Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Blir aldrig riktigt nöjd med min sång, och behöver hjälp med mixtips för att lyfta den. Tycker själv att jag låter rätt gnällig, urholkad och trist. Är framförallt ute efter hur jag ska EQa den för att lyfta fram några bättre sidor. Skulle uppskatta alla tips, även andra tips på hur jag kan mixa rösten för att få den att låta bättre. Tack!

https://soundcloud.com/philosofen/vox-lead1

Annons
Postat

Lät väl inte så pjåkigt. Tänk på att soundcloud är 128kbs mp3 med. Det är svårt att tala om röster rent allmänt, taget ur sin kontext. Just denna rösten kanske skulle sitta perfekt i en viss mix, men helt fel i en annan. Om du förstår mig rätt. Kanske handlar det om hur du upplever din egen röst, snarare än hur den faktiskt låter?

Vad använder du för mikrofon?

mvh Jon

Postat
Vad använder du för mikrofon?

Röde NT1A

Det är svårt att tala om röster rent allmänt, taget ur sin kontext. Just denna rösten kanske skulle sitta perfekt i en viss mix, men helt fel i en annan. Om du förstår mig rätt. Kanske handlar det om hur du upplever din egen röst, snarare än hur den faktiskt låter?

Ja, kanske handlar det om hur jag upplever min egen röst iof. Ah ok, du har inga generella tips som jag skulle kunna använda mig av här? =)

Postat

Röde NT1A är en väldigt bright mikrofon vilket gör att sången lätt kan kännas väsig och påträngande. Mitt första steg skulle vara en ny mikrofon med mer kropp och närhet. Den nya svarta NT1 (inte att förväxla med den gamla NT1A) är mjukare i sitt sound.

NT1-NT1A-frequency.png

Annars är nästa steg upp en Shure sm7b (kräver dock en ganska bra preamp med mycket gain för att inte brusa) eller ännu hellre Shure ksm32.

För att råda bot på mikrofonen du har nu skulle jag rekommendera ett highcut-filter med 6dB lutning vid 12khz och en sänkning i området 3000-4000Hz.

Jag skrev en artikel för ett tag sedan om hur du kan jobba med sång:

http://studio.idg.se...att-mixa-sangen

mvh Jon

Postat (redigerat)

Jag är ingen stjärna på sångljud, men om det är ett helt oprocessat klipp tycker jag att det låter ganska mycket "rum" om inspelningen, dvs att man hör reflektioner från en vägg eller liknande. Kanske om du ville testa att spela in i ett större rum, i ett mer dämpat rum och/eller framför någon typ av skärm?

Jag tror att jag har en röst som påminner lite om din. Jag brukar labba lite med att lägga en EQ-dipp någonstans i området kring 500-1000 Hz, där man kan få bort lite av det "karga" eller nasala i klangen om man vill ha en mildare ton.

Kanske uppåt 2000 Hz också, men där har jag för mig att man kan tappa tydlighet om man backar för mycket (som det står i Yllets artikel ovan :-) )

Redigerat av Jayway
Postat

Rösten är det inget fel på, inspelningen funkar även den, men jag håller med om att det inte är nån "lyster" i den just nu. Om du lägger en inte för hård Compressor först, och sen skär i registren nånstans mellan 800Hz-2KHz, kanske till och med uppåt 3KHz, så kommer du vinna en del redan där. Sen finns dne en möjlighet att en mycket lätt ökning nånstans mellan 3-6KHz, jag gissar runt 5, skulle kunna ge fin boost. Dock så är det även områden som lätt låter vassa & illa, så var väldigt väldigt försiktig.

I ditt fall skulle förmodligen möjligtvis en Shure SM-58 kunna komma till nytta tror jag! Finns precis lika stor risk att du kanske inte håller med, eller att jag inser att jag hade fel, men skulle rekommendera att testa & se hur det skulle låta!

Den är verkligen inte samma sak som en konding nån stans -smalare register, mindre dynamik, inte så detaljerat, fetare - men till rockiga grejer och mansröster med styrka i det lägre mellanregistret så har jag gjort underverk med mina! Det är ju inte alltid det absolut naturliga är vad man vill ha, och jag använde faktiskt en SM-57:a till ett project nyligen. Väldigt lika mickar, men 58:an har betydligt bättre bett och är mindre känslig för puffar :-)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.