Jump to content
Annons

Få ut datorljud på externa stereohögtalare + bild på tv

Recommended Posts

maxkarlstedt (oregistrerad)
Postat

(Flytta tråd om felaktig kategori)

Tjena! Jag skriver denna tråd som god man för min vän som har följande tv:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2552290

Den har optisk ljudutgång, två 2st rca ingångar men inga rca utgångar.

Han vill köpa följande högtalare:

http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-challenger-m-85-ex-...

Och då handlar det om att få in ljudet från datorn in i högtalarna samt bild på tv (om man ska se film).

Jag kikade på denna receiver då:

http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-rx-v479-svart-5-1-rece...

Om jag förstått det hela rätt så ska man koppla en HDMI-kabel från datorn till en av receivers hdmi in och sedan en hdmi kabel från hdmi out på receivern som går in på tv:ns hdmi? (för att bild ska komma med annars behövs inte denna koppling?)

Ska sedan högtalarna kopplas in i receiverns rca inputs via simpla rca-kablar? (dock ser jag inga tydliga kontakter på högtalarnas länk på bilderna där)

Tack för hjälp & svar på förhand! / Max.

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Vad tänker du recievern ska vara till? När jag kopplar mina datorer till mina tv så kör jag hdmi ut från antingen moderkortets egen utgång eller om grafikkortet har ljud via hdmi dvs. om det finns hdmi på kortet i fråga. Annars tar jag en kombination av dvi eller till och med vga med de adaptrar som finns att köpa och ljudet kör jag via datorns ljud ut via tex minitele och in i datorns ljudingång. Ställer man TVn på hdmi så låser den ljudet in till hdmi och man får inget ljud in på andra ingångar.

Men han kanske vill ha surround ljud?

Postat

Det verkar inte som att det finns ljud ut från Tvn så ska han ha ljud på externa högtalare så krävs antingen aktiva såna eller en förstärkare. Det är kanske är det som recievern är tänkt till?

maxkarlstedt (oregistrerad)
Postat

Tack för svaren! Ja, receivern är tänkt att koppla ljudet till högtalarna via högtalarkablarna.

Så, man kopplar hdmi från datorns grafikkort in till hdmi input på receiver/förstärkare för att få ljudet in i receivern som sen skickas ut till högtalarna via högtalarkablar, och så kör man hdmi output för att föra vidare bildsignalen till tv:en?

Postat

Jo så får jag för mig att det måste bli. Eller om han kör på processorns grafik krets så blir det väl hdmi ut därifrån istället så ska bild och ljud slinka igenom den vägen. Så gör det i varje fall på min dator om jag kopplar så men jag kör ju direkt till TVn både bild och ljud.

Postat

Hur det blir om TVn skalar bilden från datorns hdmi eller grafikkorts utsignal eller kanske recievern gör det det är nog bäst att kolla också så det går att få ut bild till den. Upplösningen måste stämma också så det som han skickar ut måste matchas i andra änden. Tror dock att dom flesta grafikkort och tv apparater som är ågorlunda nya fixar det ganska lätt men det kan vara värt att kolla så msn inte köper grejor och får kanon ljud och bilden suger.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag har kopplat in HDMI in i TVN och sedan optisk audio in i recievern.

På så sätt så får jag alltid ljudet i recievern och byter mellan kanaler och HDMI källa i TVn istället för att använda recievern.

Postat

Jag skulle nog koppla in högtalarna via vanlig högtalarkabel.

Se bilden på recieverns baksida (länken du angettt) och koppla in på Speakers Front.

Sedan om man vill köra anting datorn hdmi out till reciever hdmi in och sedan reciever hdmi out till tv hdmi in eller dator hdmi out till tvns hdmi in och sedan en optisk ut från tv till optisk in på receivern är väl en smaksak.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.