Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag kollade precis in introduktionsdelen av denna videoserie: http://studio.idg.se/2.1078/1.594553/videoguide--sa-mixar-proffset-en-klassisk-rocklat

Han har (vid 20:13) där en clean gitarr, och vad jag förstår samma gitarr fast distad för att få en tydligare ton. Innebär det att samma gitarr är inspelad två gånger med olika sound, eller har de spelat in gitarren med en clean signal, och en distad signal samtidigt? Hur gör man isåfall det på bästa sätt?

Tack!

Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat

Nu har jag inte kollat men om du kör med ampsim så är det bara behålla ena som DI och den andra distad(givetvis samma med riktig stärkare eller vad du nu har och om du har möjlighet till DI) Såg någon video på youtube istället använde någon gratis enkel pianoplugg och spelade samma som gitarren och mixade in den för att få fetare ton.

• 6 månader senare...
Postat

Nu har jag inte kollat men om du kör med ampsim så är det bara behålla ena som DI och den andra distad(givetvis samma med riktig stärkare eller vad du nu har och om du har möjlighet till DI) Såg någon video på youtube istället använde någon gratis enkel pianoplugg och spelade samma som gitarren och mixade in den för att få fetare ton.

Pianoplugg. Gillar iden intuitivt. Du råkar inte ha en länk?

Grejen med udda pluggar är bland det mer intressanta. Brukar köra ampsim på trummorna (EZDrum). Sitter mycket bättre i mixen. Utan låter det tamt.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Såg den på tuben för ungefär 1 år sen så minns inte länken. Grejen var det att han använde ampsim och sen använde han en gratisvst för pianot och som sagt var spelade samma sak med pianot och pannade ut det med dubbarna.Låg volym på pianot att den bara upplevdes att det blev fetare och mer tryck. Är det bara att du vill att det ska bli ett bredare ljud så är shredspread pluggen du bör testa. Går köpa billigt ibland och billigt andrahand på typ kvr.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.