Fredrik909 Postat 22 mars 2016 Postat 22 mars 2016 Hej! Funderar på att inhandla mig en jamman solo xt looperpedal. Denna pedal ska man tydligen med hjälp av USB kunna föra över loopar mellan pedalen och datorn. Har någon erfarenhet av denna typ av pedal? Kan man spela in flera loopar och sedan föra in i t.ex. Garageband eller dylikt program och lägga till lite "dator-instrument", mixa och redigera där och på så sätt skapa en låt?
AnthonyS Postat 22 mars 2016 Postat 22 mars 2016 (redigerat) Det beror helt på vad du vill åstadkomma och var i kedjan din pedal sitter. Jag har importerat loopar från min TC Ditto X2 via usb till datorn och in i Logic, men det är viktigt att komma ihåg att om man som jag har den i FX-loopen på stärkaren så får man alla effekter plus ljudet av pre-ampen, vilket låter apa i datorn om man inte börjar lägga på slutstegssimulering och högtalarimpuls i sin mjukvara. Du kan absolut importera filerna i Logic, men då hade jag kört gitarren rakt in i pedalen, alternativt kört på ren kanal på stärkaren, om du inte vill sitta med EQ och diverse simuleringar en bra stund. Jag använder mina ljudfiler från Loop-pedalen som skisser. Sparar dem i datorn och plockar fram dem för att komma ihåg idéer, ackordföljder, solon etc. EDIT: Stavfel. Redigerat 22 mars 2016 av AnthonyS 1
Fredrik909 Postat 22 mars 2016 Trådstartare Postat 22 mars 2016 Det beror helt på vad du vill åstadkomma och var i kedjan din pedal sitter. Jag har importerat loopar från min TC Ditto X2 via usb till datorn och in i Logic, men det är viktigt att komma ihåg att om man som jag har den i FX-loopen på stärkaren så får man alla effekter plus ljudet av pre-ampen, vilket låter apa i datorn om man inte börjar lägga på slutstegssimulering och högtalarimpuls i sin mjukvara. Du kan absolut importera filerna i Logic, men då hade jag kört gitarren rakt in i pedalen, alternativt kört på ren kanal på stärkaren, om du inte vill sitta med EQ och diverse simuleringar en bra stund. Jag använder mina ljudfiler från Loop-pedalen som skisser. Sparar dem i datorn och plockar fram dem för att komma ihåg idéer, ackordföljder, solon etc. EDIT: Stavfel. Tack för svaret! 🙂 Då detta är min första pedal så blir det endast denna pedal i kedjan, alltså gitarr-pedal-förstärkare. Detta bör alltså inte vara något problem? Visste inte att TC Ditto x2 hade USB möjligheter, kanske bör satsa på den istället?
AnthonyS Postat 22 mars 2016 Postat 22 mars 2016 Tack för svaret! 🙂 Då detta är min första pedal så blir det endast denna pedal i kedjan, alltså gitarr-pedal-förstärkare. Detta bör alltså inte vara något problem? Visste inte att TC Ditto x2 hade USB möjligheter, kanske bör satsa på den istället? Det beror lite på vad målet är. Det är två ganska olika pedaler. Digitechen har betydligt fler finesser när det gäller själva looparna. TCn är mer rakt på sak, med färre funktioner.
AnthonyS Postat 22 mars 2016 Postat 22 mars 2016 (redigerat) Och nej, det borde inte bli några som helst problem så länge du är medveten om att det ljud du får ut ur pedalen när du exporterar ljudfilen eller loopen till datorn låter ganska rejält annorlunda än det du hör genom stärkaren när du spelar. Redigerat 22 mars 2016 av AnthonyS
Fredrik909 Postat 23 mars 2016 Trådstartare Postat 23 mars 2016 Och nej, det borde inte bli några som helst problem så länge du är medveten om att det ljud du får ut ur pedalen när du exporterar ljudfilen eller loopen till datorn låter ganska rejält annorlunda än det du hör genom stärkaren när du spelar. Tänker nog satsa på TCn. På vilket sätt blir ljudet annorlunda menar du?
AnthonyS Postat 23 mars 2016 Postat 23 mars 2016 (redigerat) Du får inte alls med färgningen och förstärkningen från din förstärkare. Du får bara med det ljud som går in i pedalen, dvs endast den rena, oprocessade gitarrsignalen i ditt fall. EDIT: Stavfel. Igen. Redigerat 23 mars 2016 av AnthonyS
Fredrik909 Postat 23 mars 2016 Trådstartare Postat 23 mars 2016 Du får inte alls med färgningen och förstärkningen från din förstärkare. Du får bara med det ljud som går in i pedalen, dvs endast den rena, oprocessade gitarrsignalen i ditt fall. EDIT: Stavfel. Igen. Just ja, men det går väl att "lösa" med mjukvaruförstärkare?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.