Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hej,

nÀr jag ska höra mig sjÀlv i lurarna vid inspelning mÄste jag ha "I" knappen intryckt i logic pÄ audio spÄret. Ska det inte rÀcka med r knappen? i manualen stÄr det att knappen Àr till för ej record enabled spÄr.

sedan fÄr jag nÄt fel i lurarna som jag tror Àr latency, vad gör man Ät det? ljudet man sjunger kommer för sent i lurarna. det Àr min gissning i alla fall. det Àr svÄrt att sÀtta fingret pÄ det.

mvh

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Att ljudet i lurarna inte synkar kan bero pÄ eventuella effekter u har igÄng men Àven hur kraftfull din dator Àr samt ditt systems dator ink ljudkorts interna fördröjning. I Àldre versioner av logic i alla fall upp til logic 9 kan man kompensera för det med hjÀlp av io pluggen. Det finns en lÀnk hÀr nÄnstans hur man fixar det som jag hittade för ett tag sedan sÄ sök pÄ det.

Postat

Ahmen ska vÀl fixa fram lÀnken da kommer under kvÀllen hÄll ut.

Postat (redigerat)

Det du upplever kallas för latency, sök lite pÄ forumet sÄ fÄr du tusentals trÀffar.

Burning Sven har rÀtt i att det handlar om vad din din dator klarar av, och om du anvÀnder pluggar med "inbyggd" latency, t.ex. adaptive limiter, multipressor eller andra pluggar med "lookahead" funktion. Börja med att dra ner i/o buffer size i preferences sÄ lÄgt din dator pallar, det minskar din latency.

Redigerat av JakobP
Postat (redigerat)

Man mÀter och korrigerar latencyn med hjÀlp av tipset i lÀnken jag gav sÄ latency det Àr helt rÀtt. Det spelar ingen roll om datorn Àr ny man kan ha fördröjningar ÀndÄ.

Redigerat av Burnin Sven
Postat

Ville bara inflika att tipset frĂ„n Burning Sven Ă€r ett sĂ€tt att kontrollera att din drivrutin för ljudkortet rapporterar korrekt roundtrip latency till Logic, m.a.o. ska man ju inte behöva göra det testet om allt Ă€r som det ska med drivrutinerna 🙂

Postat

jag tog bort masteringeffekterna och sÀnkte buffer size:fortfarande latency.

sen öppnade jag ett nytt projekt utan en massa mix effekter pÄ :ingen latency

i manualen stÄr det i alla fall att man inte ska röra delay slidern???

• Recording Delay slider: Delays the recording of audio by a certain fixed value, helping you to compensate for any information delays that are caused by the audio driver.
    Note: You should not normally need to touch this setting

vad tror ni, mitt setup klarar inte mix effekter??

​jag har förresten ett 8 Ă„r gammalt lexicon alpha ljudkort som datorn automatiskt kĂ€nde igen. inga extra drivisar. kan det vara felet?

Postat (redigerat)

Ville bara inflika att tipset frĂ„n Burning Sven Ă€r ett sĂ€tt att kontrollera att din drivrutin för ljudkortet rapporterar korrekt roundtrip latency till Logic, m.a.o. ska man ju inte behöva göra det testet om allt Ă€r som det ska med drivrutinerna 🙂

Jo det fÄr man nog göra ÀndÄ för det sker inte automatiskt dessvÀrre. Att mÀta och kompensera för roundtrippen lÀgger nog grunden till att fÄ ner det sÄ lÄngt som ditt system tillÄter.

Redigerat av Burnin Sven
Postat

En limiter eller nÄn annan effekt pÄ master kan ocksÄ stÀlla till det i vissa lÀgen.

Postat (redigerat)

Jo det fÄr man nog göra ÀndÄ för det sker inte automatiskt dessvÀrre. Att mÀta och kompensera för roundtrippen lÀgger nog grunden till att fÄ ner det sÄ lÄngt som ditt system tillÄter.

Det ska normalt ske automatiskt, manualen har nog rÀtt dÀr -

"...Note: You should not normally need to touch this setting"

Drivrutinen rapporterar roundtrip latency till Logic, det ser du i preferences;

post-6039-0-05771700-1457299516_thumb.png

MÀtningen man gör i videon görs för att kontrollera att den av drivrutinen rapporterade latencyn stÀmmer med den verkliga (manuellt uppmÀtta) latencyn. FÄr man samma siffror dÀr, ska man inte röra Recording Delay-slidern. Ser man att den inte stÀmmer nÀr man mÀter, ska man kompensera skillnaden med nÀmnda slider. SÄ, jo, det ska ske helt automatiskt.

Tillbaks till TS;

"vad tror ni, mitt setup klarar inte mix effekter??"

Vilka "mix-effekter" Àr det du menar ?

Som sagt tidigare, vissa effekter ger oundvikligen latency, spelar ingen roll om du kör en monsterdator för 100.000 kr, latencyn kommer vara dÀr ÀndÄ...

Eftersom du inte har nÄgon latency nÀr du öppnar ett tomt projekt, sÄ fungerar nog allt som det ska.

EDIT Latencyn pÄverkas inte av Recording delay-slidern, Logic kompenserar bara positionen pÄ ditt inspelade material med vad som anges dÀr.

Redigerat av JakobP
Postat

Precis man ska kolla hur mycket man behöver kompensera om man behöver det Àr dÀrför man ska kolla. Att inte kolla upp det Àr ju dumt. SÄ frÄgan Àr om han har kollat det framgÄr inte riktigt eller sÄ har jag missat det.

Postat

Jo, kanske Ă€r dumt, och mĂ„ste medge att jag sjĂ€lv inte gjort det 😊

Men jag har inte upplevt att mina inspelningar hamnat för tidigt eller försent,

spelar vĂ€l sĂ„ otight att jag inte mĂ€rker om det diffar mindre Ă€n en 1000 ms eller sĂ„ 😄

Postat (redigerat)

Det finns ocksÄ en "Low Latency Monitoring"-knapp pÄ transportpanelen, lÄngt till höger bredvid "Loop"-knappen. Den blir orange nÀr du trycker pÄ den.

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Postat

Helt sant, glömde den ! Den stÀnger automatiskt av de pluggar som genererar lÀngre latency, 5ms Àr default, men det kan justeras i preferences.

Postat

jag hittade knappen och tryckte pÄ den, men inga pluggar stÀngdes av???

..."vad tror ni, mitt setup klarar inte mix effekter??"

Vilka "mix-effekter" Àr det du menar ?

...

Kör du med 3:e-parts pluggar ? I.s.f. vilka ?

Postat

anvÀnder bara logics egna pluggar. mitt projekt hade massor av mixpluggar pÄ av default (ny pÄ logic) och jag hade lagt pÄ lite masteringeffekter ocksÄ.

ska köpa komplete ultimate hÀrnÀst.

Postat

anvÀnder bara logics egna pluggar. mitt projekt hade massor av mixpluggar pÄ av default (ny pÄ logic) och jag hade lagt pÄ lite masteringeffekter ocksÄ.

ska köpa komplete ultimate hÀrnÀst.

SÄ du menar att du fÄr hög latency, nÀr du kör med Low Latency Mode, och enbart logics egna pluggar ?

I.s.f., vad kör du med för I/O Buffer Size ?

Postat

om jag kommer ihÄg rÀtt:(fÄr testa igen)

buffer size satte jag pÄ det lÀgsta vÀrdet och stÀngde av en massa pluggar, dÄ slapp jag latencyn.

low latency mode vÀntade jag mig skulle stÀnga av vissa pluggar med det gjorde den inte. dÀremot testade jag inte om den pÄverkade latencyn med pluggarna pÄ.

stÀnger den knappen av pluggar eller hur funkar det?

Postat

...stÀnger den knappen av pluggar eller hur funkar det?

...Den stÀnger automatiskt av de pluggar som genererar lÀngre latency, 5ms Àr default, men det kan justeras i preferences.

Japp.

Postat (redigerat)

Du mÄste ha ditt track antingen record-armed eller input monitoring-knappen intryckt

för att det ska hÀnda, samt att pluggarna genererar större latency Àn den satta grÀnsen i preferences:

post-6039-0-37273200-1457463091_thumb.png

Test sĂ„ hĂ€r; Öppna ett helt tomt projekt, skapa ett software instrument track, vĂ€lj en EXS24 i instrument-slot:en, lĂ€gg in en Adaptive Limiter som fx-plugin, se till att spĂ„ret Ă€r record-enabled (vitt R pĂ„ röd botten) och tryck in LLM-knappen, dĂ„ stĂ€ngs limitern av.

post-6039-0-38925600-1457463705_thumb.gif

EDIT Klicka pÄ gif-bilden sÄ ser du det...

Redigerat av JakobP
Postat

nu funkar det. tack!

low latency mode rutan? Àr det bara för att kunna Àndra default vÀrdet 5ms? den behöver inte vara pÄ alltsÄ?

genererar inte alla andra effekter i de andra spÄren förutom den som Àr record enabled latency? varför stÀngs bara effekter pÄ ett spÄr av?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.