Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

En kanske dum fråga, men tacksam för ett bra svar!

Jag sitter här och försöker få en loop att anpassa sig till ett projekt. Med hjälp av tuning ändras ju både tonart och tempo samtidigt. Finns det inget annat sätt att dela upp tempo och tonart var för sig i Halion3 om man nu hittar en lopp man vill använda i sitt projekt?

Kan man inte få en loop att ligga i tempo 136 och i D-dur?

Jag använder Cubase sx3 som värdprogram.

Tack på förhand

MVH

Stephan

Annons
Postat (redigerat)

Hej Stephan!

Det du vill göra kan du göra i SX3! Jag har bara SX2 men har för mig det kallas audio warp och den kan höja och sänka tempo/tonhöjd precis som du vill!

Om du dubbelklickar på filen du vill ändra och klickar på "Warp Samples" eller liknande, så kan du sedan dra i filen/ändra tempo och tonhöjd och filen anpassar

sig då automatiskt! Så skriv bara in 136 som tempo och höj/sänk den tills loopen ligger i D-dur!

(Har för mig att det var så man gjorde men har bara testat det en gång för ett tag sedan.)

Halion borde väl ha något liknande?

Redigerat av Peder
Postat

Hej Peder!

Tack för tipset. Jag skall testa det under helgen.

Jag hittar inte någon sådan funktion i Halion utan bara tuning som höjer och sänker tempo/tonart parallellt.

MVH

Stephan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.