lämna ifrån dig låten. Har dock inte försökt det själv då jag inte leker väl med andra 😄
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 28 april 2016 Postat 28 april 2016 (redigerat) Det bästa är att helt enkelt strunta blanka den i vad andra tycker om ens musik och visa upp den oavsett allt. Det vill säga om man vill visa upp den men att låta nånting begränsa ens skaparlust och kreativitet för att nån eventuellt inte gillar då är det bättre att be den personen fara och flyga. Det finns som regel inte bättre eller sämre när det gäller musik bara om man gillar eller ej. Vill man sälja däremot då är det annat som gäller men då är det i princip samma kvalitets norm som gäller som för hissmusik eller sånt som skvalar när man är och handlar. Det vill säga det är en produkt med bara yta och har nästan ingenting med musik att göra. Redigerat 28 april 2016 av Burnin Sven
Cathrine Postat 28 april 2016 Postat 28 april 2016 En idé skulle kanske kunna vara att samarbeta med andra. Så du tvingas lämna ifrån dig låten. Har dock inte försökt det själv då jag inte leker väl med andra 😄 Jag själv kan skriva under på den idén. Jag har faktiskt varit med i ett gäng olika sammanhang senaste åren (både pop, hårdrock och edm-remixer), och kan bara säga att det gett mig otroligt mycket. Man lär sig mycket, samtidigt som man tvingas bli "klar" till deadlines och även få feedback på sånt man gör bra. Dessutom tvingas man utanför sin komfort-zon vilket alltid är jobbigt, men sjukt nyttigt.
Jayway Postat 28 april 2016 Postat 28 april 2016 Jag kan känna igen mig i mycket av det du skriver. Jag själv försöker påminna mig om att musiken inte "finns" om ingen annan får höra den. 🙂 Jag tycker även det kan vara bra att låta någon annan mastra ens låtar. Då finns det iallafall en tydlig release där man (nästan) inte kan gå tillbaka. I övrigt bra tips från andra i tråden! 🙂
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 28 april 2016 Postat 28 april 2016 Första steget att inte ta det är att jobba mot deadlines. Det måste jag faktiskt säga dessvärre då den typen av stress inte tillför nåt bra enligt mig.
zuma Postat 28 april 2016 Postat 28 april 2016 Ett sätt att slippa prestationsångest kan vara att lyssna på lite mindre avancerad musik, att inte försöka efterlikna dom mest avancerade artisterna.Det kan ju svänga ändå!
ostfisk Postat 28 april 2016 Postat 28 april 2016 (redigerat) Sänk dina krav. Du kan ju omöjligt göra bättre än ditt bästa! Din musik är där du är just nu. Du kommer bli skickligare med tiden, båda på att skriva låtar och att mixa. Fokusera inte på att det skall vara bra. Spela upp dina låtar för kompisar och skit i om det är massor av fel i dom. Liksom, det är bara att säga "Här är en låt jag har gjort" och inget mer med det. Det är inte så att du skall visa upp ditt perfekta mästerverk. Tänk inte så. Du har gjort en låt, det var kul. Nu vill du visa upp den. Det finns fel i den, so what? Musik är kul! Med tiden blir du skickligare och skickligare, det är ett faktum, det behöver du inte bry dig om. Fokusera på det roliga istället. Gör en låt, gör ditt bästa, gör klart den. Sen släpper du den. Lägg upp den någonstans, spara den på din hårddisk eller vad du nu vill göra med den. Sen skriver du en ny! Ba kör! 🙂 Redigerat 28 april 2016 av ostfisk
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.