Philosofen Postat 21 april 2016 Postat 21 april 2016 På måndag är det löning, och då är planen att bygga basfällor till min hobbystudio. Har läst runt så att ögonen blöder men det finns så många alternativ att man mest blir virrig. Notera att jag inte har gjort några mätningar eller liknande, utan detta är en lösning tills jag har råd att skaffa mig en mätmikrofon etc. men vad jag har förstått kan man inte ha för mycket basfällor i sina hörn? Eller vore det smartare att prioritera inköp av t.ex en Behringer ecm8000 för att kunna göra en ordentlig mätning först? Känns rätt onödigt att köpa en mic för att använda vid ett tillfälle, framförallt när man sitter på en jäkligt tight student-budget, eller? Tänkte hur som helst köpa denna isolering: https://www.byggmax....-37-ursa-p16105 Någon som har erfarenhet av den? Kommer den att fungera? Ni som har byggt egna.. Har ni bara ställt in isoleringen och spänt tyg runt det, eller har ni byggt ramar? Tips, länkar? Har ni satt fast dem i väggen, och isåfall hur? Något mer jag behöver tänka på?
freddie Postat 22 april 2016 Postat 22 april 2016 Kolla densiteten. Om jag inte minns fel så är den i princip dubbelt så hög i stenull, gentemot glasull. Glasull ca 35 kg/m3. Glasull är bra. Stenull ca 65 kg/m3. Stenull är väldigt bra.
Philosofen Postat 22 april 2016 Trådstartare Postat 22 april 2016 Åfan! Jag hörde något om att lägre densitet var bättre för lägre frekvenser. Kan dock vara så att jag har drömt det?
ostfisk Postat 22 april 2016 Postat 22 april 2016 Citat från en annan tråd av cborg här på forumet: //forum.studio.se/topic/110635-ljudbehandling-av-litet-kontrollrum-runt-10kvm/#entry1621710 Det är alltså luftflödesmotståndet man tittar på. Som cborg skriver så skall du ha 5 cm tjocklek så är 16-20 kPa s/m2 bra och skall du ha 20 cm eller mer så är 5-8 kPa s/m2 bättre. Den som du länkade hade ≥ 5,0 kPa s/m2 vilket borde passa till lite tjockare basfällor.
freddie Postat 22 april 2016 Postat 22 april 2016 Jag är långt ifrån en expert men jag citerar vår egen käre Yngwie Malmsteen: "How can less be more when more is more?" Är mer mera så borde mer vara mera. Eller? Om en dämpande insats ses som nödvändig så borde väl det mest dämpande materialet vara att eftersträva?
Philosofen Postat 22 april 2016 Trådstartare Postat 22 april 2016 Jag tänkte ha "super chunks"i hörnen, så de borde vara tillräckligt tjocka. På väggarna tänkte jag ha 95 mm tjocka absorbenter, så då kanske jag borde välja något annat till dem då?
ostfisk Postat 23 april 2016 Postat 23 april 2016 För övrigt, som svar på din tidigare fråga så kan det inte vara fel, vad jag har förstått, att sätta upp basfällor i varje hörn. Har ett citat från Ethan Winer från Real Traps typ "You can't have too much basstraps". Men jag tror inte att det stämmer. Har man FÖR mycket så kan nog rummet bli för dött. Såg dock en som hade 22 basfällor i sitt rum och det såg jämnt och fint ut i frekvenskurvan. Men man har ju efterklangen att bry sig om också. Man en i varje hörn tror jag bara är positivt. Alla exempel jag har sett på folk som sätter upp basfällor i varje hörn har resulterat i en mer jämn frekvenskurva. (Jämfört med det obehandlade rummet) Sen kan du mäta rummet och se vad mer du behöver åtgärda.
ostfisk Postat 23 april 2016 Postat 23 april 2016 Jag tänkte ha "super chunks"i hörnen, så de borde vara tillräckligt tjocka. På väggarna tänkte jag ha 95 mm tjocka absorbenter, så då kanske jag borde välja något annat till dem då? Vet ej svar på denna fråga tyvärr. Känns som att ett högre luftflödesmotstånd vore bättre men det är en gissning utefter cborgs svar.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.