Sprunk Postat 17 mars 2016 Postat 17 mars 2016 Jag har en kondensator mikrofon som brummar hela tiden när den är på, förutom när jag håller självaste metal kroppen med högerhanden och själva ''nätet'' där den fångar in ljud med vänster. Har något med... statisk el att göra? En annan sak som är konstig är när jag rör vid mitt ljudkort som har ett aliminium skal, så ändras det brummande ljudet grad lite. Skit konstigt! Hur fixar jag detta??
Claes Holmerup Postat 17 mars 2016 Postat 17 mars 2016 Kolla om kabeln är ok, så att inte t ex skärmen har lossnat i den. Har du någon annan kabel att testa med?
laban1 Postat 17 mars 2016 Postat 17 mars 2016 Testa som sagt annan kabel först, hur har du gjort med phantom-matning? i annat fall testa t ex en dynamisk mikrofon (utan phantom matning) har du samma fel där?
Sprunk Postat 18 mars 2016 Trådstartare Postat 18 mars 2016 Kabeln är okej, testade med en splitad Y kabel och samma hände. ang. phantom-matningen vet jag inte vad du riktigt menar, men jag prata med farsan och han sa att det kanske hade med jodningen att göra och att jag skulle testa och dra en koppar sladd från datorn till ett elementet eller något sånt twistat 😲
laban1 Postat 18 mars 2016 Postat 18 mars 2016 ang. phantom-matningen vet jag inte vad du riktigt menar, kondensatormic behöver spänningsmatning oftast på +48V eller möjligen batteri på en del (får ofta sämre prestanda då)
Claes Holmerup Postat 18 mars 2016 Postat 18 mars 2016 Splittad Y-kabel? Kör du med telekabel till en kondensatormick, alltså...? I så fall har du felet där. Kondensatormicken måste spänningsmatas av det som kallas fantommatning från preampen/ljudkortet - och fantommatningen kommer bara ut på XLR-kontakten, så du behöver en riktig mikrofonkabel - alltså XLR hane i ena änden och XLR hona i andra änden.
Minja Postat 19 mars 2016 Postat 19 mars 2016 Kolla även så du inte har någon högtalare riktad mot micken, så det blir rundgång.
Sprunk Postat 19 mars 2016 Trådstartare Postat 19 mars 2016 Splittad Y-kabel? Kör du med telekabel till en kondensatormick, alltså...? I så fall har du felet där. Kondensatormicken måste spänningsmatas av det som kallas fantommatning från preampen/ljudkortet - och fantommatningen kommer bara ut på XLR-kontakten, så du behöver en riktig mikrofonkabel - alltså XLR hane i ena änden och XLR hona i andra änden. Nej det är en XLR kabel som är splitad som ett Y, med två hanar respektive en hona. Sätter givetvis på phantom power när jag ska spela in, och följer efter bruksanvisningen som säger att man ska sänka ljudnivån innan man sätter på den, för att inte förstöra sin utrustning. Sorry för att jag formulerar mig så flummat. Kan det vara något med jordningen? Vi har inget jordat el uttag nämligen, så tänker att det kan dpela in.
Claes Holmerup Postat 19 mars 2016 Postat 19 mars 2016 Hur är den kabeln kopplad? Är det parallellkopplat pin till pin, eller är den kanske gjord för att vara en stereo till två mono...? Jag skulle i första hand testa med en helt vanlig mikrofonkabel oavsett vilket - för med en Y-kabel enligt det du beskriver, kan man riskera att ha fantommatningen på från båda ingångarna som hanarna är kopplade till - och det kan skapa problem... Om det handlar om jordningen, så kan du enkelt testa genom att dra en förlängningskabel från köket eller annat rum där det finns jordade uttag - MEN se till att koppla ALLT i studion till den förlängningskabeln, så att det inte är något som är kopplat i rummets uttag och en del till förlängningskabeln. OBS!!! Detta är dessutom bara för en tillfällig test, eftersom det inte är godkänt att göra det till en permanent lösning av elsäkerhetsskäl.
Sprunk Postat 20 mars 2016 Trådstartare Postat 20 mars 2016 (redigerat) Hur är den kabeln kopplad? Är det parallellkopplat pin till pin, eller är den kanske gjord för att vara en stereo till två mono...? Japp den är gjord för stereo till mono. Fattade nämligen inte hur man fick stereo till mono i mjukvarupogrammet så jag skaffade en sån istället, inte så teknisk av mig... 😊 Kan detta ha pajjat min mikrofon tror du? Om det handlar om jordningen, så kan du enkelt testa genom att dra en förlängningskabel från köket eller annat rum där det finns jordade uttag - MEN se till att koppla ALLT i studion till den förlängningskabeln, så att det inte är något som är kopplat i rummets uttag och en del till förlängningskabeln. OBS!!! Detta är dessutom bara för en tillfällig test, eftersom det inte är godkänt att göra det till en permanent lösning av elsäkerhetsskäl. Får testa detta. Redigerat 20 mars 2016 av Sprunk
Claes Holmerup Postat 20 mars 2016 Postat 20 mars 2016 (redigerat) Japp den är gjord för stereo till mono. Fattade nämligen inte hur man fick stereo till mono i mjukvarupogrammet så jag skaffade en sån istället, inte så teknisk av mig... 😊 Kan detta ha pajjat min mikrofon tror du? Svårt att säga - men det är en olämplig koppling. Det beror på hur den är kopplad. Är den kopplad helt parallellt, så kanske det inte händer något, men om man har tagit ut vad man tror är "höger/vänster" (som inte alls är höger/vänster, utan + och - för en monosignal i den balanserade kopplingen) till varsin XLR-hane, så kan det hända mindre trevliga saker... Jag gissar att problemet var att du bara hörde ljudet i ena kanalen? I programmet spelar du in micken på ett monospår istället för ett stereospår, så kommer du att kunna panorera ljudet dit du vill i stereobilden. 🙂 Redigerat 20 mars 2016 av Claes
Sprunk Postat 22 mars 2016 Trådstartare Postat 22 mars 2016 Fixat! stoppade in en koppar kabel in i nätet medans jag höll andra änden i handen och den gjorde ifrån sig ett oväntat plopp ljud och brummet försvann!!
Sprunk Postat 23 mars 2016 Trådstartare Postat 23 mars 2016 Kan jag har råkat skada ljudkortet av detta? Det klickar då och då när jag spelar upp ljud i hörlurarna och monitorerna, det har det inte gjort tidigare 🙁 Då är det bara att sitta kvar i samma läge.. Behöver inte ens hålla i den! det var som att jag gav den en elektrisk stöt eller något haha
slejnard Postat 23 mars 2016 Postat 23 mars 2016 Fixat! stoppade in en koppar kabel in i nätet medans jag höll andra änden i handen och den gjorde ifrån sig ett oväntat plopp ljud och brummet försvann!! 😳 Prova en riktig mikrofonkabel som Claes sa. XLR-hane i ena änden och XLR-hona i andra.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.