Jump to content
Annons

Få mer starkt och klart, modernt sound på rösten

ZebTheCar

Recommended Posts

När jag spelar in min röst så upplever jag den som att det låter tunt. Det låter lätt på något sätt. Jag får inte till det där bredare och tyngre soundet som jag tycker att många moderna produktioner har idag på sångrösterna.

Vad skulle ni har som checklista när det gäller mix av sångröst 2016 till pop-låtar?

Självklart olika från fall till fall, men om vi pratar generellt.

Dela på andra sajter

Annons
MusicIsMath (oregistrerad)

Sjung närmare miken så du får mer proximity. Funkar inte det kan du kanske kolla på en annan mik?

MVH // Julia

Dela på andra sajter

Håller med de tidigare förslagen!

Sjung in en kort fras på 3 olika avstånd från micken och lyssna vad som blir bäst grundmaterial.

Skär bort låga frekvenser med EQ (högpass).

Kompressor.

Kanske dubba sången i refränger mm.

En försiktig dist/saturation kan göra sången lite mer angelägen.

Ett kort reverb med lite längre predelay kan göra sången bredare utan att den hamnar "för långt bort".

Stereodelay med lite skillnad i delaytid mellan höger och vänster öra ger bredd.

Testa olika kombinationer av reverb och delay och se vad som passar stilen och låten.

De-esser eftersom framför allt kompressorn brukar plocka fram "s" och liknande.

Sen brukar det bli någon eller några EQ-korrigeringar längs vägen.

Överlag tycker jag att sång är svårast, samtidigt som den kanske är viktigast, att mixa. Jag tycker att mixvideos är bra för att se olika arbetssätt - man kan få generella tips även om man inte har exakt samma pluggar som i videon. Sök på "mixing vocals". 🙂

Dela på andra sajter

När jag spelar in min röst så upplever jag den som att det låter tunt. Det låter lätt på något sätt.

Testa med mer kompression ! Sedan jämför du dig kanske med bästa sångarna som finns. Hur är det med inlevelse och attityd i sången? Kanske lättare att avgöra om du har ngt ljudexempel..

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Jag skulle inte testa mer kompression, i alla fall inte över hela sångspåret. Jag skulle istället jobba med flera parallella kopior av sången där olika delar av din röst förstärks.

Se också till att jobba med andras röster - om du inte redan gör det.

Vad har du för ljudkort/preamp?

/A

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.