SwedishCorn Postat 19 februari 2016 Postat 19 februari 2016 Hej! Är ny i detta forum så ska försöka fatta mig kort. Jag och mitt band håller på och ska släppa vår första EP. Vi har släppt två singlar innan det och när de nu väl ligger ute på Spotify och liknande har de tyvärr betydligt lägre ljudnivå jämfört med andra tracks. Det vore synd om det blev så på det vi ska släppa nu. Jag har därför pushat på att vi borde lämna in det till professionell master dvs Cutting Room. Kostar drygt 4000 för 6 låtar. Nu till min fråga, finns det några likvärdiga som kan göra det för billigare? Det vi mest söker är någon som kan pressa upp ljudvolymen ordentligt eller blir det överlägset bäst ändå hos Cutting Room? Ok det va inte lätt att hålla sig kort haha. Är jättetacksam för svar 🙂
everlastingrecords Postat 20 februari 2016 Postat 20 februari 2016 Bara pressa upp volymen kan de flesta på det här forumet göra. Men om ni vill att det ska mastras så är det något helt annat. Och ja, förmodligen behövs det. Det lyfter oftast mixen på ett sätt som man inte väntar sig. Jag har fuskat lite med mastering men det finns betydligt mer erfarna och duktiga personer på detta forum som kan tänka sig att göra det.
Jon Rinneby Postat 20 februari 2016 Postat 20 februari 2016 (redigerat) Välkommen till forumet. Vad är det för typ av musik? Hur ska ep:n släppas? Cd, digitalt, vinyl? Både Spotify och iTunes använder volym-normalisering nuförtiden, dvs sålänge ni inte klickat bort denna funktionen. Därför behöver ni inte lägga fokus på att få upp volymen, om det ska släppas digitalt. Faktum är att om ni pressar upp volymen för mycket, så kommer det låta svagare. Om ni däremot ska släppa på cd finns det fortfarande en poäng att pressa upp volymen, så att musiken står sig bra mot andra cd-skivor. Jag har skrivit om fenomenet här: http://studio.idg.se/2.1078/1.647453/studio-tipsar--sa-volymstark-ska-din-master-vara-2016 mvh Jon Redigerat 20 februari 2016 av Yllet
pHISTERmILL (oregistrerad) Postat 25 februari 2016 Postat 25 februari 2016 Både Spotify och iTunes använder volym-normalisering nuförtiden, dvs sålänge ni inte klickat bort denna funktionen. Men hur väl fungerar det i Spotify? Jag får fortfarande låtar som låter olika högt och reklaminslag som både låter lägre och mycket högre.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.