Casperfren Postat 22 mars 2016 Postat 22 mars 2016 (redigerat) Vet inte om det blev bättre eller sämre. Arbetade lite mer på låten i alla fall. https://www.dropbox....ait-05.mp3?dl=0 Definitivt bättre. sången låter lite middig och basen kan vara lite mer bärande., säg i 400hz området låter även lite statiskt, du kan med fördel automatisera volymen på typ allting, exempelvis köra igenom låten och rida instrument för instruments volym som en musiker, detta kräver ju träning som allt annat, det är en konst. Då brukar jag också hitta bättre eq sättningar efteråt på allt av någon anledning. Men detta är mer nyanser, det lät inte som att du var helt ute och cyklade:) Redigerat 22 mars 2016 av Casperfren
freddie Postat 22 mars 2016 Postat 22 mars 2016 (redigerat) För ca ett halvår sedan tackade jag för min tid här på forumet. Under flera månader var det mellan 1-3 inlägg per dag. Inte trådar, inlägg! Forumet var stendött. Dock har jag inte kunnat hålla musklicket borta från forumlänken och nu har det börjat ta fart igen och det gläder ingen mer än mig själv. Allt vad som är relaterat med en musikstudio intresserar mig helt otroligt mycket. Tanken på "musikstudio" och allt som kommer därtill är för mig roligare än både låtskrivande och spelande. Därför kunde jag inte låta bli att nappa på denna tråd. Materialet (främst tummor) är svårt att få till pga dess minimalistiska inspelning. När pukorna är integrerade med symbalpketet så blir det knivigt. Att inte ha hihaten separerad gör inte saken bättre. Joachime: Snygg (väldigt snygg!) tweak på samspelet mellan kick/virvel. Virveln är asgrym. Bra jobbat! Kanske något för torr sång, enligt mitt tycke. Övrigt; hur bra som helst. Mixen blev något hypad i diskanten på viveln. Mixen är gjord i hörlurar varpå stor risk för hängmatta men vem gillar inte hängmattor;-) https://www.dropbox....r away.mp3?dl=0 Edit: Bara några saknade bokstäver här å där. Redigerat 22 mars 2016 av freddie
joachime Postat 22 mars 2016 Postat 22 mars 2016 Joachime: Snygg (väldigt snygg!) tweak på samspelet mellan kick/virvel. Virveln är asgrym. Bra jobbat! Kanske något för torr sång, enligt mitt tycke. Övrigt; hur bra som helst. Tack för feedback! 🙂 Jag började med att mixa trumspåren med minimalt antal pluggar. Tror bara det ligger eq på överhäng och rum. Och parallellkompression då. Men sedan insåg jag att jag behövde mer rum på kick/snare, och lite mer definition i kicken. Så jag la en instans av Addictive Trigger på de två kanalerna och bläddrade igenom presets. Angående sången så letade jag en längre plåt men fastande för en kortare med tydligare tidiga reflektioner. Passade in i tänket naturligt/oprocessat. 🙂 Mixen blev något hypad i diskanten på viveln. Mixen är gjord i hörlurar varpå stor risk för hängmatta men vem gillar inte hängmattor;-) Snyggt kontrollerat mellanregister på leadsången. Kan tycka att reverbet är lite för bright. Du har jobbat fram pukorna bra. Och det scoopade överhänget funkar bra mot kick och snare. Ger mer plats till gitarrerna.
Anders F Postat 23 mars 2016 Trådstartare Postat 23 mars 2016 Härligt att se vilken fart det ändå blev här. Ska bli spännande att lyssna på era mixar senare :-)
Anders F Postat 23 mars 2016 Trådstartare Postat 23 mars 2016 Tänkte jag gör min mix även tillgänglig att lyssna på direkt i tråden för den som vill det :-) Your browser does not support the HTML5 audio tag MVH Anders
Casperfren Postat 23 mars 2016 Postat 23 mars 2016 Tänkte jag gör min mix även tillgänglig att lyssna på direkt i tråden för den som vill det :-) Your browser does not support the HTML5 audio tag MVH Anders Hur gör man det? 🙂
Anders F Postat 23 mars 2016 Trådstartare Postat 23 mars 2016 Hur gör man det? 🙂 Om du lägger den på dropbox under public och klistrar in länken du får vid delning i en tråd på forumet så skapas en spelare automatiskt :-) MVH Anders
Casperfren Postat 23 mars 2016 Postat 23 mars 2016 (redigerat) www.dropbox....um mix.wav?dl=0 Nej, händer inte. Redigerat 23 mars 2016 av Casperfren
slejnard Postat 23 mars 2016 Postat 23 mars 2016 Prova ta bort s från HTTP. Vet att dropbox inte gillar å ä ö heller.
Casperfren Postat 23 mars 2016 Postat 23 mars 2016 Oh well. Ni får gärna lyssna och kommentera endå om ni vill, då jag jobbat en del på den
slejnard Postat 23 mars 2016 Postat 23 mars 2016 Ska lyssna på allas vid datorn imorn. Bra jobbat att ni tagit er tid.
joachime Postat 24 mars 2016 Postat 24 mars 2016 (redigerat) Nu har jag lyssnat på övriga mixar. Freddies har jag ju redan kommenterat så jag fokuserar på de andra. 🙂 Anders F Tycker gitarerna sitter bra. Känner igen valet av panoreringar 🙂 Och du har fått pli på riden. Leadsångens essen sticker ut lite väl mycket. Hade själv problem med det. Det händer något med trum-triggningen i stegringen från 3:17. Lite flam-vibb. Neosus Akustiska gitarren får fokus. Känns behagligt. Återigen bra placering av gitarrerna. Mycket diskant i mixen, framförallt överhänget. Lite basfattig också. Skulle vilja ta en tonkontroll och backa tillbaka lite. 🙂 Sången upplevs som nasal i förhållande till de öppna gitarrerna. Gate'n på trummorna öppna inte upp i stegringen vid 3:17. Casperfren Beefy trummor och bas! Ger bra energi i introt. Den krispiga leadsången ger mig lite Manley Ref C-vibb. Elgitarrerna drunknar lite i mixen. Levander Leadens dub ligger lika starkt i mix. Det funkar, men det blir lite mycket ess och t. Prova att skära diskanten på dubben. Och kanske jobba med att flytta ut olika instrument i stereobilden. I kombination med att komprimera de enskilda instrumenten så de behåller lite energi i tystare partier. Sången dominerar de tysta partierna som det är nu. Bra jobbat allihop! Redigerat 24 mars 2016 av joachime
Casperfren Postat 24 mars 2016 Postat 24 mars 2016 Casperfren Beefy trummor och bas! Ger bra energi i introt. Den krispiga leadsången ger mig lite Manley Ref C-vibb. Elgitarrerna drunknar lite i mixen. Bra jobbat allihop! Tack! Kan hålla med om gitarrerna som drunknar. Hittar inte manely ref c på spotify. Mvh
Anders F Postat 24 mars 2016 Trådstartare Postat 24 mars 2016 Nu har jag lyssnat på övriga mixar. Freddies har jag ju redan kommenterat så jag fokuserar på de andra. 🙂 Anders F Tycker gitarerna sitter bra. Känner igen valet av panoreringar 🙂 Och du har fått pli på riden. Leadsångens essen sticker ut lite väl mycket. Hade själv problem med det. Det händer något med trum-triggningen i stegringen från 3:17. Lite flam-vibb. Neosus Akustiska gitarren får fokus. Känns behagligt. Återigen bra placering av gitarrerna. Mycket diskant i mixen, framförallt överhänget. Lite basfattig också. Skulle vilja ta en tonkontroll och backa tillbaka lite. 🙂 Sången upplevs som nasal i förhållande till de öppna gitarrerna. Gate'n på trummorna öppna inte upp i stegringen vid 3:17. Casperfren Beefy trummor och bas! Ger bra energi i introt. Den krispiga leadsången ger mig lite Manley Ref C-vibb. Elgitarrerna drunknar lite i mixen. Levander Leadens dub ligger lika starkt i mix. Det funkar, men det blir lite mycket ess och t. Prova att skära diskanten på dubben. Och kanske jobba med att flytta ut olika instrument i stereobilden. I kombination med att komprimera de enskilda instrumenten så de behåller lite energi i tystare partier. Sången dominerar de tysta partierna som det är nu. Bra jobbat allihop! Sjyst feedback!!! Ska återkomma med feedback jag också, men har fastnat i lite mixjobb som måst bli klart bara :-) MVH Anders
kristiang Postat 25 mars 2016 Postat 25 mars 2016 (redigerat) Gav mig också på en mix på den här låten. Trevligt arkiven den där siten så man tackar för tipset! https://soundcloud.com/kristiangrundstrom/back-home-to-blue/s-uJG0O Edit.. Verkar gå mindre bra att länka till Soundcloud.. Redigerat 25 mars 2016 av kristiang
KillwithSkill Postat 26 mars 2016 Postat 26 mars 2016 (redigerat) Edit.. Verkar gå mindre bra att länka till Soundcloud.. Kan det vara för att det är ett privat klipp? Redigerat 26 mars 2016 av KillwithSkill
kristiang Postat 26 mars 2016 Postat 26 mars 2016 Kan det vara för att det är ett privat klipp? Jo det verkar vara så. Lite synd men men. 🙂
Neosus Postat 28 mars 2016 Postat 28 mars 2016 (redigerat) Gjorde en ny mix! Your browser does not support the HTML5 audio tag 😱 Fixa till sångljudet är det svåraste! Redigerat 28 mars 2016 av Neosus
Anders F Postat 29 mars 2016 Trådstartare Postat 29 mars 2016 Gjorde en ny mix! Your browser does not support the HTML5 audio tag 😱 Fixa till sångljudet är det svåraste! Börjar lite smått att kommentera mixarna :-) Tycker om luften du har i din mix. Diskanten blev lite mycket för öronen ett tag och jag hade nog dragit ner på den. Ett tips för att få till ett bra sångljud enligt mig är att ha mycket predelay på reverbet, runt 150ms brukar jag ligga på. Sedan brukar jag ofta ha ett slap delay i mono i mitten. Detta brukar skapa snyggt djup utan att ta bort närheten i rösten. MVH Anders
Jayway Postat 29 mars 2016 Postat 29 mars 2016 Hej! Kul initiativ, Anders! Jag tycker det är otroligt lärorikt att sitta och mecka med en sån här låt. Här kommer min mix, alla kommentarer mottages tacksamt! :-) https://www.dropbox.com/s/jw2dk78a9vvf7uc/TheLongWait-Jayway-20160329.mp3?dl=0 / Jonas
Casperfren Postat 29 mars 2016 Postat 29 mars 2016 Hej! Kul initiativ, Anders! Jag tycker det är otroligt lärorikt att sitta och mecka med en sån här låt. Här kommer min mix, alla kommentarer mottages tacksamt! :-) https://www.dropbox....160329.mp3?dl=0 / Jonas Najs cymbaler och djup i mixen. Virveln är låter rätt så strypt. Om du fixar den skulle mixen låta typ 80 procent bättre. Lyssna på joachimes mix här i tråden. Sången skulle också behöva lite luft. Testa att kopiera sångspåret, lägga ett hipass på 2,5K eller högre och komprimera/limitera hårt och blanda in.
Jayway Postat 30 mars 2016 Postat 30 mars 2016 Najs cymbaler och djup i mixen. Virveln är låter rätt så strypt. Om du fixar den skulle mixen låta typ 80 procent bättre. Lyssna på joachimes mix här i tråden. Sången skulle också behöva lite luft. Testa att kopiera sångspåret, lägga ett hipass på 2,5K eller högre och komprimera/limitera hårt och blanda in. Tack för bra feedback, Casperfren! Jag ska kika på virveln och sången, återkommer kanske med någon fråga. 🙂
KillwithSkill Postat 1 april 2016 Postat 1 april 2016 Your browser does not support the HTML5 audio tag
joachime Postat 5 april 2016 Postat 5 april 2016 Kommenterar de senaste mixarna. Killwithskill Bra tjong i mixen! Gillar hur övriga instrument placerar sig runt sången. Lite för mycket av det goda i diskanten för min smak. 🙂 Jayway Håller med Casperfren. Cymbalerna passar bra in i mixen. Kul med melodigitarr som tar lite mer plats! Saknar lite tryck i det lägre registret. kristiang Behagligt sångljud. Kunde mått bra av en gnutta de-esser. 🙂
Die Hard (oregistrerad) Postat 5 april 2016 Postat 5 april 2016 Laddar ner filerna nu så får se när jag hinner med mixa det här. Inte min typ av musik eller genre och inte insatt men kan vara kul testa något man inte är van vid och se hur det kan gå mixa till.
KillwithSkill Postat 6 april 2016 Postat 6 april 2016 Kommenterar de senaste mixarna. Killwithskill Bra tjong i mixen! Gillar hur övriga instrument placerar sig runt sången. Lite för mycket av det goda i diskanten för min smak. 🙂 Hehe ☺️ Ja jag märker när jag drar på volymen så är det lite för mkt topp. Ändå så har jag de-esser på det mesta. Jag gjorde heller inga utpannoreringar då jag tycker det är lite för snå¨lt med dubbningar, dvs inga. Man skulle vilja ha nåt som lyfter refrängerna med nåt i stereo. Så jag höll det mesta i mitten med en lite stereo-breddar-hitte-på.
kristiang Postat 6 april 2016 Postat 6 april 2016 Behagligt sångljud. Kunde mått bra av en gnutta de-esser. 🙂 Tack för lyssnandet! Körde en referns på en Jill Johnssonlåt (minns dock inte vilken) och gjorde den här avvägningen. 🙂 Svårt det där med S-ljuden. Man lyssnar sig hårt på dem men kunde nog dra ner lite mer som du säger.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.