Lagtun (oregistrerad) Postat 21 april 2005 Postat 21 april 2005 Tja! Min polare har en Mbox, och köpte en ny Dell dator för några veckor sen. Direkt när den kom, så kopplade han in den o den funkade utmärkt, sen formaterade han datorn, och nu efter han installerat om Operativsystem så, bara blinkar Mboxen i alla lysdiodrar! När man kopplar in den i USB porten säger inte datorn nåt om att den har hittat ny maskinvara. Nån som vet vad det kan vara för problem??? Med Vänliga Hälsningar Johannes Lagtun
Pluffo Postat 21 april 2005 Postat 21 april 2005 Har han installerat drivrutiner och firmware för den?
Lagtun (oregistrerad) Postat 27 april 2005 Postat 27 april 2005 datorn ska ju säga att den hittat "Ny maskinvara" ???
hegobald Postat 27 april 2005 Postat 27 april 2005 (redigerat) datorn ska ju säga att den hittat "Ny maskinvara" ??? RTFM !!! 😉 1. Start your computer. 2. If you have not already expanded the zipped download, using the unzip capability built into Windows XP, right-click on the file or folder named ptle533.zip, choose Open, and save to your desktop. 3. Close any open programs. 4. Plug in your Mbox using the included USB cable. 5. Wait for the "Found New Hardware Wizard" dialog to appear and leave it open. It may take a few seconds for the Wizard window to appear. Leave the Wizard on screen. Do not choose any of the buttons named Back, Next, or Cancel. You can move the window to the side if you want, so that you can see your desktop. 6. Open the folder on your desktop named "Pro Tools LE 5.3.3 for Mbox". 7. Launch the Pro Tools LE 5.3.3 Installer Setup application by double-clicking the icon. 8. Follow the prompts. 9. You will be asked to restart after the installer has finished. 10. Mbox firmware version 20 is required when using Mbox on Windows XP. After you have installed Pro Tools LE 5.3.3 and have restarted your computer run the "MboxFirmwareUpdater.exe" program located in the Digidesign\Pro Tools\Pro Tools Utilities folder on your computer to check your firmware or update your Mbox firmware to version 20 if needed. See page 11 (page 15 in the PDF) of the Getting Started with Mbox guide for more information. If you receive a message during installation that Windows XP Service Pack 1 must be installed, you should download and install Windows XP Service Pack 1, which is required to use Pro Tools LE 5.3.3 with the Mbox on either Windows XP Professional or Home Edition. To find out if you have Windows XP Service Pack 1, right-click on your computer icon and choose Properties. In the General section, it will say "Service Pack 1" below where your operating system is listed if you have SP1 installed. To avoid installation problems, please read carefully and follow the installations instructions in the Getting Started with Mbox Guide available in the Technical Document Library and included in the download folder. Redigerat 27 april 2005 av hegobald
Peder Postat 27 april 2005 Postat 27 april 2005 Hej! Jag har också en kompis med samma problem, stäng av allt som finns på USB-portar och "liknande" o avaktivera M Box, sedan ska du aktivera M Box o viktigt att detta görs innan något annat aktiveras. Upprepa varje gång du vill använda M-Box! Om detta inte funkar får du ladda hem nya drivrutiner en gång i kvarten! Enligt andra finns det ingen som haft problem med M Box, någonsin + att det ändå är datorns fel, men jag är skeptisk! Att sälja eller slänga skiten kan vara en annan lösning! Mvh Peder
wonderboy Postat 27 april 2005 Postat 27 april 2005 (redigerat) Hej! Jag har också en kompis med samma problem, stäng av allt som finns på USB-portar och "liknande" o avaktivera M Box, sedan ska du aktivera M Box o viktigt att detta görs innan något annat aktiveras. Upprepa varje gång du vill använda M-Box! Om detta inte funkar får du ladda hem nya drivrutiner en gång i kvarten! Enligt andra finns det ingen som haft problem med M Box, någonsin + att det ändå är datorns fel, men jag är skeptisk! Att sälja eller slänga skiten kan vara en annan lösning! Mvh Peder Jag har själv fyra M-boxar sen tre år tillbaka och det enda som blinkat åt mig har varit flörtare och fula gubbar, MVH-Peder!! För övrigt har en av Dina "medlöpare" fått ordning på sina grejor! Det visade sig vara PC:n, tänka sig! Redigerat 27 april 2005 av wonderboy
brojd Postat 27 april 2005 Postat 27 april 2005 Själv hade jag en Digi002:a som "flörtade" med mig... Synd nog var det samplerateindikatorn som blinkade och 002:an gick offline hela tiden. 😉 Fixades dock snabbt till av digidesign, och nu går den som ett atomur.
Peder Postat 27 april 2005 Postat 27 april 2005 Hej! Jag heter Urban och jag har 27 st M Box, ingen av dessa har någonsin blinkat! Digidesign är ett företag för proffs vars produkter står bakom massor utav proffsskivor som proffsen gör så om Du har problem med Din eller kompisens M Box är det knappast Digidesigns fel - utan helt o hållet ditt eget!
Peder Postat 27 april 2005 Postat 27 april 2005 Hej Peder! Vad du är barnslig, tål du inte kritik eller? - Menvaddårå bara för hanses alla MBoxar funkar med musikdatorer enbart till MBox betyder ju inte detta att inte MBox bråkar med normala datorer! Nej det förstås, men då var det väl okej - Peder for President! - Ååhhh, Tack 😄!
wonderboy Postat 28 april 2005 Postat 28 april 2005 Hej MVH-Peder! Definiera "normala datorer" för mig mindre vetande. Jag menar, skall man bli president borde man kunna förklara saker på ett lättfattligt sätt för sina undersåtar. Jag krälar i stoftet och inväntar Eder kommuniké, O Mästare!
Peder Postat 28 april 2005 Postat 28 april 2005 (redigerat) Hej "Igår hade jag tre hårdrockskillar med mig till Kommunfullmäktiges sammanträde."! - Normal-datorn är av den sort man normalt finner hemma hos normal-person! Normal-person är av den sort man normalt finner med mindre än 4 st MBoxar uti sin ägo! PS Jag heter inte "MVH-Peder"... men kräla på om du nu tycker det verkat vettigt! Mvh Peder Redigerat 28 april 2005 av Peder
wonderboy Postat 28 april 2005 Postat 28 april 2005 Hej "Igår hade jag tre hårdrockskillar med mig till Kommunfullmäktiges sammanträde."! - Normal-datorn är av den sort man normalt finner hemma hos normal-person! Normal-person är av den sort man normalt finner med mindre än 4 st MBoxar uti sin ägo! PS Jag heter inte "MVH-Peder"... men kräla på om du nu tycker det verkat vettigt! Mvh Peder Det Du kallar för "normaldatorn" är då ett väldigt vagt begrepp. Det lär handla om en PC. Av dem finns det många fabrikat, årsmodeller och typer. Det är t o m så att två datorer med samma modellbeteckning kan innehålla olika komponenter. De är inte heller, i första hand, tänkta som "inspelningsmaskiner" för ljud. Om Du kollar runt lite på detta forum, upptäcker Du att alla program kan drabbas av att datorn inte riktigt vill hänga med och det är inget konstigt med det. Jag har tillgång till 4 M-boxar men äger bara en. De andra tre tillhör den skola jag är anställd på. Det kanske inte är normalt men det är kul. De datorer vi har där plus den jag själv har har inte modifierats för att kunna köra PT, det fungerar för det mesta bra. Du heter inte MVH-Peder, jag kallar Dig för MVH-Peder. Din trogne väljare, Wunderbaum.
Peder Postat 28 april 2005 Postat 28 april 2005 Hej "Pratar bara om annat än själva sakfrågan"! Nja, MBox är ju inget program som "kan drabbas av att datorn inte riktigt vill hänga med och det är inget konstigt med det." utan ett externt ljudkort! Datorn som MBox inte fungerar med funkar faktiskt klockrent med annat och har mycket bra prestanda i lite olika test-program min kompis kört på den. Datorn uppfyller även med råge de rekommendationer som Digidesign själva har, men det är klart eftersom dina MBoxar fungerar måste ju alla andras också göra det! Själv känner jag mig medskyldig då det var jag som tyckte att han skulle köpa MBox - den verkade ju så bra och så var det ju seriösa Digidesign som stod bakom. Har tidigare planerat att skaffa DigiRack, när allt annat blir färdigställt, men är numera väldigt tveksam kring det! Mvh Peder
wonderboy Postat 28 april 2005 Postat 28 april 2005 Tag hjälp av AOlsson och ChrisB på Protools-forumet, de är jätteduktiga! Om inte de kan hjälpa Dig, prova DUC:n. Ja, jag vet att det är lite jobb med det men det brukar betala sig. Jag vågar lova att där sitter det någon som har lösningen på Ert problem. PM:a också Pusa. Hans problem visade sig bestå i ett inställningsfel i Biosen. AOlsson hjälpte honom med det. Leta också som ett djur på Digidesigns hemsida i övrigt, jobbigt men brukar betala sig i sista änden. Jag skall inte retas med Dig. Dock måste jag få ur mig följande. En kompis körde Q-base på sin PC, inget funkade. Han höll på och grejade och grejade, letade på forum, kontaktade Steinberg och fan och hans moster. Till slut höll han på att förvandlas till en yxmördare. Provade M-box och PTLE, fungerade klockrent med en gång! Jag är ledsen för Era problem men Ni kan lösa dem och lösningen finns att finna i datorn. Med vänliga hälsningar Wonderboy
Peder Postat 28 april 2005 Postat 28 april 2005 Hej! Jag säger inte att det inte går att fixa! Självfallet kan man se det som att felet ligger i att man ska ändra BIOS-inställningar i datorn och liknande och visst ifall man "Letar som ett djur på Digidesigns hemsida i övrigt" och internet, osv - så löser sig kanske alla problem såsmåningom, men varken jag eller kompis har våran tid till det priset för det är det ingen som har och då är det billigare och enklare att slänga MBox och köpa något annat (... ... som fungerar utan nya BIOS-inställningar i datorn & Co) Allt det har ansvaret som i musik-datavärlden läggs på kunden är i mitt tycke fullkomligt absurt! Det är ju just det jag betalar för att slippa! Jag kan gärna betala dubbla priset bara det funkar och det var just det jag trodde att MBox gav, nu sitter jag med ett Audiophile Firewire för 2000:- som funkar klockrent medan kompisen har en MBox för 4000:- som inte funkar, eller rättare sagt jag köpte 2st Audiophile Firewire och har lånat ut den ena till honom som plåster på såren och han har dessutom ytterligare en stationär dator med massa ljud-godis uti men det hör egentligen inte till saken för hade han varit fattig student då hade han suttit där med sin MBox som aldrig funkade! Mvh Peder
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.