Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Spelade in i källaren igår och det var på vippen att kanalerna räckte till, då det för första gången skulle spelas in ett helt band live, fick bli trummor, ståbas och en gitarr i första svepet men det hade inte varit helt fel att ha nån kanal till för att få med sång.

Har ett Presonus Fire Studio ljudkort som har 26 in och 26 ut men bara 8 stycken fysiska in och utgångar. Funderar på att komplettera med en 8-kanalers ADAT interface men det är sällan som jag verkligen behöver så många ingångar så jag är inte så sugen på att lägga några större summor på detta. Kollade tysken och ser att det finns ett Behringer för just under 2000 kr http://www.thomann.de/se/behringer_ada_ ... ragain.htmär detta bara skit, sen är ju nästa hopp upp till runt 5 papp och det känns som lite mycket med tanke på att som mitt liv ser ut i övrigt inte ger mig tid att hålla på med musiken.

Bäst hade ju varit att hitta nåt bra och beggat men det är väl svårt, några tips?

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Spelade in i källaren igår och det var på vippen att kanalerna räckte till, då det för första gången skulle spelas in ett helt band live, fick bli trummor, ståbas och en gitarr i första svepet men det hade inte varit helt fel att ha nån kanal till för att få med sång.

Har ett Presonus Fire Studio ljudkort som har 26 in och 26 ut men bara 8 stycken fysiska in och utgångar. Funderar på att komplettera med en 8-kanalers ADAT interface men det är sällan som jag verkligen behöver så många ingångar så jag är inte så sugen på att lägga några större summor på detta. Kollade tysken och ser att det finns ett Behringer för just under 2000 kr http://www.thomann.de/se/behringer_ada_ ... ragain.htmär detta bara skit, sen är ju nästa hopp upp till runt 5 papp och det känns som lite mycket med tanke på att som mitt liv ser ut i övrigt inte ger mig tid att hålla på med musiken.

Bäst hade ju varit att hitta nåt bra och beggat men det är väl svårt, några tips?

Folk tycks inte ha några större problem med ljudet. Men det brukar inte vara så imponerande kvalitet ur hållbarhets aspekter. Men sitter man inte och skruvar på pottarna hela dagarna så borde den kunna hålla ihop länge.
Postat

Skulle jag kunna hitta nåt begagnat vore det ju kanon men frågan är väl om man kan göra det inom vettig tid, skll kolla av om man skulle ha tur och kunna hitta nåt begagnat. Skulle ju helst vilja ha en åtta till kanaler och det hyfsat fort.

Kanske det ändå få bli ett Behringer inteface om de inte är helt urkassa, Ingen som har ett 8-kanalers ADAT interface över som kan tänka sig sälja det?

Postat

Jag har ju ett Presonus 16.4.2 StudioLive till salu för 8 papp. Då har du ju 16 kanaler på fw till datorn.

Eventuellt ska jag också sälja mitt MOTU 8pre fw. Där har du 8 kanaler ADAT.

• 4 veckor senare...
Postat

Blev en ny Focusrite Octopre MK II för 3000 kr hos den lokala handlaren, svår slaget tror jag. Blev egentligen en tusing dyrare än vad tänkte men det var nog värt det mot att köpa en Beringer.

Postat (redigerat)

har både behringern och Focusriten ligger och skräpar... Bytte ut dom mot en gammal Tascam mx 24 24, vill man använda preamparna i ovannämda burkar blir man nog besviken.

För att klargöra, visst både behringern och Focusrite låter ok men bägge saknar headroom upplever jag. Detta blir särskilt tydligt när man spelar in trummor via preampsen.

Redigerat av Bullerbyn

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.