Burnin Sven (oregistrerad) Postat 18 februari 2016 Postat 18 februari 2016 Jag satte i ett pcie (korta varianten i en kort slott) capture och playback kort och ytterligare 16 gig minne jag hade på hyllan så det blev max på mitt äldre gigabyte moderkort socket 1155 som har en i7 37770k, ett pcie AMD grafikkort (tror det är ett 5570 eller 5750 eller nåt) samt ett pci kort för firewire. Effekten av det är att jag tappar ljudkortet ett m-audio delta 44 Pci kort samt att datorn fryser när jag sätter i ett usb capturekort och startar några program. Innan detta så låg processorn i snitt på runt 30 % med alla program igång jag ville köra. Utöver det så installerade jag en drivrutin för pcie kortet också. Tar jag ut minnet, pci firewire kortet och flyttar pci ljudkortet en plats så funkar ljudkortet igen men jag har fortfarande strul med usb kortet. Datorn kör i och för sig på OS X och ljudkortet på en specialskriven drivrutin men det har alltid funkat kanon och då menar jag problemfritt på alla sätt innan det här och allt satt i utom Pcie kortet och det funkade. Så jag tolkar det mer som generellt datorstrul typ med drivar som krockar, irq konflikter, för svagt nättagg eller ett bios som inte fixar specat max minne i verkligheten. Har ett gammalt asus kort som beter sig så. Det vore bra om det kunde vara nätagget typ att det maxas ut på usb på strömsidan eller nåt för det funkade jäkla najs innan så det vore fint med lite mera minne samt det här nya pcie capturekortet. Nån som har nån teori?
Implasticyde Postat 19 februari 2016 Postat 19 februari 2016 Vad händer om du återställer datorn helt till samma skick som de förändringar du gjort? (flyttar tillbaka alla kort till ursprunglig plats, plockar ur RAM och avinstallerar ny drivrutin). Spontat låter det som att det är drivar som krockar med irq konflikter som resultat.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 19 februari 2016 Postat 19 februari 2016 Då blir det som förr igen så det tyder på irq konflikt. Dessvärre så verkar det inte gå att ändra eller reservera irq på det här moderkortet men jag ska kolla i manualen.
Implasticyde Postat 19 februari 2016 Postat 19 februari 2016 Vill du ha mer RAM kan du ju alltid prova att peta i mer och se vad som händer :-)
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 19 februari 2016 Postat 19 februari 2016 Nja jag vill att både max minne och att mitt pcie capturekort funkar men det kan jag nog glömma om jag inte testar att uppgradera bios eller jag tror att det är ett ufei bios så jag kanske bara inte fattar hur man gör med det när man behöver in och gräva lite.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.