XtommyX Postat 19 april 2016 Postat 19 april 2016 Hejsan. Nu äntligen efter mycket om och men drar studiobyggnationen igång. Hela byggnaden blir musikstudio med övernattningsmöjligheter på ovanvåningen. Vad som inte syns på bild är att liverum (kallas garage här) har en egen betongplatta som inte sitter ihop med resten av byggnadens platta. Samt ingen ljudisolering eller akustikbehandling är inritad än. Detta är bara LECA strukturen på byggnaden. Men garage=liverum och verkstad=kontrollrum. Måtten på utsidan är 8*12 meter. Kommer behöva bli rejält tjocka väggar när det är klart. Måste ha det extremt ljudisolerat.
slejnard Postat 19 april 2016 Postat 19 april 2016 Härligt med studiobyygen. Lycka till och se till att ha en rejält tilltagen yta för kaffedrickning! ☺️
Jarowskij Casting (oregistrerad) Postat 29 april 2016 Postat 29 april 2016 Hej! Vilket spännande projekt! Jag håller på att leta folk till ett nytt byggprogram för TV4. Vi vill följa vanliga hemmasnickare och se vad de har för spännande byggprojekt på gång. Skulle vara jättekul att komma i kontakt med dig så kan jag berätta mer! Skriv gärna till laila.lorion-pirus@jarowskij.se. Hoppas vi hörs! Bästa hälsningar, Laila
Jarowskij Casting (oregistrerad) Postat 29 april 2016 Postat 29 april 2016 Hej! Vilket spännande projekt! Jag håller på att leta folk till ett nytt byggprogram för TV4. Vi vill följa vanliga hemmasnickare och se vad de har för spännande byggprojekt på gång. Skulle vara jättekul att komma i kontakt med dig så kan jag berätta mer! Skriv gärna till laila.lorion-pirus@jarowskij.se. Hoppas vi hörs! Bästa hälsningar, Laila
XtommyX Postat 15 augusti 2016 Trådstartare Postat 15 augusti 2016 Nu är jag igång. Grävt bort 20-40 ton blandad vegetation, sten och jord. Snart blir det att gjuta plattor.
XtommyX Postat 15 augusti 2016 Trådstartare Postat 15 augusti 2016 (redigerat) Här ska byggnaden stå. Ska bli en fröjd när det är klart. Redigerat 15 augusti 2016 av XtommyX
oioioi Postat 16 augusti 2016 Postat 16 augusti 2016 Vad blir det för takhöjd i själva studion? Ända upp till nock? Vad är att föredra akustiskt sett? (Kommer man från loftet kunna titta ner i studion?)
XtommyX Postat 16 augusti 2016 Trådstartare Postat 16 augusti 2016 (redigerat) Takhöjd i liverum blir ca 5,5-6meter i nock. Från 2,80 på sidorna då. Kontrollrum har ju då 280 i utgångsläge. Kommer ju krympa en del när det blir rum i rum. Sannolikt blir det en fönsterruta mellan loft och ner i liverum. Så man ska kunna stå där uppe o tracka sång eller så. Samtidigt som trummor/band trackas där nere. Mitt mål med liverummet är att få det så stort, levande och odämpat som möjligt. Redigerat 16 augusti 2016 av XtommyX
laban1 Postat 17 augusti 2016 Postat 17 augusti 2016 Nu är jag igång. Grävt bort 20-40 ton blandad vegetation, sten och jord. Snart blir det att gjuta plattor. Snacka om att bygga från grunden, imponerande! 🙂
XtommyX Postat 27 juni 2020 Trådstartare Postat 27 juni 2020 Barn och massa skivor senare s fortsätter bygget. har gjutit, fixat avlopp och murat 1/3-del. resten ska vi mura upp inom 2 veckor. Sedan tak och osv innan sommaren är slut. ha bestämt mig att göra det som en one room studio. Så kommer inte vara någon vägg mellan ”verkstad” och ”garage” enligt ritningen här. Utan så öppen som möjligt. har märkt efter att ha jobbat i en väldigt stor studio de senaste åren att separat kontrollrum inte är rätt för de här bygget. Jag undrar lite angående ljudisolering. plattan är gjuten på 3 lager frigolit (sådana moduler man bygger vanliga husgrunder på. närmsta grannhus är väl ca 25-30 meter ifrån studion. min tanke har hela tiden varit att bygga hela studion flytande på Sådana där gummifötter sol ser ut som U. men behöver jag det? Jag vill få det så ljudisolerat som möjligt. Kommer vilja kunna spela in dygnet runt utan att störa någon.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.