Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag införskaffade nyligen en ny dator med USB ljudkort (Steinberg UR 22mkII). Jag har dock problem med latency med nya burken 🙁

I guitar rig 5 fÄr jag en latency pÄ 20 och cpu belastning pÄ 30 % (high quality mode). Har laddat hem senaste drivrutinerna och anslutit till USB 2,0 ingÄngen. I ljudkortets kontrollpanel Àr buffer size instÀllt pÄ 256 buffer size, sample rate 48000

I gamla burken körde jag ett PCI audiophile 2496 och dÀr fÄr jag med samma preset i guitar rig latency pÄ 12ms och cpu 18%, kör med 256 buffer size, sample rate 48000

Ny dator

overall latency 20,2ms

Input: 9,1ms

Processing: 5,3ms

Output: 5,8ms

CPU 30%

Gammal dator

overall latency 11,9 ms

Input: 6ms

Processing: 5,3ms

Output 0,6ms

CPU 18%

NÄgon som vet vad detta kan bero pÄ, Àr det nya ljudkortet kasst helt enkelt?

Funderade pÄ att sÀtta in audiophile kortet i nya burken men upptÀckte att jag bara har PCI express anslutningar. Men det verkar finnas kort som kan konvertera gamla PCI anslutningar till PCI express, vet inte om det kan va nÄt

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Du har inte nÄgot energispar pÄslaget pÄ de nya som inte Àr var pÄ i den gamla? Visserligen suger USB, men riktigt sÄ illa bordet inte vara.

Postat

Du har inte nÄgot energispar pÄslaget pÄ de nya som inte Àr var pÄ i den gamla? Visserligen suger USB, men riktigt sÄ illa bordet inte vara.

Tack för tipset! 🙂 Lyckades fĂ„ ner CPU belastningen till 9% genom att Ă€ndra energispar i windows 7. Men latencyn ligger fortfarande pĂ„ 20ms. Hmm undra om Steinbergs asio driver Ă€r dĂ„lig och jag skall köra asio 4 all istĂ€llet. Har ljudkort med USB 3,0 mycket bĂ€ttre latency?

Postat

Dra ner buffersizen.

Jag drog ner buffersizen till 128 och sample rate till 44100, nu fick jag 14,6 ms latency. Men Àr inte detta en sjukt lÄg buffertsize, trodde 256-512 var standard typ? Har ganska dÄlig koll pÄ detta :-)

Kör förresten med en quadcore 3,2 Ghz pÄ nya datorn

Tack för hjÀlpen!

Postat (redigerat)

Jag kör sjĂ€lv med 64, och det funkar bra om man inte kör alltför krĂ€vande projekt, har 2 core 2.5 ghz. Du kan nog t.o.m dra ner lite till om du vill 🙂

Redigerat av JakobP
Postat

Borde vÀl tillÀgga att nÀr du Àr klar med inspelandet och börjar mixa sÄ kan du behöva dra upp buffersizen igen nÀr pluggarna blir fler sÄ att datorn inte jobbar för hÄrt.

Postat

Ok, gött! Nu verkar jag fĂ„ till en lite mer acceptabel latency 🙂. Funderar ev pĂ„ att byta mitt Steinberg kort och byta till ett ljudkort som stöder usb 3.0, kanske fĂ„r bĂ€ttre flyt dĂ„..

hj07 (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag sitter ocksÄ och stör mig pÄ lite vÀl hög latency nÀr det gÀller mitt Scarlett 2i2 (USB).

Jag har provat 2 andra ljudkort, Presonus Firepod och Focusrite Saffire 24, BĂ„da dessa ansluts via firewire.

BÄda dessa gick att köra pÄ markant lÀgre latency, och dessutom tynga ner betydligt hÄrdare. SjÀlvklart Àr det samma dator i samtliga fall.

SÄ mitt tips till dig blir att skippa USB och istÀllet satsa pÄ ett kort med firewireanslutning.

//HĂ„kan

Postat

Har ljudkort med USB 3,0 mycket bÀttre latency?

Vet inte om det finns nÄgra ljudkort med USB3.0, har i sÄ fall kommit de senaste Äret/Ären. Tycker tillverkarna slÀpar efter med tekniken, sÄ var det lÀnge nÀr USB2.0 kom, fanns bara ljudkort för USB1. Vet inte hur stor roll USB3 spelar nÀr det gÀller just latency, nÄgon som vet?

Postat (redigerat)

saxat frÄn gearslutz.com

https://www.gearslut...016-type-c.html

There is NO difference in latency between USB2 or USB3.

Alone the driver development makes the difference, not the version of USB used.

The problem we have related to performance is to do with latency (basically how fast one packet can travel) not bandwidth (how many packets that can be handled).

Thunderbolt or a PCI card (or FireWire) is the way to go to address latency.

NÄgra tror pÄ:

"USB3 reduces the amount of audio glitches with high CPU loads in comparison to USB 2.0", medan andra inte tror att detta har nÄgon större betydelse.

Redigerat av laban1
Postat

Vet inte om det finns nÄgra ljudkort med USB3.0, har i sÄ fall kommit de senaste Äret/Ären.

@ laban1:

Hittade bara 4st som var USB3.0 av alla thomanns USB ljudkort:

Tascam US-20x20, USB 3.0 - ca 4 500:-

Zoom UAC-8, usb 3.0 - ca 5 600:-

Universal Audio Apollo Twin USB Duo, USB 3.0 - ca 8 300:-

Presonus Studio 192, 26x32, USB 3.0 - ca 8 400:-

kanske finns det nÄgra reviews pÄ dessa, undrar hur latencyn Àr?

Postat

Vet inte om det finns nÄgra ljudkort med USB3.0, har i sÄ fall kommit de senaste Äret/Ären.

@ laban1:

Hittade bara 4st som var USB3.0 av alla thomanns USB ljudkort:

Tascam US-20x20, USB 3.0 - ca 4 500:-

Zoom UAC-8, usb 3.0 - ca 5 600:-

Universal Audio Apollo Twin USB Duo, USB 3.0 - ca 8 300:-

Presonus Studio 192, 26x32, USB 3.0 - ca 8 400:-

kanske finns det nÄgra reviews pÄ dessa, undrar hur latencyn Àr?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du ska bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.