Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Här kommer [ännu] en tråd angående inköp av studioprylar.

I sommar blir det dags att jobba lite, och då har jag räknat med en förtjänst på något runt 20.000 kr. Detta kommer bli min budget för studiobygge 🙂 Nu har jag en del frågor som någon vänlig själ väldigt gärna skulle få besvara 🙂 Några saker ni kanske bör veta är att jag kommer att producera elektronisk musik (trance, electro, udda saker 😎) MEN, möjligt är att jag och några kompisar kommer att starta ett rockband (detta är dock inte så seriöst ännu) och jag kanske bör ha detta i åtanke när jag inhandlar mina varor. Här kommer frågorna:

1. Har sett att man kan få en Yamaha cs6x för runt 6000kr begagnat. Är det något jag bör veta om denna synth? Någon stor för/nackdel?

2. Har verkligen svårt för det här med ljudkort och mixerbord. Om det inte blir nåt av med bandet, och jag bara kör trance-stuket, är det isf onödigt med ett mixerbord? Kan jag nöja mig med ett ljudkort med 2 ingångar? Om jag endast ska spela in från en synth, vad kan jag ha för nytta av ett mixerbord? Men man vill ju förstås ha ett rätt så ordentligt ljudkort IFALL det blir inspelning av något instrument... 😎

Nåja, ni får gärna ge förslag på nåt fint ljudkort / mixerbord iaf. Låg latency och lite brus är ju förstås nåt man vill ha (vem vill inte?) 🙂

Sen så får ni ursäkta ifall jag är lite flummig just nu... klockan är mycket och jag borde tala lite med herr Blund.

mvh / psyfly

Annons
Postat

ja, nöjj dig med ljudkort. Skippa mixern....

Postat

Annars kanske ett tips skulle vara att skaffa mackies nya mixerbord med adat optisk ut på samt att ljud kort med adat optisk in. Du får du ett mycket bra mixerbord och desutom 8 in i datorn, för en kostnad på kanske en bit under 10000. Om du tror att möjligheten finns att du vill spela in tex trummer med ett rockband så skulle dett absolut kunna vara en möjlighet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.