Jump to content
Annons

Är min mic kass?

thomaslj

Recommended Posts

Hej!

Jag har en gammal GA FC1 MK2 som jag kopplar in i mitt steinberg UR44. När jag skapar ett monotrack så hörs det från micken när jag slår försiktigt på den. Utöver det tar den inte upp några ljud. Använder Cubase 8.

Den fungerar dock bättre om jag lägger till en förstärkare från amprack, men då får jag ett distat/förvrängt ljud ( pga förstärkarna).

Är micken sönder tro?, den borde väl fungera någorlunda utan amps på insert?

samt, Jag har satt på +48V knappen för fantommatning.

Finns d någon bra instert , "mikrofonamp" man kan använda isåfall för att förstärka signalen?

Mvh Thomas Ljunggren

Dela på andra sajter

Annons

Hur har du kopplat micken, och med vad för kabel? Låter i mina öron som du kan ha lajnat signalen.

Jag ska vara helt ärlig o säga som d e, jag har inte en aning:)

Det är en xlr kontakt som jag tryckt rakt in i input 1 på ljudkortet. Det va så jag gjorde med mitt gamla toneport aux för många år sedan o då funkade det.

Sedan har jag tryckt på knappen "+48v" som är för inputen. Är det detta som kallas phantomatning?

Sen har jag satt up vst connections så att jag får monosignal från inputet.

Mvh Thomas

Dela på andra sajter

Dum kontrollfråga: Det finns nog två knappar för fantommatning på ditt ljudkort? Har du kollat att du har tryckt in den som hör ihop med den ingång du använder? 🙂

Kolla annars kanske om mickkabeln är defekt - dvs testa med en annan likadan om du har eller kan låna. Annars kanske skruva isär micksladdens kontakter och kolla lödningarna.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.