Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har stött på ett tekniskt hinder i mina produktioner. Har testat många olika samples och metoder för att få till ett "djupare slag" i mina kicks utan att uppoffra dynamiken. Här finner ni flera ljudexempel på vad jag eftersöker: http://cl.ly/302d0y2d2f3a

Naturligtvis framhävs kicken genom att compress sidechaina övrig musik. Att slänga på en hård limited på kicken är ett enkelt sätt att lösa det på, men då försvinner dynamiken. Är det möjligtvis bara top-kicken som man komprimerar hårt?

Jag är på jakt efter en strategi för att kunna själv kunna mixa fram liknande kickar i mina egna produktioner. Är det något ni skulle kunna hjälpa till med?

Annons
Postat

Hitta en bra bastrummeplugin. Själv använder jag BigKick från Pluginboutique. Kostar runt en femhundring. Lätt värd varenda krona.

Där kan du kombinera en sampling (top-kicken) med botten-kicken - som egentligen är en synt som producerar djup och snärtbas. Du kan ställa decay, release, hold, blend, m.m., och viktigast av allt - tonart. Du kan även köpa till samplepacks eller kombinera med egna samples för att få en personlig bastrumma.

Med denna kommer kicken att låta grymt redan utan kompressor och EQ, så man slipper EQa och komprimera till förbannelse bara för att det ska låta okej.

Postat

Inte helt säker på vad du menar med djupare slag. Men en grej jag brukar göra för att till exempel få mer smack-ljud/mid i kicken är att skicka en send till en ny kanal och eq:a bort all botten för att sedan blanda med originalsignalen.

Se också till så att kicken inte konkurerar med andra frekvenser i någon större utsträckning genom att använda eq eller helt enkelt stämma upp eller ner den.

• 2 veckor senare...
Postat

Ett litet knep kan vara att lägga någon form av synth-våg som triggas av kicken. Jag har testat med rena frekvensgenereatorer som du skapar ett spår till, och gatear den sidechainad från kick (funkar min förklaring?). Blanda sen in det vanliga spåret. Du behållerdynamiken och lägger till frekvensinformation.

Stämmer du den synthsignalen med sample eller låtens tonart så får du en djupare kick, men också en möjlighet att lägga harmonier... en cool grej!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.