Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag undrar om det skulle vara möjligt att när jag spelar med mitt band live kunna splitta våran signal som går till FOH, till fem separata IEM mixar som vi själva kan ställa in? 16 kanaler per mix. Endast i rack. Om det är möjligt, hur gör vi detta så billigt som möjligt och på så lite plats som möjligt?

Annons
Postat (redigerat)

Tänk på att om ni vill ha fem separata stereomixer så behöver ni en mixer som klarar det. Gärna att den klarar av att göra fem stereo auxar. Plus ev. reverbsändar.

Det är stor skillnad på stereo- och monolyssning. Tänk också på att få in två publikmickar i mixen, alltid trevligt att höra att det är ett livegigg 😉

Inte billigast, men trevligare i längden 🙂

Redigerat av G4Becker
Postat

Ett riktigt budgettips för lite "fejkstereo" i sina lurar är att skaffa en hörlursförstärkare som har en aux-ingång på varje hörlursförstärkar-kanal (t ex Behringar HA4700). Sen kopplar en en stereo-main (t ex hörlursutgången) ut från mixern in på hörlursförstärkarens huvudingång. Och sen aux-senderna från mixern in på respektive hörlursförstärkarkanals aux-ingång. Och sen varje hörlursförstärkarmodul till en IEM-sändare.

Det en får i sin lurar blir då huvudmixen (stereo), uppblandat med det en har på sin monitorlyssning (mono), balanserat m h a "Balance" på respektive hörlursförstärkarmodul.

Men jag antar att de flesta moderna digitalmixers har stereo-auxar?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.