MusicIsMath (oregistrerad) Postat 15 mars 2016 Postat 15 mars 2016 (redigerat) Hej! Alltså, jag har enskild firma och vill eventuellt starta ett skivbolag eller i a f en -etikett för min musik. Dels för att förenkla releaser och dels för att hålla koll på musiken. Kommer bara syssla med digitala releaser till en början. Frågor: 1. Är det bara att hitta ett skivbolagsnamn och sätta igång? Eller behöver man på något vis registrera och få ett godkännande från någon myndighet? Vet att NCB måste godkänna musik innan det trycks t ex. Finns det något motsvarande för digitala releaser? 2. Om jag har co-writers, medproducenter och artister på låtarna och vi kommit överens om att dela credits. Är jag personligt ansvarig för att ge dem eventuella royalties? Finns det sätt att automatisera utbetalning till co-writers från iTunes, Spotify t ex? 3. Hur är det från PRO:s som STIM. Måste alla parter som jag skriver med vara medlemmar för att jag ska kunna registrera verket hos dem? Är deras utbetalningssystem automatiserat eller går pengarna genom mig, som skivbolags-CEO? 4. Vilket aggregat skulle ni främst rekommendera för digitala releaser? Kan tänka mig att erlägga kostnader själv. Är Universals aggregat bra? Vad hette det nu igen? 5. Vad är praxis i Sverige när man samskriver en låt med någon? Vet att man upprättar så kallade split-sheet-kontrakt i USA, exempelvis. Men finns det något mer officiellt sätt att gå till väga i Sverige? Någon specifik branschorganisation som man kan gå genom för att få det mer officiellt? 6. Är det engelska begreppet "music publishing" samma som "musikförlag" i svensk terminologi? 7. Etikett och skivbolag, är det samma sak? Skillnad? Ursäkta n00b-frågorna och stort tack! MVH // Julia Redigerat 16 mars 2016 av Gäst
Naymari Postat 15 mars 2016 Postat 15 mars 2016 STIM. Ni behöver dokumentet: "Agreement of copyright-split" som du finner på länken nedan. https://www.stim.se/sv/om-upphovsratt/fordelningsregler/fri-fordelning
MusicIsMath (oregistrerad) Postat 15 mars 2016 Postat 15 mars 2016 Är det inte bara att dela 50/50 eller hur man vill göra, måste man krångla till det??? Jo, det är tanken... Men jag vill liksom veta hur det fungerar rent praktiskt.
everlastingrecords Postat 15 mars 2016 Postat 15 mars 2016 Hej Jag kan svara på några av frågorna men hinner inte nu. Återkommer.
MusicIsMath (oregistrerad) Postat 15 mars 2016 Postat 15 mars 2016 Hej Jag kan svara på några av frågorna men hinner inte nu. Återkommer. Jippie, ser fram emot ditt svar!
JJRockford Postat 16 mars 2016 Postat 16 mars 2016 Angående aggregator så tyckte jag CD Baby var bäst när jag jämförde för några år sen.
MusicIsMath (oregistrerad) Postat 16 mars 2016 Postat 16 mars 2016 Lutar åt CD Baby, ja. Har de bytt modell? Tar de ut en engångssumma numera?
MusicIsMath (oregistrerad) Postat 17 mars 2016 Postat 17 mars 2016 Poängterar att jag ögnat igenom minst 3 år av gamla inlägg och inte hittat svar på mina frågor... Tacksam för svar!
slejnard Postat 17 mars 2016 Postat 17 mars 2016 Fråga 4: spinnup heter det. Använder det själv och fungerar bra. Inte så fasligt dyrt heller.
MusicIsMath (oregistrerad) Postat 18 mars 2016 Postat 18 mars 2016 (redigerat) Tack för svar! Fråga 5, 6, 7 är hyfsat klart. Någon som har lite mer info kring de övriga frågorna? Finns det någon litteratur som man kan läsa som är skriven för svenska förhållanden? Redigerat 18 mars 2016 av MusicIsMath
wwilton Postat 18 mars 2016 Postat 18 mars 2016 1. För att starta skivbolag behöver du bland annat ha en enskild firma (andra bolagsformer fungerar också), men du behöver också ansöka om en egen bolagskod för ISRC. Det gör du via IFPI. En bolagskod behöver du för att kunna sätta ett "ID" (ISRC-kod) på dina verk. En ISRC-kod för ett verk kan se ut t.ex. såhär: SEY3M1602101 SE - Land Y3M - Bolagskod 16 - År 021 - Katalognummer 01 - Spårnummer Vet inte hur relevant det är för frågan, men det kan vara bra att veta hur man faktiskt läser en ISRC-kod.. Dokument och mallar för att ansöka om bolagskod kan du hitta här: http://www.ifpi.se/d...ment-och-mallar
everlastingrecords Postat 24 mars 2016 Postat 24 mars 2016 1. Utöver wilton skrev så måste du även få godkännande av ncb,även vid digitala släpp. 2. Nej, du måste stå för utbetalning av de royaltys som kommer bolaget tillgodo.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.