Burnin Sven (oregistrerad) Postat 3 april 2016 Postat 3 april 2016 (redigerat) Jag märker att när jag kopplar ihop ett av mina ljudkort med ett capture kort för ljud och video som håller "broadcast standard" så får jag minska rätt hårt på utgångarna i ljud-/midi inställnigarna i OS X för ljudkortet för att det inte ska bli för högt på capture kortets input. Så vitt jag kan bedöma så låter det ändå ok i andra änden så att säga men man kanske ändå ska skaffa nån hårdvaru broadcast kompressor eller limiter? LJudkortet är ett Pci M Audio Delta 44 med breakout box som i och för sig går på en specialskriven drivrutin så jag är inte hundra på att värdena i ljud-/midi inställningarna stämmer men så vitt jag vet så finns det inga preampar i det så reglarna borde bara kunna sänka ljudet inte höja det. Får jag strömrusning i och med olika ohm mellan systemen? Tips mottages gärna. Redigerat 13 april 2016 av Burnin Sven
Jon Rinneby Postat 4 april 2016 Postat 4 april 2016 Nu svarar jag kanske inte exakt på din fråga 🙂 Men den rekommenderade standarden för radio/tv och film är -23 LUFS eller EBU 128 som det heter på finspråk. Ett bra verktyg för att hålla reda på nivåerna är: http://www.toneboost...tb-ebuloudness/ mvh Jon
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 4 april 2016 Postat 4 april 2016 Tack för tipset, jag hittade nåt liknande. Jag tänker mera på skillnaden på noll db mellan apparater för musik respektive broadcasting. Jag försöker lista ut hur man skickar ljud långa sträckor via SDI och då måste jag koppla ihop mitt inspelnings program med mitt video system. Mina capture kort verkar kunna hantera 16 kanaler digital auio så jag försöker komma åt i alla fall några av dom för att kunna skicka ljud och bild via SDI. Dom har en breakout kabel med stereo in och ut för analalog audio som skickar signalen vidare över hdmi tillsammans med video ignalen så det är en väg in och den andra verkar vara via ett motu kort som så vitt jag förstår ska kunna hantera 16 kanaler via SDI.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 5 april 2016 Postat 5 april 2016 Man får helt enkelt ställa det lite lägre verkar det som, hmm det e ju lite mesigt 1
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 6 april 2016 Postat 6 april 2016 Jag kör alla program för sändning på min huvudator som har ett 10 kanals FW ljudkort och två capture kort för video och ljud. Utöver det har jag ytterligare 4 datorer med capture kort och olika möjligheter att koppla in ljudkort. Capture korten har HDMI och två analoga in och ut ljudutgångar. Via dessa capture korts analoga ingångar kan man skicka ljud och bild in i HDMI signalen. För att få ljudet att funka måste det finnas en kamera signal också samt ett visningsprogram igång. Detta förmodligen för att starta igång kortet. För att skicka signalen längre sträckor så har jag billiga HDMI till SDI omvandlare. Huvuddatorns ljudkort går via spdif in i min kamera switcher, switchern har 6 ingångar för antingen SDI eller 4 HDMI och två SDI. Switcherns mjukvara kan kallas upp i hela nätverket så den går stt styra externt från vilken dator man vill. Det vill säga att jag kan koppla in minst som i mitt fall 10 kanaler i huvudljudkortet och för varje ingång på min switcher kan jag i dagsläget koppla in två kanaler som då i sig kan innehålla en mix av så många kanaler som den datorns ljudkort har som signalen kommer ifrån. Jag har några ljudkort också så det blir ett gäng typ runt 30 kanaler som går att komma åt och använda på olika sätt. Jag ska göra en sändning och dema för det här är nog den billigaste full hd lösningen för ett kombinerat mångkanals system för video och ljud. Det går som sagt att styra ganska mycket externt från dom olika datorerna så det gör det väldigt smidigt också.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 8 april 2016 Postat 8 april 2016 Nu har jag testat och precis som jag misstänkte så går det bra tt ta sig in i en hdmi eller sdi signal och skicka ljudet vidare med videon i en digital signal. Det enda man får tänka på men som vi ändå alltid gör är att kolla nivåerna. Som sagt så har motu två lösningar för detta som förmodligen är tänkt som en länk mellan ljud och video världen men tydligen kan även en del capturekort vara nåt om man inte vill slänga upp runt eller lite över 10 000 spänn när man redan har allt som borde behövas för detta. Det är således oerhört mossigt av tiilverkarna att inte ha fixat detta för länge sedan med tanke på hur viktig videon har varit för musik och fortfarande är. Meeeen vem fan bryr sig, meeeen det skiter jag i jag tänker fortsätta med detta och att rapportera. Jag har alltså utöver mina datorer även capturekort till dom och detta ger att jag kan koppla upp så många kanaler ljud som det överhuvudtaget går på dom och sända dom vidare. Det bill säga jag har fyra stycken studios som kan länkas ihop och användas samtidigt inklusive att jag på var och en av dom kan koppla in så många kameror det överhuvudtaget går och att denna samling ljud och video signaler går att switcha mellan live till och med med effekter på både ljud och bild med samma kvalite som på TV CD det vill säga snart går detta att göra live på samma sätt med 4k eller högre upplöst material.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 9 april 2016 Postat 9 april 2016 (redigerat) Efter att ha meckat runt lite med utrustningen så har jag gjort ganska häftiga framsteg som i alla fall öppnar upp riktigt coola möjligheter på mac sidan då det finns några riktigt bra mac only gratisprogram som är väldigt bra att ha tillgång till. Speciellt ett av dom CamTwist fixar grädden på moset vid live sändning eller inspelning av både ljud och bild. Det fina med kråksången är att man kan lägga sig på olika nivåer beroende på ekonomiska förutsåttningar då det finns väldigt bra bra och kompetenta lösningar på alla nivåer. Till exempel så har jag sett fullkomligt fantastiska livesändningar med bra ljud och bild med folk som har använt webkameror och "ändå" lyckats hitta en kombination av visuellt och ljudkvalitet som funkar riktigt nice. En kille jag av en ren händelse råkade hamna på på Twitch.tvs musikavdelning körde jag tror typ fyra web kameror som han switchade mellan under låtarna live samtidigt som han lirade och sjöng. Han hade bland annat en längst uppe på guran så man såg när han lirade som han switchade till i bra lägen under låten. Riktigt bra egna låtar också från förmodligen ett kommande skivsläpp tror jag. Han lirade och sjöng bra och hade förmodligen repat in ordentligt också och kollat upp hur man kan använda tekniken på bästa sätt till billigaste mest potenta läget. Edit: kom just på nämligen! Eller så ringer man TV4 eller nått. Edit en gång till glömde ju att jag ska köra en för test för att testa lite så om det flyter på ok blir det en länk annars får man vänta till live på U tuben och om alla dessa serverbyten för forumet inte har tagit bort möjligheten att sända live direkt till tråden så kör jag det då. Redigerat 9 april 2016 av Burnin Sven
drloop (oregistrerad) Postat 9 april 2016 Postat 9 april 2016 Gissar att ditt Delta ljudkort kanske är inställt på +4dBu och ditt video capture kort är inställt på -10dBV. Gäller analog signal.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 9 april 2016 Postat 9 april 2016 Tack för svar. Jo det kan det vara och problemet är att inget av det går att påverka mer än att dra ner på regeln i i audio mixern för kamera switchern. Det finns ingen kontrollpanel till delta kortet mer än os x s egen på grund av att det kör på en egen driver då stödet fr delta korten till mac från m audio försvann i samband med att pci portarna försvann på macarna. Jag körde en liten test i natt och det funkade kanonbra men jag måste dra ner lite ytterligare antingen på preampen till micken eller på volymen mellan ljudkortet och capture kortet. Mellan huvuddatorns ljudkort och switchern verkar det dock stämma så det kan nog vara en bra teori.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 9 april 2016 Postat 9 april 2016 (redigerat) ny längre ner Redigerat 13 april 2016 av Burnin Sven
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 9 april 2016 Postat 9 april 2016 Bara en liten förtest och det rullar på ganska bra faktiskt. Nu blev det här klippet av olika anledningar konverterat från flv till mp4 och sen upp till tuben som då ytterligare meckar med det. Det är i 720p också så det försämrar kvaliteten ytterligare men det ser ändå ok ut så i full hd kommer det att bli jättebra. Iofs beroende på om det räcker med 100 mb uppströms till full hd eller eventuella andra begränsningar man kan råka utför i och med att det är gratis tjänster. Lite strul kvar dock som att hitta exakta nivåer och säkerställa att det delay som finns på den här filmen inte beror på min utrustning. Får se om jag kan få till nåt bra upplägg på en film med lite tydlig pedagogik vad som krävs och hur jag har mina grejor uppkopplade.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 13 april 2016 Postat 13 april 2016 (redigerat) Jag körde ett generalrep på tekniken på Youtube och allt verkar funka över förväntan, det vill säga allt utom internet som spottar och fräser lite i konsument delen av nätet just ikväll. Det är en lång sändning och jag snackar massor men börjar lira lite från "studio 1" vid 1:33, i mitten vid 44:31 samt mot slutet vid 1:05:30 ca från "studio 2". Detta om man inte orkar med svamlet men ändå vill höra hur det låter rakt ut utan att ljudet är påverkat mer än Logics plugins för instrument och röst i "studio 2" Ljudet blir som det blir beroende på rummen, mickar och placering av dessa. Ljudet kan man säga är i princip rakt ut utan meck så det suger nog lite men ljudet ute ifrån garaget till exempel är nog ok för det suger som det är och återspeglar nog ganska bra i hur det låter här på riktigt vilket är målet. https://www.youtube.com/watch?v=pBFDxHR2fQw&nohtml5=False Redigerat 13 april 2016 av Burnin Sven
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 16 april 2016 Postat 16 april 2016 (redigerat) Scrolla till runt 1:00:25 ca mycket dötid innan https://www.youtube.com/watch?v=lXYS5-fZDeg Redigerat 21 april 2016 av Burnin Sven
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 16 april 2016 Postat 16 april 2016 Hmm vad bra det funkar fortfarande
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 16 april 2016 Postat 16 april 2016 (redigerat) En kort test för att kolla om det fortfarande gick att få det live i tråden. Redigerat 16 april 2016 av Burnin Sven
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 21 april 2016 Postat 21 april 2016 (redigerat) Lite mera ljudtester med Logics presets på gura https://www.twitch.tv/besthockeyplayerever/v/63045277 Redigerat 27 april 2016 av Burnin Sven
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.