SamDotSE Postat 13 april 2016 Postat 13 april 2016 Hejhej! första inlägget för mig här på studio forum & vore väldigt tacksam för lite tips ifrån er! Har ni några förslag på hur jag ska få det här att låta professionellare? Alla tips uppskattas! MvH Samuel
Cathrine Postat 14 april 2016 Postat 14 april 2016 Tycker det låter bra. * Det första som slår mig är att det låter lite vasst. Tänk på att du måste hushålla med diskanten precis på samma sätt som med basen. D.v.s. släpp endast igenom några saker (som t.ex. lead-sång och vissa hihats), annars blir mixen onödigt vass. * Claps/shakern? Sticker ut lite väl mycket. Jag skulle dra ner volymen på den och skära lite med lågpassfilter i diskanten. Den skulle förmodligen må bra av lite hård kompression med snabb attack och långsam release, så transienten blir "plattare" och ljudet inte lika kort och hårt. * Känns som sången i versen skulle må bra av lite mer närhet (kompression) och aningens mer volym. * Baskaggen känns lite väl tunn. Vet inte om du vill ha mer djupbas, men i just hiphop/rnb står ju baskaggen för väldigt mycket av botten i låten. Är den stämd i samma tonart som låten? Jag skulle dra ut decayen, så du får en längre svans, samt se till att den får mer substans och botten. * Basgången skulle kunna få lite mer substans? Den ska ligga jämsides med baskagge, och de två ska låta riktigt tajta tillsammans när du mute'ar resten. * Jobbar du med bussar och busskompression? Det är ett ypperligt sätt att få låten att "limmas ihop". D.v.s. så saker inte låter separerade från varanda. Man får ett enhetligt ljud, och allt låter som om det sitter ihop med resten av låten. När jag gör t.ex. EDM delar jag upp det i: 1) Clean Verse, 2) Clean Verse DUB, 3) Clean Chorus, 4) Clean Chorus DUB, 5) Synths Lead, 6) Synths Background, 7) Synths Strings, 8) Percussion, 9) Bassdrum, 10) Bassline, 11) SFX Hoppas detta hjälper. Låter bra annars, du är på god väg. ☺️ 1
Hakkuun Postat 16 april 2016 Postat 16 april 2016 (redigerat) Tycker det låter helt ok mixing mässigt men musikaliskt är det riktigt nice! En grej jag tänkte på att reverbsen/delaysen skulle kunna städas upp lite, vet inte hur du har gjort men skulle rekommendera att skicka clapar och percs till en bus och ha en och samma reverb på dem, sen att du skär bort frekvenser under 150 hz från reverben( jag bruakr dock skära bort högre, men kan vara en bra punkt att börja på). På detta sätt kan mixen låta renare och också delvis mer sammanhängande. Sen tycker jag du skulle kunna minska reverben på vocalsen när låten kickar igång vid 0:52! Detta för få vocalsen att främhävas mer! Jag diggar synten som fan, tycker man skulle kunna höra den mer så du kan nog höja den lite! Tänk också på att reverb generellt sätt får ljud att låta som att de är längre bort, så de saker som du vill ska sticka ut bör du ha mindre reverb på! En grej till jag kan rekommendera, prova att muta alla equlizers, reverbs, delays etc och lyssna sedan hur allt låter. Försök från denna punkt att hitta rätt balans med volymen, och lyssna hur dina pannade element låter också. För mixar handlar mes tom balans egentligen, och har du rätt balans utan effeket och du fått det att låta så bra som du tycker det kan bli, så kommer det låta extremt jättefett när du sedan börjar använda dig av effekterna! 🙂 Tycker dock du fått till det hyfsat med mixen och som sagt så är den musikaliska/kreativa aspekten av låten något jag gillar!! Forsätt med den, slutresultatet kan bli riktigt bra! Redigerat 16 april 2016 av Hakkuun
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.